رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

شهید سلیمانی یك ذخیره فرهنگی است

شهید سلیمانی یك ذخیره فرهنگی است

به گزارش جاویدانی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: شهید سلیمانی می تواند یك ذخیره فرهنگی برای ما باشد و این وظیفه ماست كه چگونه آنرا حفظ و استحصال نماییم.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، به نقل از دفتر تبلیغات اسلامی حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در سومین نشست هم اندیشی اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در باب جهان مقاومت بعد از شهادت سردار سلیمانی با عنوان «قهرمان بدون مرز» كه به همت دفتر تبلیغات اسلامی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، به بررسی جهات مختلف شهادت حاج قاسم سلیمانی پرداخت و اظهار نمود: شهادت سپهبد سلیمانی از چند جهت قابل بررسی است، از وجه انسان شناسی، میان شاكله و فطرت تفاوت قائل هستیم و شاكله و شخصیت هر فرد متفاوت می باشد و آن منظومه علائق، سلائق، انتظارات، جهت گیری ها و نگرش هایی كه عواطف، احساسات و شاكله شخصیتی افراد را می سازد، امر وجه تمایز انسان ها است و كلیت این شاكله یكسان نیست.
وی اظهار داشت: آدمیان یك وجوه اشتراكی دارند كه به فطرت آنها بر می گردد و در بُعد فطرت اخلاقی و الهی به طبیعت مشترك انسانی بر می گردد و از این زاویه دیدن، حادثه شهادت سردار سلیمانی را نوعی برانگیختگی فطرت می دانم كه شهادت ایشان موجب شد كه به یك باره این موج عظیم میلیونی، كه ظهور و بروز یك سری عواطف مثبت، ایثار و فداكاری و بغض و خشم تركیده شده بود، چطور اینها یك قاطبه ای یك دفعه یك عواطف را بروز می دهد كه به بر انگیخته شدن فطرت بر می گردد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اشاره كرد: این فوران عواطف مثبت و عصاره فطرت و بر انگیختگی فطری به یك بعد معرفتی برمی گردد و جامعه نسبت به این شخصیت معرفت پیدا كرد.
وی شهید سلیمانی را ذخیره فرهنگی عنوان نمود و اضافه كرد: بیشتر سخنم بر روی بعد از شهادت است؛ شهید سلیمانی می تواند در چارچوب یك ذخیره فرهنگی برای ما ایفای نقش كند؛ در مسأله بسط و گسترش فرهنگ و این كه بخواهیم فرهنگ متمایزی را برای نسل های بعدی زنده نگه داریم، طبعاً یكی از راهبردهای اصلی، مسأله برجسته سازی و انتقال نسلی آن مواریث فرهنگی است.
واعظی افزود: نقشی كه امام حسین(ع) در جامعه ما دارد، نسل به نسل مسأله شهادت طلبی، ایثار و دانشگاه كربلا كه انحاء سبمول های شخصیت ها را در كربلا و عاشورا داریم، نسل به نسل انسان می سازد؛ شهید سلیمانی می تواند یك ذخیره فرهنگی برای ما باشد و این وظیفه ماست كه چگونه آنرا حفظ و استحصال نماییم.
وی اظهار داشت: بعضی از بد سلیقگی ها و ندانم كاری های می تواند مانع استحصال این ذخیره فرهنگی شود و اگر درست كار شود، برای نسل معاصر و نسل بعدی كسی را داریم كه بگوییم اگر در كربلا حضرت اباالفضل(ع) و حضرت علی اكبر بود، در زمانه ما نیز می توان كسی را دید كه اینگونه زیست و خدوم بود و این ذخیره فرهنگی است و باید آنرا پاس بداریم و بعد از شهادت ایشان برای فرهنگ سازی كار نماییم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اشاره كرد: انقلاب اسلامی یك بعد سلبی دارد و یك بعد ایجابی؛ بعد سلبی انقلاب اسلامی در تقابل با دشمنان انقلاب خودرا نشان میدهد و این كه دشمنانی شب و روز در كوشش برای اضمحلال و تحریف این انقلاب هستند و نظام ما در این بعد تقابل راهبرد كلانی كه دارد، بازدارندگی فعال است.
* پی ریزی تمدن نوین اسلامی جانب ایجابی انقلاب اسلامی است
وی انقلاب اسلامی را انقلابی دارای شعارهای تمدنی و سازندگی عنوان نمود و اضافه كرد: انقلاب اسلامی در هویت خود یك نهضت صرفاً شورشگر مقابل استبداد و امپریالیسم نبود، بلكه شعارهای تمدنی و سازندگی داشت یعنی جامعه مطلوب اسلامی ساختن و پی ریزی تمدن نوین اسلامی جانب ایجابی انقلاب اسلامی است و مقابله با دشمنان ارزش های الهی و انسانی، بعد سلبی است.
واعظی با بیان این كه انقلاب اسلامی در بعد سلبی و ایجابی به افرادی مانند شهید سلیمانی ها احتیاج دارد، اظهار نمود: راهبرد نظام اسلامی در بعد ایجابی، پیشرفت متوازن است و در بعد سلبی راهبردش بازداندگی فعال است؛ ما در مقابل دشمنان باید به بازدارندگی فعال برسیم و این بازدارندگی فقط در بعد نظامی نیست؛ در بعد سلبی و ایجابی انقلاب اسلامی ما به شخصیتی مانند شهید سلیمانی احتیاج داریم.
وی بر لزوم بازدارندگی فعال در مقابل دشمنان در جهات مختلف پرداخت و اظهار داشت: وقتی كه بازدارندگی فعال گفته می شود، به لحاظ روحی، روانی، فرهنگی و جهات مختلف كه به وجوه روانی و مناسباتی جامعه بر می گردد، باید بازدارندگی فعال داشته باشیم و اگر جامعه مقاوم داشته باشیم، برای دشمن بازدارنده است و شخصیت سردار سلیمانی و استحصال ایشان و ارائه آن برای نسل های جوان و آتی ما می تواند كارساز باشد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اشاره كرد: در بعد ایجابی و پیشرفت متوازن هم به حاج قاسم سلیمانی نیاز داریم؛ وقتی كه پیشرفت متوازن گفته می شود، یعنی این كه پیشرفت جامعه ما صرفاً با رشد نظامی نیست، بلكه پیشرفت باید متوازن باشد یعنی این كه ما در ساحت اخلاق و معنویت، فرهنگی، علم، اقتصاد، سیاست و... به پیشرفت برسیم و شخصیتی مثل ایشان می تواند برای مدیران، نظامیان و هر كسی كه دل در گرو آرمان های ایجابی انقلاب اسلامی دارد، و می خواهد در راه تمدن نوین اسلامی قدم بر دارد، الگویی باشد.
وی اشاره كرد: باید مدیران، نظامیان، مسؤولان و كارگزاران ما باید ببیند كه چه شد كه یك فرد برخاسته از طبقات ضعیف جامعه رشد كرد و جان ها را تسخیر كرد؟ و حاج قاسم با آن باطن و خلوصی كه داشت، توانست قلب ها را تسخیر كند و خدا مرگش را اثرگذار قرار داد.




منبع:

5.0 / 5
3790
1398/12/01
15:01:12
تگهای خبر: تبلیغات اسلامی , دانشگاه , زندگی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
جاویدانی