در اختتامیه جشنواره ملی رسانه های دیجیتال رضوی مطرح شد

مختصات رسانه تراز تمدنی در گام دوم انقلاب

مختصات رسانه تراز تمدنی در گام دوم انقلاب

جاویدانی: اختتامیه هفتمین دوره جشنواره رسانه های دیجتیال رضوی در قزوین اجرا شد.



به گزارش جاویدانی به نقل از روابط عمومی مركز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آئین اختتامیه هفتمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال رضوی از مجموعه برنامه های هفدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) روز شنبه با حضور جمالی پور استاندار قزوین، سبحانی نیا رئیس حوزه علمیه قزوین، صدر مشاور معاون هنری وزیر ارشاد، برازش مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) محمدرضا بهمنی رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال كشور، فیاضی قائم مقام بنیاد امام رضا (ع)، اسماعیلی مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، درافشانی رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین و تعدادی از هنرمندان در سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی قزوین اجرا شد.
محمدرضا بهمنی در این مراسم اظهار داشت: همچنان كه تحولات فضای مجازی و حوزه دیجیتال در بخش های مختلف فرهنگ، اقتصاد و سیاست اثر گذاشته و تحولاتی را به وجود آورده است، رسانه نیز همواره از موضوعات مهم در حوزه فرهنگ و هنر بوده و تحت تأثیر این تحولات قرار گرفته كه از آن جمله می توان به تغییر نقش مخاطب در حوزه رسانه اشاره نمود. وی بیان كرد، روزگاری با ۵۰۰ نشریه سرو كار داشتیم اما امروز با هزاران رسانه فعال در فضای مجازی روبرو می باشیم كه هم دسترسی بیشتر شده و هم ابزارها متنوع شده و چالش هایی را داشته و هم فرصت و هم ظرفیت به وجود آورده است. وی عنوان نمود، این تحولات از سویی چالش هایی برای اهالی رسانه و حاكمیت به دنبال داشته و از طرف دیگر فرصت ها و ظرفیت هایی را به وجود آورده است. بهمنی بیان كرد، همچون این فرصت ها فراهم كردن امكان فعالیت رسانه ای برای عموم مردم است، بدین جهت مسئولان بنیاد بنیاد بین الملی امام رضا (ع) هوشمندی به خرج داده و رسانه های دیجیتال را هم در موضوعات جشنواره قرار داده اند.
وی ابراز كرد: با توجه به تحولات جاری و پیش رو از یك سو و افق پیش روی كشور برمبنای بیانیه گام دوم انقلاب ایجاب می نماید تا نظام رسانه ای در خور گام دوم انقلاب را تدارك دیده و به آن سمت حركت نماییم.
این مقام مسئول بیان كرد: یكی از اقداماتی كه باید صورت گیرد طراحی و شكل گیری تعریف رسانه تراز تمدنی است؛ رسانه ای كه كاركردش كمك به شكل گیری تمدن نوین آینده است و رسانه ای كه مناسبات انسانی و مردمی را توسعه دهد.
بهمنی در این مراسم با طرح بحث مختصری درباب خاصیت ها و مختصات «رسانه تراز تمدنی» بیان كرد، تحولات جاری و آینده در حوزه فضای مجازی، به شكلی است كه خیلی از ساختارهای فعالی و نیز نقش های عاملان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه دستخوش تغییرات جدی خواهد شد و چنانچه برای این تحولات تدبیر نشود، كاركردهای حاكمیتی فعلی بی اثر خواهد شد. یكی از این تحولات، تحولات حوزه ی رسانه است. اهمیت تدبیر برای رسانه در گام دوم انقلاب، به قدری است كه به جرأت می توان گفت موفقیت جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب در گرو موفقیت رسانه ای كشور است. البته متأسفانه جریان رسانه ای كشور در دام جریان رسانه های بزرگ دنیاست. به عبارت دیگر، متأسفانه امروز، رسانه ی ایرانی در زمین رسانه ایِ غیرایرانی بازی می كند. و این واقعیت حتی برای رسانه ی ملی هم مشهود است.
رئیس مركز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود، راه برون رفت از این موضع انفعالی، انتقال نظام رسانه ای كشور به نظام رسانه ای تراز تمدنی است. او گفت این تنها راه عبور از موضع انفعالی و ورود به موضع فعال در حوزه رسانه است.
بهمنی در تبیین رسانه ی تراز تمدنی، گفت مفهوم مركزی دراین زمینه، «تمدن به مثابه مناسبات انسانی» است. و این مناسبات انسانی در حوزه های مختلف معنا پیدا می كند. بطوریكه رسانه تراز تمدنی باید اعتلای مناسبات انسانی در سطوح سه گانه؛ مناسبات مردم – مردم، مناسبات مردم - حاكمیت و مناسبات حاكمیت – حاكمیت را در دستوركار قرار دهد. از این منظر بی گمان قلمرو مسئولیت اجتماعی و دینی رسانه ها تعریف جدیدی پیدا خواهدنمود. بعنوان مثال، در رویدادی مانند جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی، رسانه تراز تمدنی، علاوه بر بعد مناسكی در تولیدات رضوی، باید در تولیدات رسانه ای به انتقال مفاهیم رضوی به حوزه مناسبات مردم و حاكمیت نیز توجه گردد كه اتفاقاً از وجوه تمایز و ممتاز معارف رضوی است. یعنی در تولید محتوای رضوی، الگوی مواجه حضرت با حاكم و حاكمیت وقت بسیار می تواند مورد توجه رسانه تراز تمدنی قرار بگیرد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گسترش ارتباطات فرهنگی، در ادامه افزود برای تبیین بیشتر رسانه ی تمدنی خوب است به برخی دوگانه های مفهومی دراین زمینه اشاره نماییم. وی گفت، رسانه ی تراز تمدنی، باید كاركردش را از «اطلاع رسانی» به «معرفت افزایی (ایجاد شناخت منجر به انتخاب درست در زندگی)» توسعه دهد.
عضو هیأت علمی مركز مطالعات اجتماعی و تمدنی ادامه داد، رسانه تراز تمدنی، باید از «چهره سازی» و تولید سلبریتی به مرتبه «الگوپردازی (برای تعالی رفتاری)» تحول پیدا كند. بنابراین، خاصیت دیگر رسانه تراز تمدنی حركت از چهره سازی به الگو پردازی است. وی گفت حالا، ساخت و معرفی سلبریتی ها در فضای رسانه پررنگ است و متأسفانه رسانه ملی به كارخانه سلبریتی سازی و چهره سازی تبدیل گشته البته این امر گاهی لازم است، ولی در رسانه تمدنی باید از كاركرد چهره سازی به الگوپردازی حركت نماییم.
بهمنی سایر فاكتورهای تحولی نظام رسانه ای كشور را در این دوگانه ها توصیف كرد:
- تغییر كاركرد «سرگرمی مخاطب» به كاركرد «تفكر مخاطب»؛
- عبور از «یاس آفرینی رسانه ای» به «امید پراكنی رسانه ای»؛
- توجه رسانه به «مسئله پردازی (حل مسئله)» بجای «مسئله سازی (چالش نمایی رسانه ای»؛
- پرهیز از «ترویج فردگرایی» و «تقویت ترویج خانواده محوری»؛
- جایگزینی «محبت آفرینی اجتماعی» با «اختلاف افكنی اجتماعی»؛
- جایگزینی «خیرخواهی اجتماعی» با «عیب جویی اجتماعی»
بهمنی درانتها این بخش از سخنان خود ضمن اشاره به این مطلب كه اینها بعضی از شاخص هایی هستند كه بعنوان یك پیش درآمد می تواند در این مبحث مورد توجه قرار گیرد و رویدادی مانند جشنواره تولیدات رسانه ای رضوی و پرداختن به معارف دوده علیهم السلام، در واقع خط راهنمای حركت از نظام رسانه ای فعلی به رسانه تراز تمدنی است وی ابراز امیدواری كرد مراكز علمی و پژوهشی و مراكز سیاستگذاری رسانه ای كشور، چنین ایده ای را در دستور كار قرار دهند.
رئیس مركز رسانه های دیجیتال در بخش پایانی سخنان خود گفت: در این دوره از جشنواره تغییراتی به وجود آمده است كه از آن جمله این بوده است كه از قالب محوری به سمت محتوا محوری حركت شده و امیدواریم به روح معنوی هنر هم توجه گردد و تغییر دوم هم حضور و مشاركت رسانه های مجازی پرمخاطب بوده است كه باید از آن عزیزان هم تشكر كرد. نتیجه این مشاركت این بوده است كه در جشنواره هفتم، آثار رسیده به جشنواره از حدود ۲۰۰ اثر به بیشتر از ۳۵۰۰ اثر به دبیرخانه رسیده و داوری شد. كه این وضعیت باید توسعه یابد. بهمنی در همین باره اظهار داشت: در فضای دیجیتالی «كاربر محوری» مهمست و فرصتی طلایی برای ترویج معارف دوده و فرهنگ رضوی بخوبی مطرح شده كه نیازمند هدف گذاری طولانی مدت است.
وی افزود: وقتی در سال های اخیر بیشتر از ۶۰ درصد مردم به گوشی هوشمند دسترسی دارند و امكان تولید محتوا وجود دارد لازم است یك هدف گذاری طولانی مدت داشته باشیم تا مخاطب بیشتری را در جشنواره ها جذب نماییم.
رئیس مركز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال كشور گفت: اگر ۵۰ میلیون نفر زمینه از افراد دارای گوشی هوشمند زمینه حضور در جشنواره را داشته باشند و به ازای هر هزار نفر هم فقط یك نفر هم بتوانند كار تولید داشته و در جشنواره شركت نمایند باید هدف گذاری ما در جشنواره حداقل حضور ۵۰ هزار اثر باشد.



منبع:

1398/11/27
14:47:20
5.0 / 5
4343
تگهای خبر: تبلیغات اسلامی , جشنواره , زندگی , سرگرمی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
جاویدانی