امام جمعه ملارد با جاویدانی مطرح كرد؛

حکومت باید برای ارتقای داوری ذوقی مردم سرمایه گذاری کند

حکومت باید برای ارتقای داوری ذوقی مردم سرمایه گذاری کند

حجت الاسلام حسینی نوری می گوید باید به جای پشتیبانی از یک باور خاص و یا پشتیبانی از یکسری محصولات صنایع فرهنگی خاص، روی بالا رفتن ذوق زیبایی شناسی مردم و داوری ذوقی آنها سرمایه گذاری نماییم.



خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: واژه فرهنگ واجد طیف معنایی گسترده ای است. اصطلاحی است به واقع نامحدود که اساساً میتوان آنرا به هر چیزی اطلاق کرد که توسط موجودات انسانی آفریده شده و از هر آنچه که جزئی از طبیعت بوده، مجزاست. خیلی از اندیشمندان برای روشن کردن این مفهوم گفتارهای متفاوتی را اطلاق کرده اند.
بر این اساس فرهنگ شامل ارزش های اجتماعی و هنجارهای موجود در جوامع بشری و همینطور دانش، باورها، هنرها، قوانین، آداب و رسوم، توانایی ها و عادت های افراد گروه یا جامعه می شود. در ادامه این تعریف بالتبع میتوان بیان کرد که فرهنگ چیزی است که هر فرد بعنوان یک عضو از جامعه خود فرا می گیرد.
مفهوم مهمی که اینجا مطرح می شود «هنجار» است. هنجار فرهنگی رفتار قابل قبول یک جامعه را تعیین می کند و بعنوان راهنمای نحوه رفتار، پوشش لباس، زبان، و حرکت در یک موقعیت خاص و همینطور انتظارات در یک گروه اجتماعی عمل می کند. با عنایت به این نکته که هر کشوری و هر فرهنگی واجد خرده فرهنگ هایی در زیرمجموعه خود است، ازاین رو تک فرهنگ گرایی و ترویج یک فرهنگ خاص برای کل آن جامعه خطرهایی به دنبال خواهد داشت.
می دانیم که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در اولین دیدار خود با هیأت دولت سیزدهم مساله «بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ» را با قید عقلانیت مطرح نمودند. ازاین رو روند گذشته عرصه فرهنگ، روندی رو به تکامل نبوده است و چون فرهنگ برای مردم است و دستور رهبری هم کلی است و کلیت فرهنگ را واجد می شود، ازاین رو لزوم دارد که نظرات و پیشنهادات نمایندگان کلیه خرده فرهنگ ها در این بازسازی اعمال شود.
متأسفانه نخبگان و فعالان فرهنگی در استانهای کشور، راه چندانی به رسانه ها ندارند و نقطه نظرات، ایده ها و نظریه های آنها که بعضاً از نظرات پایتخت نشینان امکان دارد بهتر باشد، مطرح نمی شوند. شاید یکی از علل برای لزوم این بازسازی همین شنیده نشدن صدا و نظریات نخبگان استان ها و مناطق دورافتاده توسط رسانه های انقلابی باشد. رسانه ای که از بیت المال ارتزاق می کند باید صدای تک تک مردم ایران – و نه صرفا پایتخت نشینان – باشد.
برای رسیدن به این مقصود خبرگزاری مهر در پرونده بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ خود کوشیده تا با فعالان فرهنگی شهرستان های مختلف کشور هم گفتگو کند. از این دست مطالب پیش تر گفت وگوهایی با میترا متاجی، فعال و منتقد فرهنگی و ناشر مستقر در شهرستان نوشهر مازندران، محمدرضا یوسفی، کارشناس ارشد مدیریت آموزش و فعال فرهنگی در خراسان جنوبی، عبدالله رئیسی، از فعالان فرهنگی و رسانه ای در سیستان و بلوچستان و حجت الاسلام جواد فراهانی، فعال فرهنگی استان مرکزی و اکبر فراهانی نیا مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان، احمد رشیدی، فعال فرهنگی اهل سنت از شهر سقز و نواب کرد، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان خاش گفتگو کرده ایم. در این قسمت هم پای صحبت های حجت الاسلام سید حسین حسینی نوری؛ امام جمعه شهرستان ملارد نشستیم.
قسمت های پیشین این مجموعه را اینجا ببینید و در ادامه با مشروح این گفتگو همراه شوید:
* می دانیم که انقلاب اسلامی ایران ماهیتی فرهنگی دارد و ما در اصل پیروزی قیام به زعامت امام خمینی (ره) را مدیون مؤلفه های فرهنگی هستیم. ازاین رو باید در طول عمر پربرکت انقلاب، فرهنگ اصلی ترین دغدغه حکومت بوده باشد. از وجهی این دغدغه وجود داشته است، چون که در کلام امام (ره) و مقام معظم رهبری بعنوان رهبران دینی و سیاسی جامعه همیشه از وجهی ایجابی لزوم توجه به فرهنگ دیده می شود. با این اوصاف وقتی که رهبر و رئیس حکومت از مساله بازسازی انقلابی عرصه فرهنگ سخن به میان می آورند، نشان از ضعف های شدید در برنامه های پیشینی دارد. به نظر شما لزوم بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه در چیست و صدمه ها و نقاط ضعف ساختار کنونی را در چه مواردی می بینید؟
بازسازی انقلابی حوزه فرهنگ و به پیوست آن رسانه بعنوان ساختار فرهنگ ساز عصر فعلی، احتیاج به شناخت مختصات دقیق آنچه هست، آنچه می تواند باشد و آنچه باید باشد، است. این بازسازی باید در لایه سازمانی، نیروی انسانی و سیاست ها اعمال شود. اگر این سه لایه با استراتژی شناسایی نظام مسائل و حرکت انقلابی برای بازسازی آن حرکت کنند میتوان امیدوار بود فرهنگ و رسانه می توانند جایگاه اصلی خود یعنی ایفای نقش موتور پیشران را در جامعه ایفا کنند. البته همان گونه که مقام معظم رهبری هم تاکید نمودند منظور از «حرکت انقلابی» یعنی حرکتی خردمندانه و عاقلانه. معنای «انقلابی بودن» بی هوا حرکت کردن و بی حساب حرکت کردن نیست.
* مهم ترین مساله کشور و مردم که با بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه باید حل شود، چه مساله ای است؟
داشتن نقشه راه فرهنگی مبتنی بر افکار عمومی، مخاطب شناسی، ذائقه شناسی و برآمده از نظام مسائل فرهنگی کشور ضرورتی حتمی برای توفیق بازسازی انقلابی حوزه فرهنگ و رسانه است. وقتی از بازسازی سخن به میان می آید، این بازسازی باید به پایداری رابطه میان افکار عمومی و بدنه فرهنگی در لایه های مختلف منجر شود و الا باید منتظر ربایش افکار عمومی توسط فرهنگ های ساختگی موازی باشیم؛ فرهنگ هایی که با پوسته جذاب باهدف تغییر پاردایم های فرهنگ ملی و بومی حرکت کرده و هر ثانیه تاخیر ما منجر به تقویت آن می شود.
* برای تدوین موفق طرح بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه و در مرحله بعد، اجرا و نظارت بر اجرا، چه الزاماتی باید رعایت شود؟
قطعاً پرهیز از نگاه کوتاه مدت و مبتنی بر شعار و تعریف دقیق حفره های نیازمند بازسازی فرهنگی و تحقق نتیجه اثربخش می تواند، حرکتی انقلابی در جهت بازسازی فرهنگی رسانه ای قلمداد شود. رسانه، هم بعنوان بخش مهمی از ساخت فرهنگی جامعه و هم بعنوان بازوی جدی تحقق سیاست های فرهنگی، باید دارای نقشی محوری بوده و بتواند لزوم ها، چیستی و چرایی این بازسازی را عمومی سازی کرده و مطالبه گر تحقق بدون فوت وقت این مهم باشد. آنچه نباید از آن غافل بود خسارت های ناشی از تعلل در تحقق موفق بازسازی فرهنگی است.
* اگر این طرح درست تدوین و اجرا شود، چه فواید و تاثیر ملموسی بر زندگی مردم خواهد داشت؟
اگر این طرح درست تدوین و اجرا شده و سبب ارتقای سطح و ذوق زیبایی شناسی مردم گردد، وضعیت هم صنایع فرهنگی و هم فرهنگ عمومی تغییر خواهد نمود. به جای پشتیبانی از یک فرهنگ یا باور خاص و یا پشتیبانی از یکسری محصولات صنایع فرهنگی خاص باید به بالا رفتن ذوق زیبایی شناسی مردم و داوری ذوقی آنها سرمایه گذاری نماییم. این سرمایه گذاری در آینده اتفاقات خوشایندی را رقم خواهد زد.
* جایگاه مردم در نظام حکمرانی مطلوب فرهنگ چیست؟
سازمان های رسانه ای و فرهنگی در کشور ما طراحی پاسخگویی و نظام نیازشان مبتنی بر بر مخاطب شناسی مردمی نیست. یعنی اساساً سازمان فرهنگی و رسانه ای مشتری ندارد و پاسخگوی جایی هستند که پول از آن دریافت می شود و در واقع نگاه کاملاً اقتصادی می باشد و این نگاه وقتی بالا به پایین و دستوری شود و پول محوریت باشد ناکارآمدی و بی اثر شدن پدیدار می شود، اما اگر با عنایت به نظر و سلیقه مردم محتوا ساخته شود و به مردم و جامعه پاسخگویی شکل بگیرد، پویایی، خلاقیت و تحول صورت خواهد گرفت.
* نخبگان، فعالان فرهنگی و مسؤلان چه وظایفی در بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه دارند؟
ایجاد کسب و کارهای جدید و خلاقانه، راه اندازی مراکز خلاقیت، نوآوری و ایده پردازی در عرصه فرهنگ، توجه به مفاخر استان ها و پررنگ کردن توانمندی های استانی، اصلاح رویه های ناموفق قبلی، مقابله با جنگ نرم، جریان سازی فرهنگی، گسترش دایره مردمی در فعالیت ها و ترمیم زیر ساخت های فرهنگی و توجه به کارکردهای شورای فرهنگ عمومی از حوزه های مهمی است که نیازمند بازبینی و هم افزایی نخبگان فرهنگی ملی و منطقه ای است.
* مردم چگونه می توانند در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ و رسانه مشارکت کنند و پیشنهاد شما در طراحی سازوکار این مشارکت مردمی چیست؟
سرمایه گذاری در صنایع فرهنگی و فناوری اطلاعات، بالابردن سواد رسانه ای، بهره گیری حداکثری از نخبگان در رسانه، افزایش توان رسانه های مسئول و متعهد در تمامی نقاط دنیا و گسترش فرهنگ اسلامی ایران در سپهر جهان، افزایش تعاملات فرهنگی مطلوب با دیگر فرهنگ ها و ادیان، لزوم توجه رسانه های داخلی به آداب و رسوم، سنت ها و اسطوره ها و خرده فرهنگ ها، عرضه تولیدات فرهنگی مناسب نیاز مخاطبان، ساخت و بازساخت مدام سرمایه فکری خود در برخورد با تحولات کنونی در بازسازی انقلابی ضروری می باشد.
* به نظر شما مهم ترین اصل و سیاست حکمرانی فرهنگی چیست؟
سیاست فرهنگی، سیاست انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی بدین معنا است که فرهنگ اسلامی در کلیه شئون فردی و اجتماعی کشور اصل و پایه و مبنا قرار گرفته است. بنا بر این نباید فراموش کرد که انقلاب اسلامی حقیقتاً انقلاب فرهنگی است و اگر نگوییم همه اختیارات و امکانات، قدر مسلم این است که می توانیم بگوییم بیشترین و مهم ترین و عمده ترین تلاش ها و توانمندی ها باید برای تکامل و توسعه و تحرک فرهنگی در همه شئون فردی و اجتماعی به بهترین نحو صرف شود.
* میزان تأثیر منش و سبک زندگی مسؤلان، در فرهنگ عمومی جامعه چقدر است؟
مردم به صورت معمول از رفتارهای مسؤلان و رهبران خود الگو می گیرند و نه از گفتار آنها، چون که گفتار حرفی است که امکان دارد در دل هم بنشیند و اثر معنوی زیادی داشته باشد اما آنچه اثر فوق العاده ای دارد رفتار است. یکی از احادیثی که پیامبر اکرم (ص) درباره مسؤلان دارند این است که می فرمایند که خداوند در روز قیامت از مسئولین و رهبران جامعه سؤال می کند که شما چگونه رفتار و اعمالی داشتید؟ این اعمال و رفتار به صورت خاص مورد سؤال قرار می گیرد. علت هم این است که مسؤلان و سیاستمداران کشور نقش مستقیمی در شکل گیری رفتار در میان مردم دارند. یعنی معمولا افراد جامعه از مسؤلان خودشان درس می گیرند. در بعضی از روایات داریم که مردم از هر چیزی بیشتر به مسؤلان و مدیران خود شبیه تر هستند. تلاش می کنند خودشان را با آنها تطبیق دهند. با رفتار و عملکرد آنها خودشان را وفق می دهند.
* با عنایت به انتصاب رئیس جدید صداوسیما، چه پیشنهادهای ملی و استانی برای بازسازی ساختار رسانه ای کشور دارید؟
برنامه ریزی در جهت ایجاد مخاطب پایدار با ضریب اثر بالا
کنش گری فعال در جنگ تبلیغاتی و رسانه ای
به کارگیری روش های عادلانه و توجه به استعدادیابی از همه نقاط کشور برای جذب و تربیت هنرمندان، بازیگران، مجریان و کارمندان متعهد و کارآمد و جوان
تدارک خطوط محتوایی ویژه ازجمله «استحکام بنیان خانواده»، «فرهنگ کار و جهاد اقتصادی»، «نگاه امیدوارانه به آینده»، «احساس مسئولیت و تقویت روحیه مسئولیت پذیری»، «تربیت نسل جوان پیش رونده، امیدوار، پُرشوق، خودباور و معتقد به ارزش های اسلامی و ملی»، «حفظ هویت دینی، ملی و انقلابی»، «حفظ سنت های ملی و قومی»، «انعکاس مفاهیم اخلاقی و ارزش های انقلاب اسلامی» و «سواد رسانه ای»
شکل دهی یک جریان پرقدرت و مستقل تولید محتوا برای مخاطب کودک و همینطور نوجوان


منبع:

1400/09/24
16:34:07
0.0 / 5
520
تگهای خبر: آموزش , زندگی , زیبایی , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
جاویدانی