حجت الاسلام دلیر:

بین مصلحت و صداقت باید طرف صداقت را گرفت

بین مصلحت و صداقت باید طرف صداقت را گرفت

به گزارش جاویدانی مدرس درس خارج فقه، اصول، عرفان و فلسفه با تاكید بر این مساله كه پنهان كاری مصادیق خاصی دارد كه همچون آن در مسائل امنیتی و در مقابل دشمن است اظهار داشت: در احادیث اسلامی وارد شده است كه اگر بین صداقت و مصلحت ماندید راه رهایی بر صداقت است و باید طرف صداقت را بگیریم. بحث امنیتی و پنهان كاری فقط در مقابل كفار جواب می دهد. ما در میان شهروندان و امت اسلامی باید صداقت و بیان كردن حقیقت را در دستور كار قرار بدهیم. خطای بشری امری كامل طبیعی است اما با كتمان آن نمی توانیم آرامش را به جامعه بیاوریم. صداقت و راستگویی راه رهایی است.


حجت الاسلام والمسلمین بهرام دلیر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وقایع اخیر و موضوعاتی كه در هفته گذشته از شهادت سردار قاسم سلیمانی گرفته تا ماجرای هواپیمایی رخ داده است در ابتدا با اشاره به خاصیت بارز سردار شهید سلیمانی و راز محبوبت سردار شهید اظهار نمود: صحبت درباره این شهید عزیز و مطرح كردن شخصیت سردار قاسم سلیمانی كه مردم عشق و اردات خودرا به ایشان نشان دادند در فضای امروز جامعه ما بسیار مهم و باارزش است چونكه سردار یك شخصیت محبوب و دارای عرفان و معنویتی با حضرت حق بود. به جایی رسیده بود كه محبوب دل ها شده بود و عامل یكپارچگی و مانع تفرقه. شهید سلیمانی عامل رویش و مانع ریزش و اَشِدّآءُ عَلَی الكُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم بود. روش و منش ایشان متفاوت بود و همین دلیل موجب عشق ورزیدن تمام اقشار جامعه به آن شهید شد. عامل مهم و شخصیت بارز ایشان كه به جریانات اخیر هم مرتبط می شود صداقت این سردار شهید بود.
وی تصریح كرد: نظام سیاسی مهمترین مشروعیت خودرا از صداقت به دست می آورد. هر نظامی رفتار خودرا منوط به صداقت قرار دهد موفق خواهد بود. هر حكومتی با ملت و شهروندان صادق تر باشد از مشروعیت قوی تر برخوردار می باشد. هر چه با ملت صداقت تر باشیم حكومت از مشروعیت بیشتری بر خودار است.
این مدرس درس خارج فقه، اصول، عرفان و فلسفه افزود: در مباحث و منابع دینی، فقهی، اخلاقی و روایی وارد شده است كه اگر قرار باشد بین مصلحت و صداقت یكی را انتخاب نماییم رهایی در صداقت است. هر كجا بین مصلحت و صداقت مانده باشیم اساسا باید طرف صداقت را بگیریم. در بعضی موارد امنیتی در مقابل كفار حتی باید تقیه و پنهان كاری هم داشته باشیم اما زمانی كه مقرر است بین شهروندان وامت اسلامی خود مطلبی را بیان نماییم باید جانب صداقت را حفظ كنید. «النجات فی صدق»؛ رهایی در راستگویی است.
دلیر با مهم خواندن صداقت و راستی و این كه فقط در مسائل امنیتی آن هم در قبال دشمن باید پنهان كاری داشته باشیم خاطرنشان كرد: مشروعیت قوی نظام سیاسی منوط به راست گویی و صداقت با ملت ها است. در دنیا مردم از پنهان كاری اعصابشان به هم می ریزد. خطای بشری یك امری طبیعی است و هیچ گاه ما این مساله را منكر نمی شویم. ممكنست این امر برای هر فرد یا حكومتی پیش بیاید اما با صداقت در میان ملت مردم راحتر می تواند این مساله را بپذیرند.

تصور پنهان كاری در جهان امروز تصوری نادرست است
وی افزود: حالا در جهانی زندگی می نماییم كه همه افراد با تكنولوژی در ارتباط هستند و می توانیم بگویم هر موبایل یك رسانه است. تصور این كه در این جهان و جامعه امروز بشود پنهان كاری وكتمان كرد تصوری نادرست است. شهروندان ایرانی از این خطای انسانی ناراحت نشدند چونكه خطا برای همه ممكنست رخ بدهد اما ناراحتی در این جا رخ می دهد كه چرا خبر واقعی را رسانه های خارجی باید بگویند و كارشناسان ما با قاطعیت بگویند این چنین نیست. آن هم برای ملتی كه هر آنچه داشت در طبق اخلاص گذاشت و از سردار رشیدشان بهترین و باشكوترین بدرقه را انجام داد. می توانم بگویم ضربه سخت حضور ملت بود كه ترامپ از همه مواضع خود عقب نشست. موشك هایی كه به پایگاه آمریكا درعراق شلیك شدند جواب محكمی به آمریكا بودند اما حضور حماسی مردم به دشمن فهماند كه هر آنچه می گوید نادرست است برای این ملت كه چنین شكوهمند در صحنه ها حضور دارند كتمان كردن حقیقت كار درستی نیست. همیشه صداقت است كه می تواند انسان را به تعالی برساند. پنهان كاری مصادیق خیلی خاصی دارد آن هم فقط در مصادیق امنیتی كه دشمن نداند ما چه می كنیم؛ و شرط عقل هم همین است. اما ملت و شهروندان به خصوص در جریانات اخیر نباید با این پنهان كاری رو به رو می شدند چونكه این امر به صلاح نبود.




منبع:

5.0 / 5
4189
1398/10/22
19:16:21
تگهای خبر: زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
جاویدانی