انترتینمنت ویكلی انتخاب كرد

۱۰ اثر غیرداستانی برتر دهه از نژادپرستی و قتل برای نفت تا سرطان

۱۰ اثر غیرداستانی برتر دهه از نژادپرستی و قتل برای نفت تا سرطان

جاویدانی: بازار كتاب های غیرداستانی كه به بررسی مسایل مختلف می پردازند، در طول دهه پیش همچنان داغ بود و كتاب هایی مهمی در این عرصه منتشر شدند كه همچنان خوانندگان وسیعی را با خود داشتند.



به گزارش جاویدانی به نقل از انترتینمنت ویكلی، آثار غیرداستانی در طول دهه پیش همچنان اهمیت خودرا خفظ كردند و كتاب های قابل توجهی در طول دهه دوم قرن بیست و یكم، وارد بازار كتاب شدند.
مهم ترین این كتاب ها در آمریكا كه بر دیدگاه های مردم اثرگذاشتند و در لیست پرفروش ها هم جای گرفتند و در عین حال نظر منتقدان را به خود جلب كردند عبارتند از:
۱. «بین دنیا و من» نوشته تا-نهیسی كوتس
اغلب در مورد نژادپرستی بعنوان مسئله ای قلبی صحبت می شود؛ اما این كتاب كه بعنوان نامه ای سرگشاده به پسر نویسنده نوشته شده از درد تماشا كردن این مسئله می گیود كه دادستان های سن لوییس از محكوم كردن درن ویلسون افسر پلیس سفیدپوستی كه مایكل براون یك نوجوان سیاه پوست را كشته بود سر باز می زنند. این نامه خوانندگان را در واقعیت سركوب نژادی بعنوان تجربه ای غرق می كند كه روی بدن های فیزیكی سیاه پوستان اثر می گذارد و آنها را خرد می كند. در تضاد با این، كوتس همین طور به زیبایی درباره آمریكایی های سفیدپوست در اشاره به رویای آمریكایی بعنوان افرادی كه «در رویا گم شده اند» می نویسد. دوام این افسانه كه آمریكا بزرگ ترین كشور جهان است و خدا آنرا مقدس كرده و تا ابد صادق است می تواند پیروان آنرا نسبت به آثار خشونت نژادی كور كند. كوتس توانست به این توهم نفوذ كند. در كنار ظهور جنبش «زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد» و انتقال دردناك از رئیس جمهوری باراك اوباما به دونالد ترامپ، كتاب «بین دنیا و من» نقشی مهم در تغییر دادن نحوه بینش آمریكایی های تمام رنگ ها نسبت به نژاد در این دهه داشت.
۲. «فقط كودك» نوشته پتی اسمیت
این كتاب برنده جایزه ملی كتاب نوشته پتی اسمیت شاعر به این علت اوج می گیرد كه لایه های متفاوتی دارد. ماجرای كتاب كه به زیبایی در دنیای قبل از دیجیتال نیویورك سیتی -كه دیگر تا حدود زیادی ناپدیدشده -اتفاق می افتد، بیداری هنری اسمیت را بوسیله دوستی او با رابرت میپل تورپ عكاس به تصویر می كشد. رابطه ۲۱ ساله آنها به روشی تراژیك با مرگ او به خاطر ایدز در سال ۱۹۸۹ به انتها رسید اما اسمیت هیچ گاه كدر نشد. عشق، نور و درك از هر صفحه این كتاب می بارد.
۳. «پشت ابدیت های زیبا» نوشته كاترین بو
هند اغلب بعنوان كشوری نامیده می شود كه دارای اقتصادیست كه یكی از سریع ترین رشدها در دنیا را دارد، اما همه نمی توانند در این رشد سهیم بشوند. این كتاب استادانه از گزارش و خبرنگاری خوانندگان را داخل یكی از زاغه های بمبئی می برد و مردمی كه آنجا زندگی می كنند را نشان می دهد: كار، دراماها و رویاهای آنها.
۴. «وقتی نفس تبدیل به هوا می شود» نوشته پل كالانیتی
هر كتابی كه بعنوان كتاب خاطرات بعد از مرگ یك شوهر و پدر ۳۷ ساله توصیف بشود از همان ابتدا آگهی یك دفعه احساسی سنگین را در بر دارد و بازتعریف كالانیتی از نبرد او با سرطان ریه، آن هم در حالی كه اهتمام داشته ازدواج خودرا حفظ كند و دوره فوق تخصصی جراحی اعصاب در استنفورد را به انتها برساند، دقیقا به همان اندازه ای كه تصور می شود، نابودكننده بود. البته شاید چیزی كه كمتر انتظار آن می رفت این بود كه چقدر زیبایی، امید و صداقت هم در آن صفحه ها دیده می شد.
۵. «قاتلان فلاورمون» نوشته دیوید گرن
این یك كتاب تاریخی غیرداستانی است كه خواندنش مثل خواندن یك رمان تریلر می ماند و مارتین اسكورسیزی هم از همین حالا مقرر است اقتباس سینمایی آنرا بسازد. بررسی دقیق گرن از مجموعه ای از قتل های بومی در منطقه اوسیج در دهه ۱۹۲۰ اوكلاهما در نهایت منجر به محكوم شدن اف بی آی كه آن زمان تازه شكل گرفته بود، صنعت نفت و در نهایت خود آمریكا در داستانی می شود كه غنی از جزئیات سینمایی و حقیقت های محكوم كننده است.
۶. «چیزی نگو» نوشته پاتریك ردن كیف
تمام آثار سنگین غیرداستانی به حل جرم نمی پردازند، اما كتاب «چیزی نگو» پاتریك ردن كیف وارد قتلی مرموز می شود كه طی بازه پرتنش درگیری های اواخر دهه شصت میلادی ایرلند به وقوع می پیوندد و مثل یك رمان درباره اینكه چه كسی مرتكب قتل شده بال و پر می گیرد. نویسنده بدون اطلاع وارد یك جامعه محلی می شود، چند دهه درد و رنج را بیرون می كشد و در نهایت بوسیله مصاحبه كردن با ده ها نفر از مردم محلی كه خیلی مشتاق نیستند، اما اطلاعات بسیاری دارند به حقیقتی شوكه كننده نزدیك می شود. این متنی مهم درباره اتفاقات پس از آن تراژدی است و خط داستانی آن هم تا جایی كه ممكنست سفت وسخت و حیرت انگیز نوشته شده است.
۷. «زندگی ابدی هنریتا لكس» نوشته ربكا اسكلوت
هنریتا لكس در سال ۱۹۵۲ به خاطر سرطان رحم درگذشت اما سلول هایی كه قبل از مرگ از بدن او گرفته شدند به ساختن داروهایی برای درمان سرطان خون، بیماری پاركینسون و بیماری های بسیار دیگر كمك كرده اند. كتاب خیره كننده و به شدت تحقیقاتی ربكا اسكلوت با جزئیات به تحقیقات علمی این ماجرا می پردازد اما فراتر از آن به عمق نتایج اجتماعی و نژادی این ماجرا نفوذ می كند.
۸.«بازیابی» نوشته لزلی جیمیسون
نزدیك به آغاز دهه، الیویا لینگ كتاب «سفر به اكو اسپرینگ» را منتشر نمود كه یك بررسی فوق العاده از ارتباط بین نویسندگان افسانه ای و اعتیاد به الكل بود. بدین سبب چقدر شایسته بود كه نزدیك به انتها دهه، لزلی جیمیسون كتاب «بازیابی» را منتشر نمود كه یك كتاب خاطرات از بازیابی افراد الكلی بود كه افسانه های خدایان ادبی را در بررسی رابطه مسموم خود این نویسنده با الكل و نحوه ارتباط آن با عشق، هنر، خلق و زندگی فرا می خواند. در این ژانر بیش از اندازه شلوغ، جیمیسون توانست اثری سرسخت از انتقاد و خودنگری خلق كند كه نمادی است برای قدرت داستان ها در ساخته شدن شخصیت ما.
۹.«گره باز كردن» نوشته جورج پكر
كتاب های بسیاری در دهه ۲۰۱۰ نوشته شدند كه به نحوی وضعیت جدایی و خصومت سیاسی آمریكا را پیش بینی كردند. با این وجود هیچ یك از آنها این كار را با ظرافت و جذابیت بررسی غوطه وركننده پكر از ملتی در بحران انجام ندادند. كتاب او مانند یك رمان كلاسیك آمریكایی پیش می رود و چهره هایی با تضادهای روحی و ایدئولوژیكی از نیوت گرینویچ گرفته تا جی زی را بعنوان راویان خود انتخاب می كند و اجازه نفس كشیدن به داستان های آنها می دهد و در نهایت آنها را با بینشی خارق العاده به هم متصل می كند. این كتاب كه در سال ۲۰۱۳ نوشته شده، بطور غیرقابل تحملی حس نوشته شدن هم اكنون را دارد.
۱۰. «چطور از آفت جان سالم به در ببریم» نوشته دیوید فرنس
ایدز در این كتاب همان اثر شخصی، دردناك، شكننده و خارق العاده ای را دریافت می كند كه مدت ها بود پرداختن به آن لازم بود. تاریخچه عالی دیوید فرنس كه با اقتباس از مستند خودش با همین نام نوشته شده، یك بینش درونی غنی از كوشش های اعضای سازمان ACT UP برای جلوگیری از این بیماری مرگبار را توصیف می كند كه بیشتر سیاستمداران واشینگتن حتی نمی توانند وانمود كنند كه به آن اهمیت می دهند. این كتاب هم تجلیلی از قدرت این فعالان است و هم انتقادی شدید از بی توجهی دولت و شكست سازمان ها.
۱۰ كتاب بعدی كه بهترین های غیرداستانی دهه بودند عبارتند از:
«آرگونات ها» نوشته مگی نلسون
«خون بیرون می ریزد» نوشته والتر كرن
«تمیز شدن» نوشته لارنس رایت
«اچ مثل هاوك» نوشته هلن مك دونالد
«سنگین» نوشته كیس لیمون
«خانه دعا شماره ۲» نوشته مارك ریچارد
«چطور یك رمان اتوبیوگرافیكی بنویسیم» نوشته الكساندر چی
«جیم كرو جدید» نوشته میشل الكساندر
«سفر به اكو اسپرینگز» نوشته الیویا لینگ
«خانه زرد» نوشته سارا ام. بروم
ترجمه: مازیار معتمدی


منبع:

5.0 / 5
4279
1398/09/25
14:21:24
تگهای خبر: بازار , زندگی , زیبایی , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
جاویدانی