یادگاری كه عشق و هنر را به هم گره زد

یادگاری كه عشق و هنر را به هم گره زد

به گزارش جاویدانی ایسنا/كردستان ˮعلی محمدیˮ كه عنوان مقام اول جهان در نمایشگاه تخصصی معرق را دارد اظهار داشت: همه انسان ها باید با تفكر و اندیشیدن بدانند كه برای چه به دنیا آمده اند و زمان ترك دنیا باید چه یادگاری از خود برجا بگذارند؛ این تفكر بود كه مرا وادار به خلق این اثر كرد.


در كارگاه كوچكش تصاویر قدیمی زیبایی از بزرگان و اساتید خطاطی استان بر روی دیوار جلوه نمایی می كند كه از او درباره این عكس ها پرسیدم و او با معرفی هر یك از آنها به بیان خاطراتش و چگونگی شاگردی كردن در محضر آنها پرداخت.
علی محمدی متولد یك بهمن سال ۴۲ در محله قدیمی قطارچیان (به ردوكانه كان) سنندج است كه سی وهفت سال پیش با شاگردی در محضر اساتید صاحب نام سنندج چون نعمت الله محمودی كردستانی، علی اكبر بهزادیان نازك كار و دیگر هنرمندان كار با چوب را شروع كرد. همینطور وی با تقبل سختی ها و بی مهری های روزگار توانسته در جهان كتابت قرآن كریم را برای نخستین بار از چوب تمام معرق (پشت و رو) شروع كند و بین هنرمندان ۱۲۰ كشور جهان در سال ۸۰ در نمایشگاهی تخصصی مقام اول جهان را به دست آورد.
«علی محمدی» كه عنوان مقام اول جهان در نمایشگاه تخصصی معرق را دارد، با آمیختن هنرهای معرق، نازك كاری، منبت، ارسی سازی، نجاری و دیگر هنرهای اصیل كردستان اثر جهانی زیبا و ماندگاری را در عرصه قرآنی خلق كرده كه در نوع خود بی نظیر است.
برای آشنایی بیشتر با این هنرمند نام آشنای كردستانی و معرفی این اثر جهانی راه یكی از محله های قدیمی سنندج را در پیش می گیریم. پس از گذر از كوچه های قدیمی شهر به محله «جورآباد» می رسیم. خانه و كارگاه كوچكش در انتهای كوچه قرار گرفته، خانه ای ساده و به دور از هر گونه آلایش و تظاهر دنیایی، اما خانه دلش بزرگ است چونكه بخشی از خانه كوچك خویش را به كارگاهی برای كتابت قرآن اختصاص داده بود.
خانه ای به وسعت كارگاه كتابت قرآن
وی كه سابقه ۳۰ سال خدمت در شهرداری سنندج را در پرونده خود دارد و با حقوق بازنشستگی به امورات زندگی خود می رسد، نزدیك به چهار دهه از عمر گرانمایه خویش را در عرصه هنر گذرانده است. بسیار جای تأمل دارد كه با وجود تلاشهای شبانه روزی خود در عرصه خلق اثری جهانی به دور از حمایت هر فرد و نهادی بخشی از خانه خویش را به كارگاهی برای كتابت قرآن اختصاص داده و در حیاط كوچك خانه اش اتاقكی كوچك برای انبار كردن ابزارآلات مورد نیازش بنا كرده است.
وی كه به دنبال اسم و رسم دنیایی نیست در طول گفتگو هیچ گاه به موفقیت هایش اشاره نكرد اما برپایه بروشور معرفی ایشان كه در كارگاه كوچكش دیدم وی توانسته با خلق این آثار هنری پرارزش در سال ۸۳ به عضویت انجمن نخبگان كشور درآید. وی دریافت درجه هنری كارشناسی در رشته چوب از جانب شورایعالی انقلاب فرهنگی كشور در سال ۸۲، فعال منتخب قرآنی وزارت ارشاد در سال ۹۰، برگزیده حوزه هنرهای قرآنی در سال ۹۱ و دریافت درجه هنری لیسانس از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۹۳ را در كارنامه هنری خود دارد.
در حال حاضر آثار هنری این هنرمند دلسوز در اغلب نمایشگاه ها و موزه های دنیا بخصوص انگلستان، آمریكا، اروپا و اغلب كشورهای عربی عرضه می شود و چندین بار از آن كشورها دعوتنامه داشته كه بنا به علاقه به وطن هیچ گاه به آنها جواب مثبت نداده و با وجود پیشنهاد پرداخت رقم های میلیاردی برای آثار ایشان از جانب كشور عربستان آنرا قبول نكرده و به قول خودش قیمت عشق به وطن بسیار بالاتر از این ارقام مادی است.
كتابت پنج جزء قرآن در ۶۰ تابلو
این هنرمند سنندجی درباره چگونگی آغاز فعالیت خود در بخش معرق كاری قرآن اظهار داشت: عشق به قرآن یكی از علل اصلی من برای خلق این اثر هنری بوده است. در جهت خلق اثر هنری قرآن با چوب درصدد خلق اثری ماندگار و در شأن قرآن برآمدم و با بهره گیری از تجارب و تخصص خود و آمیختگی رشته های مختلف هنری كردستان كتابت این اثر را شروع كردم و به لطف خداوند متعال پنج جزء را در ۶۰ تابلو به ابعاد ۳۵ در ۵۰ سانتیمتر كتابت كردم.
وی با اشاره به اینكه مصالح صفحه كار از چوب گردو و مصالح نوشتن و خط این اثر پرارزش از چوب گلابی است اضافه كرد: برای صفحات اول قرآن بیشتر از ۱۲ هزار قطعه برای هر تابلو و در دیگر صفحات به صورت میانگین هفت هزار قطعه برای هر صفحه به كار رفته است.
علی محمدی اظهار داشت: برای كتابت این اثر بر روی تمامی كلمات سه بار كار می شود؛ یك مرتبه روی خط عثمان طه از چوب گلابی تراش می خورد، یك مرتبه برش حروف آیات بر روی صفحه چوب گردو و خالی كردن آن و بار سوم گذاشتن این حروف بر روی صفحه اصلی.
وی اظهار نمود: با عنایت به بازنشسته شدن از كار اداری، هم اكنون روزانه بیشتر از یازده ساعت كار می كنم كه این میزان ساعت كاری در پیش از بازنشستگی هشت ساعت بود.
۷۵ روز فعالیت برای اتمام كتابت یك صفحه قرآن
وی با اشاره به سختی این هنر اظهار داشت: به صورت میانگین برای اتمام یك صفحه از این كار ۷۵ روز فعالیت لازم است؛ البته مصالح باكیفیت كار هم متأسفانه در این اواخر به سختی در سطح استان پیدا می شود، چونكه شایعاتی درباره صادرات غیررسمی چوب های گردو به كشورهای اروپایی وجود دارد.
نكته قابل توجه در مورد ایشان این است كه وی تمامی ابزارهای كار خویش را مانند سوهان و اره درست می كند و بر این باور است كه استادكار باید ابزار كار خویش را متناسب با خواسته های خودش در انجام كار تهیه نماید.
این هنرمند سنندجی نبود مكان و كارگاه بزرگ و امكانات لازم را یكی از دغدغه های اصلی اش دانست و اضافه كرد: اگر مكان مناسب و امكانات در اختیار داشتم، اساسا شاگردان زیادی را پرورش می دادم و علاوه بر ماندگاری این هنر در كردستان، سرعت كار هم بیشتر می شد، ولی متأسفانه چون كارگاه در خانه ام است شاگردان رغبتی به حضور در این كارگاه ندارند.
وی با اشاره به آموزش بیشتر از پنج هزار هنرجو بدون هیچ چشم داشتی در كلاس های صنایع دستی و گردشگری كردستان در سال های گذشته اظهار داشت: حالا هم اگر شرایط برایم مهیا شود، اساسا در آموزش علاقه مندان به این هنر كوتاهی نخواهم كرد.
نازك كاری شناسنامه هنر سنندج است
وی انتقال این هنر را به نسل های بعدی بسیار ضروری خواند و اضافه كرد: از آنجایی كه هنر كار با چوب در كردستان سابقه درخشانی دارد و به قول بزرگان نازك كاری، كه شناسنامه هنر سنندج است، از قدیم الایام در دنیا از آن استقبال می كردند، به صورتی كه در ۱۵۰ سال قبل از هندوستان و چین برای آموختن این هنر علاقه مندانی به كردستان آمده اند.
علی محمدی در صحبت های خود از شورای اسلامی شهر سنندج انتقاد نمود و اظهار داشت: با عنایت به پیگیری های پنج ساله برای خرید مكانی از جانب شهرداری سنندج و اختصاص آن به كارگاه، متأسفانه با مخالفت آنها روبه رو هستیم. این در شرایطی است كه مسؤلان ارشد استان بارها طی مكاتباتی خواهان این امر شده اند، ولی همچنان چشم انتظاریم كه آنها به یك درصد از وعده خود عمل كنند.
این هنرمند سنندجی ایجاد موزه قرآنی را در استان فرهنگی كردستان بسیار ضروری دانست و اعلام نمود: در صورت راه اندازی موزه قرآنی در سنندج بدون چشم داشتی تمام آثار خویش را به خاطر مردم استان و كشورم به این موزه هدیه می كنم.
البته درك خیلی از صحبت های ایشان كمی سنگین است چونكه او علیرغم داشتن شرایط مالی سخت به راحتی پیشنهادات میلیاردی را رد می كند. او حاضر است حاصل یك عمر تلاش خویش را به عشق وطنش مجانی هدیه كند. این تفكر با خیلی از افكار امروزی همخوانی ندارد و حقیقتاً باید از وی آن گونه كه در شأن ایشان است تقدیر شود.
كتابت تمام قرآن را بزرگ ترین آرزوی زندگی خود می داند
وی اتمام این اثر هنری و كتابت تمام قرآن را بزرگ ترین آرزوی زندگی خود می داند كه تحقق آن نیازمند حمایت و كمك متولیان امر در استان است.
وی سلامت جسمی و روحی اش را بهترین هدیه الهی و از بركات خدمت به قرآن دانست و اظهار داشت: با وجود فعالیت نزدیك به چهار دهه در این كارگاه و بهره گیری بیش از حد از چشمم در ریزه كاری های این اثر و گرد و خاك و بالا رفتن سن خوشبختانه چشمانی سالم تر از هم سن و سالان خود دارم و از سلامت كامل سیستم تنفسی برخوردارم و از نظر روحی هم بسیار سالم هستم.
این هنرمند با اخلاق كردستانی ابراز كرد: همه انسان ها باید با تفكر و اندیشیدن بدانند كه برای چه به دنیا آمده اند و زمان ترك دنیا باید چه یادگاری از خود برجا بگذارند؛ این تفكر بود كه مرا وادار به خلق این اثر كرد.
وی در صحبت های خود تغییر سبك فعالیتهای هنر با چوب را در عصر كنونی بسیار ضروری خواند و تصریح كرد: در دنیای امروز هنرمندان هم باید متناسب با سلایق امروزی آثار خویش را تولید كنند؛ البته اصالت و كیفیت كار را نباید فدای تنوع و به روزرسانی نماییم، چونكه مردم هزار سال دیگر هم كیفیت و اصالت هر هنر و حرفه ای را بیشتر از ظاهر آن می پسندند و قبول دارند.



5.0 / 5
3870
1398/10/08
10:46:40
تگهای خبر: آموزش , حقوق , خرید , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
جاویدانی