كتابخانه ملی خبر داد؛

نخستین كتاب مصور چاپ سنگی ایران در كتابخانه ملی نگهداری می شود

نخستین كتاب مصور چاپ سنگی ایران در كتابخانه ملی نگهداری می شود

جاویدانی: طبق اعلام كتابخانه ملی، اولین كتاب چاپ سنگی مصور ایران مربوط به داستان لیلی و مجنون با قدمت بیش از 183 سال است كه در سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران نگهداری می شود.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، طبق اعلام سازمان اسناد و کتابخانه ملی، کتاب «لیلی و مجنون مکتبی» بعنوان نخستین کتاب مصور چاپ سنگی در ایران که دارای ۱۵۲ صفحه به زبان فارسی و خط نستعلیق است؛ توسط سید یوسف میلانی کتابت شده و حاجی بهرام غلام حاجی اسمعیل اردبیلی نشر آنرا به عهده داشته است. این کتاب، مثنوی عاشقانه ای از مکتب شیرازی است و دارای هزار و ۲۶۰ بیت و در سال ۸۹۵ هجری قمری به نظم درآمده است.
این منظومه عاشقانه دارای چهار تصویر سیاه و سفید است. تصویر مکتب خانه و حضور لیلی و مجنون، دیدن لیلی توسط ابن سلام و خواستگاری کردن از لیلی، جنگ نوفل با قبیله لیلی و دعای مجنون، عقد کردن ابن سلام با لیلی و صحبت مجنون با لیلی همچون تصاویر این کتاب هستند.
در بررسی های انجام شده در زمان لیست نگاری، این کتاب دارای فرسودگی و پارگی جلد، جداشدگی اوراق از عطف و شیرازه، آثار لک و رطوبت در بعضی از صفحات بود که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرمت شده است. نقاشی های موجود در این کتاب به صورت ابتدایی، ساده و ناقص توسط صاحب این اثر رنگ آمیزی شده است.


منبع:

5.0 / 5
1071
1399/07/27
21:21:13
تگهای خبر: كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
جاویدانی