استاد حوزه علمیه قم:

عده ای به ظاهر روشنفكر به دنبال ایراد شبهه به عاشورا هستند

عده ای به ظاهر روشنفكر به دنبال ایراد شبهه به عاشورا هستند

به گزارش جاویدانی استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینكه عاشورا فرصت طلایی برای ارتقاء جایگاه معنوی انسان ها است، اظهار داشت: در دوران ما عده ای به ظاهر روشنفكر به عاشورا هجمه و شبهه ایراد كردند؛ اینها گفتند عاشورا فصل نگریستن است نه گریستن كه دقیقا نقطه مقابل حدیث قدسی است.


به گزارش جاویدانی به نقل از مركز خبر مسجد مقدس جمكران، حجت الاسلام والمسلمین میرزا محمدی در اولین شب از مراسم دهه اول محرم در مسجد مقدس جمكران با اشاره به اینكه قرآن كریم در سوره بقره می فرماید: امت پیامبر آخرالزمان را اهل افراط و تفریط قرار ندادیم تا بعنوان گواه و شاهد بر همه امت ها حجت و الگو باشند، اظهار نمود: در آیه ۱۱۰ سوره آل عمران تعبیر دیگری در مورد امت پیامبر اكرم(صلی الله ضد و آله) آمده كه می فرماید: شما را بهترین امت قرار دادیم تا برای همه بشریت آمر به معروف و ناهی از منكر باشید.

وی با اشاره به اینكه در بررسی روایات، امت پیامبر اكرم(صلی الله ضد و آله) امت برتر عنوان شدند و برترین جایگاه را دارند، بیان كرد: حال باید بررسی كرد كه ملاك های افضلیت این امت چیست و ما چگونه باید این ملاك ها را باید در جامعه پیاده نماییم تا بعنوان برترین انسان ها معرفی شویم.

استاد حوزه علمیه به یك روایت در این زمینه اشاره نمود و اظهار داشت: حضرت موسی (علیه السلام) خطاب به خدای متعال عرض كرد كه دلیل برتری امت محمد(صلی الله ضد و آله) بر سایر امت ها چیست؟ ندا آمد كه من این امت را با ۱۰ خصوصیت امت برتر قرار دادم و آن خصوصیت ها عبارتند نماز، زكات، روزه، حج، جهاد، نماز جمعه، نماز جماعت، قرآن، علم و عاشوراست.

میرزامحمدی افزود: حضرت موسی در مورد ۹ خصوصیت اول چیزی نپرسید چون درباره آنها می دانست و بر مورد دهم دست كجاست چون كه برای ایشان عاشورا مجهول بود.

میرزا محمدی افزود: خدای متعال در تبیین معنای حقیقی عاشورا فرمودند عاشورا یعنی گریستن، خویش را وادار به گریه كردن و اقامه عزا بر پسر پیامبر آخرالزمان(صلی الله ضد و آله).

وی با اشاره به اینكه در دوران ما عده ای به ظاهر روشنفكر به عاشورا هجمه و شبهه ایراد كردند، بیان كرد: امام راحل در وصیت نامه خود به امت تذكر دادند مراقب باشید اینها بر روی كار نیایند؛ اینها گفتند عاشورا فصل نگریستن است نه گریستن كه دقیقا نقطه مقابل حدیث قدسی است؛ گفتند عاشورا فصل زنجیر باز كردن از پای محرومان است نه زنجیر زدن و دقیقا در مقابل روایات ما كه سلوك عزاداری را بیان كرده ایستادند.

استاد حوزه علمیه به دیگر شبهات وارد شده در مورد سیاه پوشی، عزاداری و غم و اندوه برای امام حسین(علیه السلام) پرداخت و اظهار داشت: مبادا سلوك عزاداری عاشورا را با اعمال هوی و هوس و منیت ها خراب نماییم، عاشورا ظرفیت بالا بردن انبیاء الهی را دارد، خداوند گناهان گریه كن حسین(علیه السلام) را می بخشد و این بخشش به واسطه دعای حضرت برای گریه كنانش است و منزل بكا و گریه یكی از منازل عاشوراست.




1398/06/10
23:48:26
5.0 / 5
3660
تگهای خبر: قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
جاویدانی