همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی برگزار می گردد

همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی برگزار می گردد

جاویدانی: همایش ملی المیزان با همكاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دانشگاه علامه طباطبایی در ایام ۲۱ و ۲۳ آبان با حضور شخصیت های برجسته علمی و دینی برگزار می گردد.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسملین محمد عرب صالحی بامداد امروز شنبه (۱۹ آبان ماه) در نشست تشریح برنامه های "همایش ملی المیزان و علوم انسانی اسلامی" كه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار گردید با تشریح ابعاد مختلف علمی و اجرایی این همایش و با اشاره به اینكه اساس انقلاب اسلامی بر پایه علوم انسانی اسلامی پایه گذاری شده است، اظهار نمود: رئیس و رهبر انقلاب امام خمینی (ره) چندین كار تحقیقی و پژوهشی درباره مدیریت سیاست اسلامی داشته اند و امام (ره) در ابتدا كتاب حكومت اسلامی را نوشته و بعد از آن تدریس كرده و بر مبنای مبانی آن انقلاب كرده اند.

وی اضافه كرد: یكی از مهم ترین بحث، بحث علوم انسانی اسلامی است. ما در صورتی می توانیم ادعا نماییم به دستاوردهای انقلاب رسیده ایم كه اساتید ما مبانی را از قرآن و دین بگیرند. بخشی از این مورد در پیش از انقلاب محقق شد و بخشی در خلال این ۴۰ سال و بخشی دیگر هنوز محقق نشده و راه زیادی را تا محقق شدن آن داریم؛ چون كه فرهنگ یك مقوله ای است كه باید چندین دهه برای شكل گیری آن بگذرد.اسلام در بحث تربیت، روانشناسی و... حرف های زیادی برای گفتن دارد. دیدگاه هایی كه اسلام در مورد انسان مطرح می كند، با سایر دیدگاه ها متفاوت می باشد.

رئیس پژوهشگاه حكمت و دین پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با طرح این سوال كه بعضی می گویند علوم اسلامی و غیراسلامی دیگر چه موضوعی است، اظهار داشت: آیا اسلام در مورد تربیت انسان نظر خاصی دارد یا ندارد؟ اسلام در مورد خانواده، مسائل جامعه، اقتصاد و... برنامه دارد و علوم انسانی اسلامی یعنی همین مسائل. پژوهشگاه اساس كار خویش را در علوم انسانی قرار داده است و در سه مرحله تولید مبانی، تولید منطق و روش شناسی و تدوین مسائل علوم انسانی گام هایی را برداشته است و دو گروه مستقل در این عرصه فعالیت داشته اند.

عرب صالحی خاطرنشان كرد: قرآن مهم ترین منبع و آسمانی ترین منبعی است كه در جهان امروز در اختیار بشریت قرار دارد. ما همواره در پژوهشگاه در این راستا تلاش كرده ایم كه مبانی علوم انسانی را از نگاه قرآن بررسی نماییم. مبانی تربیت، اقتصاد، سیاست و سایر علوم انسانی را با همكاری اساتید این حوزه از منظر قرآن و مبانی آن در پژوهشگاه استنباط كرده ایم و در ادامه به سراغ روش شناسی رفته و بعد از آن درصدد تدوین علوم برآمدیم. بر همین مبنا پژوهشگاه چندین سال است كه همایش هایی را با عنوان های مختلف برگزار می نماید كه همچون آنها برگزاری همایش المیزان است كه دیدگاه های علامه طباطبایی را تبیین می نماییم و این همایش در ابعاد مختلف و در شهرها و دانشگاه ها برگزار می گردد.

در ادامه این نشست محمد چابك، رئیس ستاد اجرایی همایش های پژوهشگاه با تاكید بر این مورد كه برنامه های متعددی كه در روزهایی كه مزین به نام علامه طباطبایی است، در تهران و قم با همكاری پژوهشگاه و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می نماییم، اظهار داشت: روز( ۲۱ آبان ماه) در دانشگاه علامه طباطبایی همایش مبانی فكری علامه برگزار می گردد و مجموعه مقالاتی را در این رابطه به دست ما رسیده كه مورد بحث و بررسی قرار می دهیم و سخنران اصلی این همایش آیت الله رشاد است. همینطور در( ۲۳ آبان ماه) هم با مشاركت مجموعه دارالقرآن علامه طباطبایی كه وابسته به بیت علامه است، نقش و تفسیر المیزان با رویكرد علوم انسانی اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد و این برنامه در شهر مقدس قم در مجموعه دارالقرآن علامه طباطبایی با سخنرانی آیت الله جوادی آملی و آیت الله رشاد برگزار می گردد.

رئیس ستاد اجرایی همایش های پژوهشگاه تصریح كرد: یكی از شاخص های الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، عرضه همین الگوها است و احیانا همایشی هم با همكاری دانشگاه آیت الله بروجردی در شهر بروجرد برگزار می گردد. ما در برنامه ها درصدد هستیم كه رویكرد علامه را در توسعه و ترویج فرهنگ علمی و دینی مورد بحث و بررسی قرار بدهیم و همینطور درصدد هستیم كه تمام حوزه ها نسبت به مباحث علوم انسانی و اسلامی اهتمام داشته باشند.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین اسدی نسب، دبیر همایش با تاكید بر این مورد كه رهبر انقلاب در نشستی كه با بانوان قرآن پژوه در سال ۸۸ داشتند، بیاناتی را داشته اند كه همچون آنها استخراج علوم انسانی از قرآن بوده و پژوهشگاه به دنبال این مورد حركت كرده است، اظهار داشت: محورهای همایش با عنایت به مقالات وارده، چند محور دارد و یكی از مباحث كلی آن در ارتباط با حكمت علوم انسانی و قرآنی است و بخش دیگرش در مورد علوم سیاسی و قرآن، علوم اجتماعی و قرآن، علوم اخلاقی و قرآن و بخش های متفرقه ای مثل مدیریت و اقتصاد را هم در این همایش داریم.

وی افزود: علامه طباطبایی در المیزان كار بسیار مهمی را انجام داده اند و به ظاهر یك تفسیر است اما در واقع دایره المعارف عمیقی از مبانی اسلام است و به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مبانی آیات پرداخته اند و ما درصدد بودیم این مسائل را از منظر قرآن بررسی نماییم و پایه قرار دهیم و استوارترین برداشت ها از قرآن را علامه طباطبایی داشتند كه در دو جلد این كار را انجام داده اند. بهترین تفسیر و یكی از محكم ترین و عمیق ترین مسائلی كه در ارتباط با قرآن شكل گرفته است، مربوط به علامه طباطبایی است. البته باید این نكته را در نظر داشته باشیم كه در زمان علامه علوم به شكل امروز مطرح نبوده است و باید عنوانی را پیدا نماییم و در آنها پاسخ سوالات خویش را كشف نماییم.

دبیر علمی همایش با تاكید بر این مورد كه مقالات عرضه شده در تمام همایش ها كاملا تخصصی است و ما برای فهم بهتر تلاش كرده ایم به صورت كارگاهی این همایش ها را برگزار نماییم، اظهار داشت: مخاطبان این برنامه نخبگان هستند. علوم انسانی اسلامی چیز غریبی نیست كه برخی بخواهند به آن خرده بگیرند. ما درصدد هستیم كه آنچه را در جامعه امروز داریم و اصولی است حفظ نموده و در عین حال مبانی اسلامی و قرآنی را هم به آن اضافه نماییم. ما نمی توانیم علوم انسانی غرب را به صورت مطلق بپذیریم و اگر تابحال در عرصه ترویج علوم اسلامی انسانی موفق نبوده ایم دلایل زیادی دارد كه امیدواریم بزودی مرتفع شده و بتوانیم این علوم انسانی و اسلامی را در جامعه ترویج بدهیم و مبانی فرهنگی و اجتماعی ما شود. در این همایش ها از دو جلد مجموعه مقالات المیزان و علوم انسانی رونمایی می نماییم. در حدود ۱۰۰ مقاله به دست ما رسیده است كه از بین آنها ۳۲ مقاله را انتخاب كرده ایم و ۱۸ مقاله علمی و پژوهشی هم تابحال چاپ شده است و برخی دیگر در حال چاپ است.




5.0 / 5
4212
1397/08/20
14:45:55
تگهای خبر: احیا , دانشگاه , فرهنگ , قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
جاویدانی