صالحی:

الگوسازی در طرح روستاهای قرآنی منجر به بروز خلاقیت ها می شود

الگوسازی در طرح روستاهای قرآنی منجر به بروز خلاقیت ها می شود

به گزارش جاویدانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قبل از ظهر امروز در آیین پایانی اولین دوره معرفی روستاهای قرآنی ایران با اعلان اینکه ایده های مختلفی در روستاها وجود دارد که با طرح هایی مانند انتخاب روستاهای قرآنی فرصت بروز و ظهور پیدا می کنند، اظهار داشت: الگوسازی هم یکی از مطالبی است که بوسیله آن فرصتی برای بروز خلاقیت های موجود در روستاها فراهم می آورد.


به گزارش جاویدانی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با تاکید بر این مطلب اضافه کرد: توجه به روستاها که بعنوان یکی از مسئله های مهم اجتماعی بوده و هست در فضای ۴۰ ساله پس از انقلاب در ابعادی خودرا نشان داده که انکار ناکردنی است که همچون این خدمات می توان به خدمت رسانی در زمینه آب، برق، گاز، ارتباطات و... اشاره نمود.
وی افزود: همه این خدمات وقتی به نتیجه می رسد که بدانیم ۲۶ درصد جمعیت کشور که روستاییان هستند زندگی سالمی دارند و به این خدمات باید ۲ نکته دیگر هم افزود که شامل فرصت اقتصادی و معیشتی متناسب با زندگی شهری و فرصت های بروز خلاقیت و دیده شدن آنها می شود. خلاقیت هایی که بستری برای خلاقیت های نوجوانان و جوانان روستایی فراهم می آورد.
صالحی اظهار داشت: این اهتمام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود آمد که چگونه خلاقیت های دینی، فرهنگی، هنری و رسانه ای روستاها را در نظر داشته باشیم و برای بروز و ظهور آن تلاش نماییم. درباره روستاهای قرآنی هم این تلاش از سال قبل شروع شد.
وی افزود: در زمینه کتابخوانی هم طرح های مختلفی مانند جام باشگاه های کتابخوانی، روستاهای دوستدار کتاب و... شروع شده است. حدود ۸۰۰۰ باشگاه کتابخوانی را در روستاها داریم و در فضای رقابتی سالم این روستاها فرصت حضور و بروز خلاقیت پیدا می کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در طرح روستاهای دوستدار کتاب هم در ابتدا ۶۰۰ روستا شرکت داشت ولی در سال ۹۹ بیش از ۲هزار روستا حضور داشت و سالانه روستاهای دوستدار کتاب انتخاب می شوند و فرصتی برای دیده شدن جریان کتابخوانی خود در زمینه زیرساخت ها و فعالیت ها و رویدادها پیدا می کنند. همین طور بیش از ۱۳هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در روستاها وجود دارد که پاره ای از این کانون ها با نگاه طرح فهما و امتیازبندی ها فرصتی را برای کارهای دینی در روستاها فراهم می آورد که از این طریق کانون های برتر شناسایی و تعدادی از آنها بعنوان کانون های رابط و الگو مطرح می شوند.
وی افزود: موضوع دیگری که مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم قرار گرفت این بود که فعالان فرهنگی، هنری و رسانه ای روستاها دیده شوند و زمینه های بروز آنها پدید آید. جشنواره های مختلف روستایی داشتیم که از آن جمله می توان به جشنواره نشریات و رسانه در استان مرکزی، فیلم کوتاه در خراسان شمالی، مدهامتان در خوزستان، قلم روستا در کردستان و... اشاره نمود. تا از این طریق فعالان فرهنگی و هنری و رسانه ای در روستاها کشف و شناسایی شوند و زمینه های عرضه آنها فراهم گردد.
صالحی اضافه کرد: در نمایشگاه کتاب هم روستاها جایی نداشتند ولی برگزاری مجازی کتاب تهران مصرف روستاها دراین زمینه را نشان داد و در این نمایشگاه از ۳۰۰۰ نقطه روستایی کشور حضور داشتند و بیش از ۱۷ هزار بسته پستی کتاب خریداری نموده بودند که برای آنها ارسال شد و این نمایشگاه به شکلی منجر به عدالت توزیعی بین شهر و روستا شد.
وی با اشاره به نخستین دوره معرفی روستاهای قرآنی کشور افزود: از سال قبل مقدمات برگزاری این جشنواره آغار شد. جامعه روستایی با خاصیت هایی شناخته می شود. ۲۶ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد و دارای۲۰ میلیون جمعیت است. جامعه ای مولد است. جامعه روستایی ما دین مدار، دین محور و دین گرا است. تدین در جامعه روستایی ما عمیق است و این خاصیت ها اقتضا می کند به مباحث دینی که هویت دینی جامعه به شمار می آید توجه گردد تا استمرارا یابد و پایدار بماند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: قرآن بعنوان نقطه کانونی هویت دینی مورد توجه جامعه دینی جهان و ایرانی و روستاهای ایران است. تجربه ای که ما از طرح های قبلی در روستاها داشتیم این بود که این طرح ها فرصتی را فراهم می آورد که جدید هستند و ما قبل از آن فاقد آن بودیم. آمایش سرزمینی یکی از مطالبی است که در این فرصت ها به آن توجه می شود. یکی از مشکلاتی که در فضای برنامه ریزی کشور در زمینه های مختلف داریم این است که آمایش سرزمینی دقیقی نداریم. این طرح ها فرصتی می دهد که ما آمایش سرزمینی خودرا از این منظر پیدا نماییم و بدانیم روستاهای ما از لحاظ ظرفیت های تاریخی و معاصر قرآنی در چه سطحی قرار دارند. بدین سبب جریان فراخوان که راه می افتد فرصت شناخت آمایش هم ایجاد می شود. دومین فرصت هم فرصت الگوسازی است. ایده های مختلف و پراکنده ای در روستاها وجود دارد که می توان از این طریق آنها را کشف و به ظهور و بروز رساند.
وی افزود: سومین فرصت، فرصت شبکه سازی است. در طرح های قبلی پس از آن که روستا و شهری در زمینه خود انتخاب می شد، در کنار همدیگر قرار می گرفتند و این در کنار هم قرار گرفتن فرصت های تبادل هم افزایی و ارزش افزوده را به وجود می آورد.




منبع:

0.0 / 5
893
1400/05/19
22:11:40
تگهای خبر: جشنواره , خدمات , خرید , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
جاویدانی