رییس پیشین شبكه ۳ در برنامه نسل امروز :

دولتمردان از انتقاد هراس دارند و می خواهند مدام از آنها تعریف شود

دولتمردان از انتقاد هراس دارند و می خواهند مدام از آنها تعریف شود

جاویدانی: علی اصغر پورمحمدی در برنامه تلویزیونی نسل امروز اظهار داشت: متاسفانه دولتمردان از انتقاد هراس دارند و آنرا نمی پذیرند. آنها دوست دارند مدام از آنها تعریف شود.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، برنامه نسل امروز این هفته جمعه ۲۱ تیر ماه با مبحث مدیریت فرهنگی (نگاهی انتقادی به مدیران فرهنگی و روش آنها در اداره دستگاه ها) با حضور سید محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، امین متولیان، كارشناس مسائل فرهنگی و علی اصغر پورمحمدی، معاون سابق سیما و رئیس پیشین شبكه ۳ با اجرای امیرابراهیم رسولی روی آنتن شبكه پنج رفت.
مدیریت فرهنگی پیچیده تر از دیگر شاخه های مدیریت است
سیدمحمد حسینی در ابتدای این برنامه اظهار داشت: مدیریت در تمامی رشته ها و حوزه ها مطرح است اما مدیریت حوزه فرهنگ امكان دارد پیچیده تر و سخت تر باشد چونكه با افكار، اندیشه ها و اذهان سر وكار دارد. نمی توان در این عرصه تحكمی رفتار كرد بلكه باید با سعه صدر با تمامی زیر مجموعه های این حوزه برخورد شود و گاهی حتی باید تحمل كرد چونكه امكان دارد اهالی این حوزه نگاه های متفاوتی داشته باشند.
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاكید بر اینكه مدیریت در حوزه فرهنگ سخت افزاری نیست بلكه یك كار نرم افزاری پیچیده است، اظهار داشت: سابقه و پیشینه فرد باید نشان دهد كه می تواند در این عرصه فعالیت كند. بنده از قبل از پیروزی انقلابدر كارهای فرهنگی حضور داشتم و مدتی بعنوان رایزن فرهنگی فعالیت كردم. زمانی كه در وزارت علوم حضور داشتم با وجود اینكه آقای خرمشاد معاون فرهنگی بود، بنده هم در جلسات بر مبنای علاقه ای كه داشتم، شركت می كردم. زمانی كه پیشنهاد وزارت فرهنگ به بنده شد، با وجودیكه حضور در وزارت علوم ساده تر بود، اما آنرا قبول كردم چونكه كار وزارت فرهنگ بسیار وسیع و متنوع است. در زمان حضورم در وزارت فرهنگ تلاش كردم مدیرانی را كه با این حوزه آشنا هستند و تعامل خوبی دارند، انتخاب كنم.
حسینی اشاره كرد: در حوزه مدیریت این مسئله مطرح است كه فرد صرفاً باید مدیر باشد و از مهارت های مدیریت برخوردار باشد و یا تخصص آنرا داشته باشد. در صدا و سیما هم مشكلی وجود داشت در خصوص اینكه اشخاص فكری و یا مدیران اجرایی باید عهده دار مسئولیت شوند چونكه برخی ها انسان های فكوری بودند اما قدرت اجرایی نداشتند و یا بلعكس.
وی اضافه كرد: در وزارت ارشاد و مؤسسات هنری هم این مشكل وجود دارد كه هر كدام محاسن و معایبی دارد، اگر یك شاعر را مسئول شاعران قرار دهیم، تمامی آنها نسبت به این مورد واكنش نشان می دهند اما گاهی یك مدیر غریبه وارد جمعی می شود، آنرا پذیرا خواهند بود. در مبحث استانداران هم بومی و غیربومی مطرح است و هر كدام از آنها معایب و مزایایی دارد. به نظر بنده یك مدیر توانمند با دانستن مسائل كلان كشور و بیگانه نبودن با آن حوزه می تواند موفق باشد و نیازی نیست تخصص فرد به صورت جزئی منطبق با مسئولیتش باشد. ما برپایه تعامل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام می كردیم و كسی كه مسئولیت قبول می كند باید تحرك و حوصله داشته باشد.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به فرمان «آتش به اختیار» اظهار داشت: حضرت آقا فرمودند عملیات فرهنگی آتش به اختیار انجام دهید چونكه گاهی جوانان با رجوع ناامید می شوند و وقتی می بینند در عملیات آفندی و پدافندی فرهنگی ضعیف هستیم، خودشان دست به كار می شوند. این ضعف در حوزه فرهنگی زمانی برطرف می شود كه همه بخواهند و مسئولان وادار به حل آن شوند. در بخش های دیگر هم افراد باید پای كار باشند همچون جامعه، فضای مجازی، رسانه ها و افراد تا مشكلات برطرف شود. گاهی اوقات نگاه های حزبی و سیاسی سبب می شود افراد نالایق سركار می آیند، وقتی فردی در مسئولیتی موفق است باید در رتبه و مسئولیت بالاتری قرار گیرد و این به ذوق و سلیقه افراد بستگی دارد.
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار نمود: یكی از مسائلی كه در حوزه فرهنگ وجود دارد، بحث تداوم آن است چونكه كارهای مقطعی در خیلی از مواقع جواب نمی دهد و باید در طولانی مدت نتیجه دهد. در جهت تداوم كار اسناد بالادستی، قانون اساسی، سیاست های كلی وجود دارد و در این چارچوب باید حركت شود تا فعالیت هایی مانند برگزاری جشنواره ها در حوزه مقاومت ادامه یابد. متأسفانه فرهنگ در كشور ما اولویت ندارد با وجودی كه رهبر معظم انقلاب دائماً فرمودند فرهنگ، علم و اقتصاد اولویت دارد.
وی درباره مشكلات در حوزه مدیریت فرهنگی اظهار داشت: هم اكنون در حوزه فرهنگی رهاسازی و ولنگاری اهمیت دارد اما باید از افراط و تفریط اجتناب شود. نمی گوییم نگاه سختگیرانه وجود داشته باشد و یا رها شود و دولت ها و حاكمیت نقشی نداشته باشد، درست نیست چونكه حتی دولت های لیبرال هم ورود پیدا می كنند و ابزارهای لازم را برای كنترل در اختیار دارند.
وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره كرد: نوعی رهاشدگی در حوزه فرهنگی وجود دارد مثلاً در تئاتر و سینما الفاظ نامربوط استفاده می شود و بعد با بهانه هایی به دنبال توجیه آن هستند. حتی در حوزه كتاب شاهد می باشیم كه ضوابط و مقررات اجرا نمی گردد چونكه شورایعالی انقلاب فرهنگی ضوابط نشر كتاب را نوشته و ابلاغ كرده است كه باید رعایت شود، اما اگر اجرا نشود به كشور صدمه وارد می شود چونكه ما در معرض تهاجم فرهنگی قرار داریم. اما نسل امروز در حوزه فرهنگ ورود پیدا كند و با عنایت به خلاقیت و ابتكاراتی كه وجود دارد، خیلی كارها می توانند انجام دهند، منتظر حمایت ها نباشند و با امكانات اندك فعالیت شان را انجام دهند.
سلیقه مانع دخالت معیارهای ارزشی در حوزه فرهنگ شده است
امین متولیان در این برنامه درباره خصوصیت های یك مدیر فرهنگی اظهار نمود: نسل امروزی هایی كه در حوزه فرهنگ و پیرامون آن فعال می باشند به اعتمادی كه به مدیریت فرهنگی كشور داشتند، خدشه وارد شده است. فاصله ای بین نسل امروزی ها و مدیریت فرهنگی كشور بوجود آمده است و شاید باید با نگاهی دیگر به مدیریت فرهنگی توجه گردد.
وی با طرح سوالی در خصوص اینكه شاید برای یك نسل امروزی این سوال باشد كه یك فرد در ابتدا باید مدیر باشد و بعد وارد یك دستگاه فرهنگی شود و یا از ابتدا فرهنگی باشد، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دستگاه های مختلف فرهنگی كشور طبق این دو روش افرادی مسئولیت گرفته اند و اهالی این حوزه رضایت و نارضایتی داشته اند كه باید ریشه ای مورد بررسی قرار گیرند. عنصر جوان كه كارهای فرهنگی می كند دو خصوصیت دارد؛ جوان است و حد، حریم و تحملش محدود است و می خواهد سریع به نتیجه برسد، شاید این فرد چارچوب های اداری را خیلی قابل هضم نداند.
این كارشناس مسائل فرهنگی با تاكید بر اینكه به نظر نسل امروزی ها بیشتر به همدلی و همزبانی در حوزه فرهنگ احتیاج به وجود دارد، افزود: نسل امروزی ها باید توقعات خودشان را هم تنظیم كنند چون كه یك رئیس، وظیفه پاسخگویی ندارد. گاهی به سبب تشكیلات اداری نسل امروزی احساس می كند كه با یك جوان سخت برخورد می شود اما با همدلی و همزبانی جبران می شود.
متولیان خاطرنشان كرد: در دهه گذشته تشكل ها و سازمان های خارج از دولت شكل گرفته است و بخشی از آن به سبب ناكارآمدی دستگاه های دولتی است. برخی ها معتقدند ارشاد دیگر كاركرد و جایگاه خودش را ندارد اما این طور نیست چونكه ارشاد هم كاركردهای خاص خودش را دارد. دلیل شكل گیری نهادهای جدید امكان دارد برای همه علامت سوال و شاید گریزی برای جوانان و فعالین حوزه هنر انقلاب باشد. فرهنگ تنها مختص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلكه وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، سازمان میراث فرهنگی و… هم در این عرصه مسئولیت دارند. سلیقه در تمامی حوزه های فرهنگی در جهت انتصاب افراد دخالت دارد و چون سلیقه وجود دارد، از دخالت معیارهای ارزشی جلوگیری می شود.
این كارشناس فرهنگی افزود: سلیقه سیاسی، رفاقتی و شخصی هم وجود دارد اما باید به سمتی حركت نماییم كه از دخالت و سلیقه دولت ها در فرهنگ جلوگیری شود. شورایعالی انقلاب فرهنگی به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید قرارگاه فرهنگی باشد اما واقعاً این شورا قرارگاه فرهنگی است. اسناد مصوب این شورا مورد تاكید مقام معظم رهبری است اما چه كسی باید اجرا و نظارت كند.
دولتمردان تمایلی به انتقاد ندارد و می خواهند همیشه از آنها تعریف شود
علی اصغر پورمحمدی در بخش نسل دیروزی برنامه نسل امروز اظهار داشت: شرایط فرهنگی در كشور مساعد نیست. بیشتر از بیست سال بیش رهبر معظم انقلاب شرایط را بعنوان شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی توصیف كردند. هم اكنون سازمان ها و نهادهای زیادی در حوزه فرهنگی وجود دارد كه با یكدیگر هماهنگ نیستند و در واقع با بحران فرهنگی مواجه هستیم. موازی كاری، باردیگر كاری و ناهماهنگی فرهنگی زیادی را حالا شاهد می باشیم البته تفاوت فرهنگی هم در كشور وجود دارد چون كه ایران از فرهنگ های گوناگون و قومیت های مختلف برخوردار می باشد ازاین رو كار سخت و پیچیده است.
معاون سابق سیما با اشاره به اینكه پیچیدگی فرهنگی و امر فرهنگ در كشور زیاد است و در برنامه ریزی فرهنگی هم همواره عقب هستیم، اظهار داشت: مشكل امر فرهنگ در كشور هم به خاطر این است كه مخاطب شناسی درستی صورت نمی گیرد و بسیار ضعیف است. نمی توان برای مشكلات فرهنگی یك نسخه واحد عرضه كرد اما می توان برای فرهنگ همانند رهبر معظم انقلاب كه برای این حوزه دلسوزی می كنند و بارها و بارها تذكر داده اند، امر فرهنگ را مهم تلقی كنند و فرهنگ نباید امر تشریفاتی باشد.
وی اضافه كرد: مثلاً دریك مجموعه فرهنگی و ورزشی چه فعالیتی در حوزه فرهنگی انجام می شود. پیچیدگی های فرهنگی زیاد وجود دارد ازاین رو باید مسئولان فرهنگی، فرهنگی باشند و حتما عامل به عمل در حوزه فرهنگی باشند. مسئولان باید اعتقاد داشته باشند و برای خدا كار كنند. در جنگ موفق كسب كردیم چونكه فعالیت ها و اقدامات الهی بود. باید برنامه جامع فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در كنار هم دیده شود و نمی توان به مسائل فرهنگی به تنهایی نگاه كرد.
رئیس سابق شبكه ۳ سیما همینطور خیلی از نهادهای فرهنگی در ایران را ناكارآمد خواند و اظهار داشت: خیلی از نهادها در حوزه فرهنگی كارآمد نیستند و شاید در سال ۲ روز هم كار نداشته باشند و اگر این دو روز هم نباشند اتفاق خاصی نخواهد افتاد ازاین رو باید فكری به حال نهادهای فرهنگی شود. سیاست در حوزه فرهنگ دخالت دارد مثلاً دولت در دوره ای با صدا و سیما خوب است و بودجه مازاد می دهد اما گلایه ها همیشه بوده است. دولتمردان دوست ندارند از آنها انتقاد شود و می خواهند همیشه از آنها تعریف و تمجید شود اما اگر درست فكر كنند می بینند انتقاد باعث پیشرفت آنها می شود.
وی خاطرنشان كرد: در سال ۶۳ برنامه ای با عنوان «سلام بامداد بخیر» كه انتقادی و البته همراه با انصاف بود، پخش می شد و همه دولتمردان از این برنامه حساب می بردند. امام خمینی (ره) یكی از برنامه ها را گوش داده بودند و این برنامه را مورد لطف شأن قرار دادند و رهبر معظم انقلاب هم در آن زمان رئیس جمهور بودند و این برنامه را تأیید كردند. باید مسئولین بدانند اگر در برنامه ای مورد انتقاد قرار گیرند، بد نیست البته باید شرایط انتقاد رعایت شود. باید در حوزه فرهنگی جوانگرایی صورت گیرد و به جوانان عاقل و اندكی پخته كارهایی سپرده شود.
معاون سابق سیما و رئیس پیشین شبكه ۳ با اشاره به اینكه باید عقل و دانایی در برنامه ریزی ها حاكم باشد، در صدا و سیما جوانگرایی انجام می شود اما باید سرعت آن بیشتر شود اظهار داشت: در كشور هم اتفاقات خوبی در حال افتادن است و در حوزه فرهنگی هم جوانان خوبی در حال فعالیت هستند.

5.0 / 5
4167
1398/04/23
14:56:37
تگهای خبر: آموزش , جشنواره , دانشگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
جاویدانی