سخت ترین و زیباترین خصلت اخلاقی چیست؟

سخت ترین و زیباترین خصلت اخلاقی چیست؟

به گزارش جاویدانی یك كارشناس مهدویت با تاكید بر اینكه تمام اولیای الهی و قرآن بر مبحث رعایت عدل و انصاف در جامعه تاكید ویژه ای داشته اند، اظهار داشت: اگر زیر بنای اعتقادی در جامعه ضعیف باشد و انسان ها پایه های فكری و عقیدتی درستی نداشته باشند، ما نمی توانیم بر روی مبحث انصاف در جامعه كار نماییم چون كه این رفتار یك رفتار فطری و درونی است.


حجت الاسلام والمسیلمین مجتبی كلباسی در گفت وگو با ایسنا، با تاكید بر این مطلب كه مبحث انصاف در حقیقت همان عدالت است اما وقتی انسان در برخورد با دیگران قرار می گیرد و مراعات عدل را كند نام آن انصاف است، اظهار نمود: یكی از سخت ترین و زیباترین خصلت اخلاقی و وظایف انسان كه در معارف دینی به آن اشاره شده است و خاندان (ع) تاكید زیادی بر آن داشته اند، مبحث انصاف در رفتار با دیگران است كه همواره باید در رفتارهای فردی و اجتماعی خود انصاف را مد نظر قرار بدهیم.
وی در ادامه با تاكید بر این مورد كه انصاف از خصوصیت های اهل ایمان است، تصریح كرد: انصاف به معنای اقرار به حقوق دیگران و ادای آنها و به معنای قسط و عدل پسندیده برای دیگران، همانند آنچه را كه برای خود می پسندد. انصاف دارای انواع و اقسام متعددی است؛ همچون انصاف در سخن، انصاف در عمل، انصاف در قضاوت، انصاف در معامله و... كه رعایت آن خیلی سخت و دشوار است. پیامبر اكرم(ص) در سفارش به امام علی(ع) فرموده است سه چیز سرور اعمال است" انصاف، مواسات و ذكر خدا. "
وی در ادامه با عرضه مثالی از اینكه رعایت نكردن انصاف چقدر می تواند برای افراد آزار دهنده باشد، افزود: اگر فردی برای خرید به بازار می رود اما كالای مورد نیاز خویش را باید چند برابر قیمت واقعی آن خریداری كند و فروشنده با او جانب انصاف را رعایت نمی كند یكی از عوامل نشان دهنده عدم رعایت انصاف در جامعه است. فردی كه چیزی را به قیمت ارزان خریده نباید آنرا به چند برابر قیمت به دست سایران برساند. این گونه رفتارها سبب جریحه دار شدن روح انسان ها می گردد.
این كارشناس مهدویت افزود: عدالت یك اصل بسیار مهم می باشد كه باید از لحاظ رفتارهای اجتماعی این امر برای افراد جامعه ملموس و مشهود باشد. حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید: " هر كسی كه انصاف را با مردم رعایت نكند، طرف او خداوند است و از راهی كه به عقلش نمی رسد خداوند در كمین اوست تا رفتارش را نشانش بدهد." آنچه كه در اصل انصاف مهم می باشد، این نكته است كه انسان باید بداند طرف سومی به امور و رفتارهای او آگاه است و اگر بی انصافی كند و این رویه را ادامه بدهد، در چارچوب نظام الهی قرار می گیرد و از آنجایی كه فكرش را نمی كند پاسخ رفتارش را می گیرد.
كلباسی افزود: قرآن و اولیای الهی برای اقامه قسط و عدل نازل شده اند و به تمام انبیا و اولیایی الهی وحی شده است كه عادلانه رفتار كنید. برای همین است كه انسان باید اصل انصاف و عدالت را همواره در نظر داشته باشد. رعایت انصاف در اخلاق اجتماعی امری لازم و ضروری می باشد و از الزامات زندگی اجتماعی به شمار می آید كه نمی توان آنرا جز در سایه عدالت و شرح صدر دریافت، حضرت رسول اكرم(ص)، خود نمونه اعلای رعایت انصاف بودند؛ تا حدی كه در نگاه كردن به یارانشان دست از انصاف و رعایت مساوات برنمی داشتند؛ به صورتی كه امام صادق(ع) در این باره فرمودند: «رسول خدا نگاه های خویش را میان اصحابش تقسیم می كرد و به این و آن به صورت یكسان می نگریست.»
او در ادامه با عرضه راهكارهایی به جهت اینكه افراد انصاف را در جامعه رعایت نمایند، اظهار داشت: برای ترویج این امر ابتدا باید افراد جامعه زیر بنای اعتقادی از خداشناسی و توحید و عبرت ها داشته باشند. ما نمی توانیم بدون این كه افراد جامعه پایه فكری و عقیدتی در این عرصه نداشته باشند، بر روی این مورد تاكید نماییم. برای ترویج عدالت و انصاف باید خدا را بشناسیم و بدانیم كه او همه جا حاضر و ناظر است. این یك اصل اساسی در ترویج انصاف است.
وی تصریح كرد: ما باید این مسئله را با تمام وجود درك نماییم كه اگر ظلمی كردیم، خدا از آن نمی گذرد. بی انصافی، تجاوز به حقوق و حریم دیگران، از بین بردن آبروی انسان ها و... به علت آن است كه جانب انصاف و عدالت را رعایت نمی نماییم و پایه های اعتقادی ضعیف است. بنابراین است كه برخی بدون این كه فكری داشته باشند هر كاری می خواهند را انجام می دهند. چون دید آنها محدود است، در این بین شیطان هم به لحاظ روحی انسان را وسوسه می كند. برخی با خیالات و توهمات خود می گویند چرا بلایی سر فلان شخص كه به ما ظلم كرده است نمی آید. اینها توهمات است كه ما داریم همواره این را بدانید كه خداوند حاضر و ناظر است و هر عملی عكس العملی دربر دارد. اگر در جامعه به جایگاه خدا و ارزش انسان ها پی ببریم همین امر سبب می گردد كه همواره رعایت انصاف را در جامعه داشته باشیم.



5.0 / 5
4290
1397/09/12
14:05:42
تگهای خبر: قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
جاویدانی