به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب تناسخ منتشر گردید

کتاب تناسخ منتشر گردید

به گزارش جاویدانی کتاب «تناسخ» تألیف و تدوین علی اکبر شاملی و مهدی باب اله زاده از جانب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) به چاپ رسید.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، چهارمین جلد از مجموعه «مطالعات نفس» تحت عنوان «تناسخ» تألیف و تدوین علی اکبر شاملی و مهدی باب اله زاده از جانب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ۳۱۳ صفحه منتشر گردید.
اعتقاد به تداوم زندگانی انسان در حیاتی دیگر جزو باورهای همه فرهنگ ها و ادیان پیشین بوده و اندیشه «جاودانگی انسان» قدمتی همپای زندگی بشر دارد؛ اما کیفیت آن به شیوه های مختلفی تصور شده است. مساله جاودانگی را با نگاههای متعدد (تأکید آموزه ها و نصوص دینی بر جاودانه بودن انسان، نگاه تجربی، و نگرش عقلی و فلسفی) میتوان بررسی کرد.
کتاب حاضر مجلد چهارم از مجموعه ۹ جلدی «مطالعات نفس» در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که در آستانه برگزاری همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» بعنوان یکی از آثار علمی همایش به زیور طبع آراسته شده است.
این اثر به تبیین مساله تناسخ و رویکرد بعضی از فیلسوفان مسلمان مانند ابن سینا و ملاصدرا پرداخته است. همینطور در ادامه به مساله رجعت و رابطه آن با تناسخ، تبیین ماهوی رجعت و شبهات پیرامون آن و در انتها به بررسی رابطه عالم ذر و تناسخ پرداخته شده است.

ساختار اثر
عناوین مقالات انتشار یافته در این اثر عبارتند از: «تناسخ»، «نقد و بررسی دلائیل مشائیان بر ابطال تناسخ»، «بررسی رویکرد ابن سینا درباره تناسخ با تاکید بر رساله اضحویه»، «تناسخ از دیدگاه صدرالمتألهین و بازخوانی تعریف نفس صدرایی بر مبنای آن»، «مبانی عقلی تناسخ ملکوتی در حکمت متعالیه»، «برداشتی نوین از تناسخ افلاطونی و رویکرد ملاصدرا نسبت به آن»، «بررسی شبهات رجعت و تناسخ»، «تباین ماهوی رجعت و تناسخ در قوه و فعل»، «بررسی رابطه عالم ذرّ و تناسخ».

برشی از اثر
* تمایز عالم ذرّ و تناسخ
عالم ذرّ در ارتباط با تناسخ در مبحث بازگشت باردیگر روح به این جهان مشترک است. از سوی دیگر در ارتباط با تناسخ در مبحث بازگشت باردیگر روح به این جهان مشترک است. از سوی دیگر، جای تردید نیست که در عین این اشتراک، تفاوت هایی هم میان این دو آموزه وجود دارد که میتوان گفت تغایر موجود بین این دو اندیشه ماهوی است:
۱. وجود مؤلفه های جوهری مغایر در این دو اندیشه: در همه مصادیق و انواع تناسخ ملکی انتقال روح بعد از مرگ به بدنی دیگر، غیر از بدن اول، و در چارچوب شخصیتی غیر از شخصیت قبلی صورت می گیرد، که به لحاظ فلسفی مستلزم تحول شخصیتی یا صنفی و یا در بعضی موارد مستلزم تحولی نوعی و حتی تبدیل و تحول جنسی است؛ اما در مقوله عالم ذرّ، روح به همان بدن نخست و با همان شخصیت اول ذرّی بر می گردد و در نتیجه با هیچ تحول شخصیتی، صنفی و نوعی همراه نیست.
۲. تغایر با معیار معاد جسمانی: تفاوت ماهوی دیگر این است که اعتقاد به عالم ذرّ در طول اعتقاد به معاد و بهشت و دوزخ است؛ اما تناسخ در برخی از صورت های آن در مقابل معاد قرار می گیرد.
۳. مغایر بودن مبانی این دو اندیشه: تناسخ در همه ادیان و مکتب های تناسخی بر اصولی مانند کرمه(اصل عمل و نتیجه عمل در ادیان هندی)، زنجیره دوازده گانه علل رنج (در آموزه های بودا)، رهایی از ملکات و خصلت های ناشایست (در مکتب اشراق)، نیروی جاذبه الهی (در مذهب اهل حق)، و اصول و مبانی دیگری از این دست بنا می شود، در حالیکه هیچ یکی از این مصادیق شناخته شده عالم ذرّ در چنین آموزه هایی تکیه نمی کند؛ بلکه بر اصولی مانند عدالت الهی تکیه می زند.
علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http: //shop.isca.ac.ir رجوع کنند.




منبع:

1400/11/06
23:35:43
0.0 / 5
479
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
جاویدانی