جزئیات برگزاری چهارمین جشنواره صنایع دستی اعلام گردید

جزئیات برگزاری چهارمین جشنواره صنایع دستی اعلام گردید

جاویدانی: چهارمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مشاركت انجمن هنرمندان سفالگر (بخش ویژه) از 13 تا 21 بهمن در موزه ملی ایران انجام می شود.


به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، حسین خواجه بیدختی، سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی درباره چهارمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی اظهار داشت: «مقدمات برگزاری این جشنواره از اوایل سال ۹۸ اندیشیده و برنامه ریزی های لازم انجام شد. در این راستا با الگوبرداری از جشنواره هنرهای تجسمی فجر وزارت ارشاد، بخشنامه بازنویسی و مقدمات فراخوان نوشته شد.»
او اضافه كرد: «فراخوان شركت در این جشنواره از اول آذر در سامانه وزارتخانه رسماً اعلام و به صورت فیزیكی در اماكن فرهنگی، هنری و دانشگاهی ارائه شد، همین طور استانها نیز فراخوان را اطلاع رسانی كردند. ما دو محور برای این جشنواره در نظر گرفتیم كه یكی بخش نمایشگاه است كه طبیعتاً یك سری آثار منتخب در یك فضای خاص كه گالری جنبی بخش دوران اسلامی موزه ملی ایران است، به معرض نمایش گذاشته می شوند.»
سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی در ادامه اشاره كرد: «بخش دوم این جشنواره نیز تجلیل از هنرمندان است، هنرمندان شاخص این جشنواره هیئت داوران را می سازند كه انتخاب هایی خواهند داشت. به برگزیدگان، هفت سرو سیمین و ۱۴ لوح نقدیر اهدا خواهد شد و در مجموع از ۱۰ اثر برگزیده این هنرمندان تجلیل خواهد شد.»
او اضافه كرد: «در این فراخوان مهلت ارسال آثار به صورت تصویری تا ۲۵ دی اعلام گردید و نتایج اولیه جشنواره، ۲ بهمن، مراسم تقدیر از برگزیدگان ۱۹ بهمن، افتتاحیه ۱۳ بهمن و اختتامیه ۲۱ بهمن اعلام شده است.»
بیدختی با اشاره به اینكه این رویداد امسال با همكاری انجمن سفال ایران از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در موزه ملی ایران برگزار می شود، اشاره كرد: «موزه ملی، فضایی در خور شأن این برنامه را مهیا كرده است. طبق آمار تابحال حدود ۳۰۰ اثر برای شركت اعلام آمادگی كرده اند كه بعد از داوری اولیه به نمایشگاه راه خواهند یافت.»
او اشاره كرد: «در این دوره، نگاه ویژه ای به حوزه سفال داشته ایم، چون سفال نمود بیشتری نسبت به سایر رشته های صنایع دستی داشت و ما بخش ویژه ای را برای سفال در نظر گرفتیم. انجمن سفالگران كشور در كنار ما به جلب مشاركت هنرمندان این حوزه و انتخاب آثار كه طبیعتاً در بخش داوری خواهد بود، كمك خواهند كرد.»
بیدختی اشاره كرد: «ما در فضای نمایشگاهی، امكان نمایش حداكثر ۲۰ اثر را داریم ولی در این نمایشگاه آثار حوزه سفال نمود بیشتری خواهند داشت. سال قبل حوزه فلز مثل آثار استادباباخانی، نمود بیشتری داشت كه این مساله را میزان استقبال هنرمندان مشخص می كند. در داوری اولیه، آثار ممیزی و متناسب با ظرفیت گالری انتخاب می شوند، ولی داوری نهایی عملاً در ضمن برگزاری جشنواره اتفاق خواهد افتاد. در مراسم افتتاحیه این جشنواره كه ۲۱ بهمن خواهد بود، آثار برگزیده و نتیجه داوری هیئت داوران را اعلام خواهیم كرد.»
او درباره نحوه داوری آثار اظهار داشت: «داوری متناسب با آثار در هر حوزه ای خواهند بود كه هنرمندان شاخص آن حوزه برای داوری آثار دعوت خواهند شد. قاعدتاً در كنار یادبود تندیس سرو سیمین كه دارای ارزش هنری است، جایزه ای تركیب از نقدی و غیرنقدی كه از آثار نفیس صنایع دستی ایران خواهد بود، به برگزیدگان اهدا خواهد شد.»
بیدختی اشاره كرد: «جوایز شامل نشان سرو سیمین از جنس نقره، جایزه نقدی و دست بافته فاخر صنایع دستی است كه به ۷ هنرمند سرو سیمین و به ۱۴ هنرمند، لوح تقدیر اعطا می شود.»
جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر در سال ۹۵ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از همان سال توسط سازمان وقت میراث فرهنگی لازم الاجرا شد.


منبع:

5.0 / 5
4138
1398/10/27
18:58:46
تگهای خبر: جشنواره , دانشگاه , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
جاویدانی