در كنفرانس بین المللی اعجاز علمی در قرآن مطرح شد:

لزوم تاسیس علم نشانه های قرآن

لزوم تاسیس علم نشانه های قرآن

به گزارش جاویدانی عضو مجلس خبرگان رهبری با تاكید بر لزوم تأسیس علم نشانه های قرآن كریم اظهار داشت: از رهگذر تأسیس علم نشانه ها، می توان دنیای بزرگ نشانه ها را به مثابه فرصتی مهم و علمی برای دستیابی به معانی قرآن كریم مطرح و آنرا در جمله و زمره علوم قرآنی قرار داد.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، آیت الله احمد مبلغی در كنفرانس بین المللی اعجاز علمی در قرآن كه توسط مؤسسه وقف سنی در بغداد برگزار شد، تصریح كرد: تأسیس دانش نشانه های قرآنی، اهمیت بالایی داشته و در نوع خود بی نظیر خواهد بود.
وی اظهار داشت: دستیابی به معانی، مهم ترین چیزی است كه باید به دنبال آن باشیم و بدون در اختیار داشتن معانی، امكان هیچ تئوری، هیچ ایده، و هیچ پیشرفت علمی وجود ندارد.
رئیس مركز تحقیقات اسلامی مجلس بیان كرد: دلالت های لفظی معهود (كه در قالب قواعد معروف شكل گرفته اند) هرچند كه آنها طیف وسیعی از معانی را عرضه می كنند، اما عملكرد آنها در نهایت محدود است؛ به این معنا كه نمی توان از راه آنها به مجموعه های دیگری از معانی كه بسیار مهم هستند، دست یافت.
آیت الله مبلغی اظهار نمود: راه دیگری برای دسترسی به معانی وجود دارد، و آن، تمركز بر نشانه هاست، نشانه ها نقش مهمی برای كشف انواع مختلفی از معانی دارند كه از طریق دلالت های لفظی رایج به دست نمی آیند و ازاین رو می توان اظهار داشت كه نشانه ها جنس دیگری از دلالت و حكایت را نمایندگی می كنند.
وی تصریح كرد: نشانه ها را می توان به دو دسته نشانه های زبانی و نشانه های غیر زبانی تقسیم كرد و از آنجائیكه قرآن كلمات است، ما در این ارائه، صرفاً بر نشانه های زبانی تمركز می نماییم.
رئیس مركز تحقیقات اسلامی مجلس در توضیح نشانه های زبانی اظهار داشت: عرضه دهنده یك متن می تواند مجموعه ای از نشانه ها را در متن خود بگنجاند تا از این طریق، پاره ای از معلومات را در دسترس قرار دهد، معلوماتی كه از غیر طریق نشانه قابل دستیابی نیستند.
استاد برجسته حوزه علمیه با عرضه دو قاعده از قواعد نشانه شناسی قرآن، اظهار داشت: عرضه این دو قاعده به مثابه فتح بابی برای تأسیس قواعد دیگر است، آنچه حالا عرضه می كنم طبیعتاً یك طرح اولیه است كه باید آنرا دانشمندان شیعه و سنی با هدف تثبیت علم نشانه های قرآن ادامه داده و دنبال كنند.
آیت الله مبلغی قاعده اول را عبارت از همجوار شدن و به دنبال هم آمدن دو كلمه ظاهر نامتجانس و نامتناسب در قرآن دانست و اظهار داشت: مثالی كه می توانم برای این قاعده عرضه كنم همجوار شدن "شتر و آسمان" كنار هم در قرآن است كه در نگاه نخست غریب می نماید.
وی ادامه داد: این سوال مطرح است كه رابطه شتر و آسمان چیست؟ چگونه لفظ حیوانی مانند شتر كه در زیر آسمان قرار دارد در كنار لفظ آسمان قرار داده شده است؟ آیا منشأ تناسب در اینجا در نظر گرفته شده است؟
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: همجوار شدن دو لفظ آسمان و شتر یك نشانه است بر اینكه، نسبت آسمان و زمین با خداوند یكسان است و چنان نیست كه ایجاد آسمان، تلاش بیشتری نسبت به ایجاد شتر برای خداوند داشته است، و اینكه طبعاً هیچكدام زحمتی برای خداوند ندارند و اینكه این یكسانی در نسبت صرفاً اختصاص به خداوند دارد.
وی اظهار داشت: قاعده دوم نشانه شناسی قرآن، در كنار هم قرار دادن دو رویداد در قرآن است كه یكی حاكی از نقطه صفر و دیگری حاكی از نقطه اوج است، اگر چنین همجواری مشاهده شود حامل نشانه ای برای عرضه یك معنای مهم می باشد.
وی با اشاره به مثالی برای این قاعده اظهار داشت: دو مورد "چاه و كاخ" و "زندان و كاخ" كه برای یوسف رخ داد، حاكی از دو حادثه صفر و صدی است كه بر مبنای آن یوسف ابتدا به چاه افتاد و پشت سر آن به كاخ رفت و هم به زندان افتاد و پشت سر آن به كاخ رفت.
آیت الله مبلغی اضافه كرد: در توالی قرار دادن این دو حادثه، نشانه آشكار قدرت و دخالت اراده خداوند در خلق یك وضعیت پر امكان (مكّنا لِیوسف) از دل یك وضعیت صفر و یا مشابه صفر (یعنی چاه و زندان) است، به همین جهت است كه قرآن در هر دو حادثه بعد از رفتن یوسف به قصر می فرماید و "كذلك مكنا لیوسف فی الارض".
او در آخر تصریح كرد: تحقیق من یك مبحث را پیشنهاد می دهد كه اگر ما آنرا مطالعه نماییم، شاید علم جدیدی در مورد قرآن تحت عنوان علم نشانه های قرآن به دست آید، كه راه وسیع و مهمی را برای كشف مجموعه ای پایه ای از دانش قرآنی ایجاد كند.



5.0 / 5
4145
1397/11/28
15:43:48
تگهای خبر: قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
جاویدانی