نام حضرت معصومه(س) از قم جدا شدنی نیست، وجود 200هزار محدث در قم

نام حضرت معصومه(س) از قم جدا شدنی نیست، وجود 200هزار محدث در قم

به گزارش جاویدانی یك كارشناس مذهبی عنوان كرد: نامِ حضرت فاطمه معصومه(س) از ˮقمˮ جدا شدنی نیست و این دو با یكدیگر، پیوند نا گسستنی دارند و اگر كسی قصد شناخت مقام حضرت معصومه(س) را دارد، ابتدا باید با خصوصیت های خاص شهر مقدس قم، كه چنین بانوی بزرگواری را در آغوش خود جای داده است، آشنا شود.


به گزارش خبرنگار ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین خوئی، در نشست "شفیعه بهشت" كه به مناسبت ایام ورود حضرت معصومه(س) و حضور ایشان در قم، در ستاد جهاد دانشگاهی واحد استان قم برگزار شد، تصریح كرد: اهمیت بُعد معنوی شهر"قم" و علت پذیرایی این شهر مقدس ازحضرت معصومه(س)، با توجه حدیث مذكور كاملا مشخص و نمایان است؛ از این قبیل احادیثی كه اهمیت معنوی و تقدس شهر قم را بازگو می كنند در كتاب های معتبر، بسیار زیاد نقل شده است، همچون آنكه امام كاظم(ع)، در ارتباط با "قم" فرمودند «این شهر، آشیانه آل محمد(ص) و ماوای شیعیان است».
خوئی، با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) در ارتباط با مردم شهر قم، تصریح كرد: امام صادق(ع) فرمودند "سلام خدا بر اهلِ قم كه آنها اهل ركوع و سجود، عالم و فقیه هستند، اهل روایت و درایت بوده و همینطور از بهترین عابدان به شمار می آیند"؛ تمامی این روایات و احادیثی كه از امامان معصوم(ع) به دست ما رسیده، راوی و نشان دهنده اهمیت این شهر مقدس است.
وی با اشاره به اینكه ارمغان زیارت حضرت معصومه(س) در كلام امامان معصوم، بهشت است، اظهار داشت: از جانب خداوند متعال، به حضرت معصومه(س) شان و مقامی داده شده كه نتیجه زیارت این بانوی بزرگوار بهشت برین است؛ سعد بن اشعری هم در این رابطه از امام رضا(ع) سوال كرد كه " چه ثوابی برای زیارت خواهر بزرگوار شما، حضرت فاطمه معصومه(س) وجود دارد؟" و امام رضا(س) با تاكید فرمودند " مَن زارها فله الجنه".
این كارشناس مذهبی با اشاره به استجابت دعا با توسل به حضرت معصومه(س)، خاطرنشان كرد: امام كاظم (ع) در روایتی به یكی از یاران خود فرمودند "اگر حاجت مهمی داشتی، بعد از صلوات بر محمد و آل محمد، به حضرت معصومه(س) توسل پیدا كن كه خداوند به واسطه وجود این دو بزرگوار، حاجت تو را برآورده می كند".
خوئی با تاكید بربُعد حدیثی شهر قم، بیان كرد: حوزه و بُعد حدیثی قم از قرن 2 توسط عالمان و محدثان این شهر، شكوفا شده و معارف خاندان (ع) در این دوره، در قم نشر پیدا كرد؛ امام صادق(ع) هم در ارتباط با این مسئله فرموده اند " پس از كوفه، در سرزمینی به نام قم، علم ظاهر می گردد و بزرگانی از این شهر به سمت بلاد دیگر كوچ كرده و علم را از این شهر به مناطق دیگر انتقال خواهند داد".
وی در ارتباط با مقام علمی حضرت معصومه(س)، اظهار داشت: مقام علمی فاطمه معصومه(س) را با حضرت زینب(س) می توان مشابهت داد؛ همانطور كه حضرت زینب(س)، دختر امام، خواهرامام و همینطور عمه امام هستند، همین شان و مقام را حضرت معصومه(س) هم دارند.
این كارشناس مذهبی اضافه كرد: ابن عباس در ارتباط با مقام ویژه حضرت زینب كبری(س) نقل كرده است "این بانوی عقیله كه دختر حضرت علی(ع) است، برای من، خطبه فدك را بیان كرد و من این خطبه را از زبان ایشان درك كردم"، در این حدیث، ابن عباس، حضرت زینب(س) را "عقیله" می نامند و این عبارت به معنای دانشمند حرفه گر است.
خوئی خاطرنشان كرد: همان گونه كه امام سجاد(ع) نیز، حضرت زینب(س) را عالمه غیر معلمه می خوانند و این چنین مقام علمی حضرت زینب(س) را بیان می كنند، برای حضرت معصومه(س) هم همین مقام را می توان در نظر گرفت كه این بانوی بزرگوار را از دیگر دختران امام كاظم(ع) متفاوت می كند.
وی در پاسخ به این مسئله كه دفن 200 هزار محدث در اطراف حرم حضرت معصومه(س) و وجود این تعداد كثیر در قم كمی تشكیك برانگیز است، تصریح كرد: در آن زمان، به علت آنكه رساله عملیه به شكل امروزی در اختیار مردم قرار نداشت، شیعیان برای عمل به احكام دینی به كتاب های
حدیثی مراجعه نموده و روایات و احادیث معصومین را مبنای عمل به احكام قرار می دادند، از این رو اغلب شیعیان و مردم قم فهیم و حدیث دان (محدث) بودند؛ ازاین رو هیچ گونه شك وشبهه ای در مورد وجود 200 هزار محدث و مدفون شدن آنها در قم، وجو ندارد.




5.0 / 5
4486
1397/09/19
14:43:53
تگهای خبر: دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
جاویدانی