یادداشت وارده

فرهنگ ما متفنن پرور شده، بجای هیاهو درباره متفكران كتاب بنویسیم

فرهنگ ما متفنن پرور شده، بجای هیاهو درباره متفكران كتاب بنویسیم

جاویدانی: در كتابشناسی اتو پوگلر، محقق سرشناس آلمانی، 10 اثر معتبر درباره هیدگر و اندیشه های وی وجود دارد. هركدام از كتاب های پوگلر درباره هیدگر رویدادی مهم و مرجع و منبعی راهگشا و آموزنده است.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، محمد زارع شیرین كندی، عضو هیات علمی دانشنامه جهان اسلام و نویسنده كتاب هایی چون «تفسیر هایدگر از فلسفه هگل»، «هایدگر و مكتب فرانكفورت»، «پدیدارشناسی اولین مراحل خودآگاهی فلسفی ما: مقالاتی درباره برخی اندیشمندان و روشنفكران كنونی ایران» و مترجم كتاب «لوكاچ و هایدگر: به سمت فلسفه ای جدید» اثر لوسین گلدمن در تازه ترین یادداشت ارسالی خود به مهر بر سوژه تفنن در فرهنگ امروز ایران دست گذاشته است. به باور او ما اگر كتابی هم درباره متفكران ایرانی نوشته ایم از سر تفنن بوده است. زارع همین طور آثار اتو پوگلر را مثال می زند و می گوید كه او به صورت تخصصی روی آثار هیدگر كار كرده و چند كتاب درخشان منتشر نموده است، اما نویسندگان ایرانی اگر درباره اندیشمندی می نویسند صرفا به خاطر تفنن است و تخصصی در كار آنها نیست. این یادداشت را در ذیل بخوانید:
«تخصص غیر از تفنن است. در صورتیكه فایده تخصص عام و فراگیر است، فایده تفنن خاصِ متفنن است و دیگران نمی توانند بهره ای از آن داشته باشند برای اینكه متفنن از برای دل خود كار می كند و كارش برای ارضای شوق و ذوق زودگذر خویش است.
از پژوهشگران معاصر ایرانی در فلسفه كمتر كسی را می شناسم كه تمام تلاش و كوشش فكری اش معطوف به یك فیلسوف یا متفكر باشد و تمام عمر به آرا و اندیشه های یك متفكر پرداخته باشد و عمرش را در آن راه صرف كرده باشد. بیشتر پژوهندگان ما متفنن هستند نه محقق. ما متخصص فارابی نداریم، متخصص ابن سینا، سهروردی، ملاصدرا و حتی متخصص علامه طباطبایی هم نداریم. هركس از بهر دل خویش كتابی یا مقاله ای درباره آن فیلسوفان می نویسد و سپس رها می كند و به دنبال موضوعات و مسائل دیگر می رود. گویی پرداختن همه جانبه و تمام وقت به یك فیلسوف كسر شان است. این در شرایطی است كه در غرب هركدام از فیلسوفان و متفكران و شاعران، متخصص و متبحر خودشان را دارند. در غرب ارسطو شناس، كانت شناس، هگل شناس، هیدگر شناس و... داریم، اما ما در اینجا صرفا مدعی فارابی، مدعی ابن سینا، مدعی سهروردی و مدعی ملاصدرا داریم و كسی را كه عمرش را صرف تحقیق و تتبع در آرا و افكار یك متفكر كرده باشد، نداریم. آنچه داریم متفنن است.
كتاب شناسی اتو پوگلر، محقق سرشناس آلمانی، را ببینید. ۱۰ اثر معتبرش درباره هیدگر و اندیشه های اوست. هركدام از كتاب های پوگلر درباره هیدگر رویدادی مهم و مرجع و منبعی راهگشا و آموزنده است. پوگلر گره از فروبستگی تفكرات هیدگر گشوده است و آنچه هیدگر به اجمال گفته، پوگلر به تفصیل بازنمایانده است. او متبحر در تفكرات هیدگر و یك هیدگرشناس مبرز و برجسته است. ما نظیر او را در ایران نداریم. آنچه داریم ادعا، سروصدا، هیاهو و جاروجنجال است نه تحقیق و تتبع راستین و برخاسته از نیاز و طلب درونی. كاش روش تحقیق و تفكر را از دیگران می آموختیم و ادعا كمتر می كردیم و تحقیق و تفكر بیشتر. كاش بجای این همه هیاهو و كنفرانس و سمینار و همایش كتابی جامع و دقیق درباره هركدام از فیلسوفان و متفكران كلاسیك مان می نوشتیم و از پریدن از این شاخه به آن شاخه اجتناب می كردیم.»


منبع:

5.0 / 5
4356
1398/06/13
14:56:08
تگهای خبر: سمینار , فرهنگ , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
جاویدانی