عقاب گناه برای کدام افراد بیشتر است؟

عقاب گناه برای کدام افراد بیشتر است؟

به گزارش جاویدانی قم مدیر حوزه های علمیه، مسئولیت انسان را تابع درجه هوش و استعداد انسان ها خواند و اظهار داشت: تکلیف انسان ها به قدر عقل و فهم انسان ها هستند و منظور از عقل، ضریب هوشی و درک انسان ها است؛ انسانی که فهم کمتری دارد مسئولیت کمتری دارد و خطای او هم درجه معمولی از عقاب را دریافت می کند اما شخص دارای هوش بالاتر دارای مسئولیت بیشتر و عقاب بیشتر هستند؛ بنابراین نخبگان در خطرهای بیشتری قرار دارند.


آیت الله علیرضا اعرافی در جلسه درس اخلاق که در حسینیه امام خمینی (ره) قم انجام شد با اشاره به این که بعضی امور با انضمام به گناه، ضریب عقاب و آثار زیان بار گناه را بالا می برند، عنوان کرد: اگر گناهی از عالم و صاحب دانش و بینش صادر شود، این خود عاملی می شود که درجات عقاب عمل او به تناسب درجه علم و دانش او افزایش پیدا کند.
وی افزود: فرمان نعمت ها باید به دست انسان عاقل، مختار، آگاه و بصیر باشد و اگر فرمان از دست عقل بیرون رفت، نعمت به نغمت تبدیل می شود.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به کلام مرحوم فیض کاشانی در باب ششم کتاب الحقائق اشاره کرد: ششمین عاملی که باعث می شود گناهان عقاب سنگین تری داشته باشند، صدور گناه از جانب عالم است و این گناه او سرایت پیدا می کند و موج تسری دارد و برای همین عقاب گناه سنگین تر می شود.
وی با زنده نگه داشتن یاد و خاطره آیت الله ری شهری، بیان کرد: آن مرحوم، علم احیای حدیث، بازخوانی و باز پردازش حدیث، تویب و تنظیم جدید حدیث متناسب با جهان امروز را به دوش گرفت و ۴۰ سال عمر خویش را در راه حدیث گذاشت و دستاوردهای یک کار سنگین حدیثی به نام میزان از وی، برجای مانده است و کار جدیدش «معارف الکتاب و السنه» است که کار جدیدی در تبویب روایات است و به بالای ۸۰ جلد می رسد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه خطاب به مسئولین دارالحدیث، مرکز تحقیقات کامپیوتری نور و مجامعی که با روایات در ارتباطند، اظهار نمود: نرم افزارهای روایی شیعه را از هر انحصاری خارج کنید؛ روایات شیعه که در مجامع روایی است را به نسخه های دیجیتال تبدیل نموده و از قید انحصار خارج نماییم و سپس روایات را در چارچوب نسخه های موبایلی عرضه دهیم و در این کار روایات عامه هم به تناسب ذکر شود.
وی با اشاره به کتاب «العلم و الحکمة فی الکتاب و السنة» و «العقل و الجهل فی الکتاب و السنه» تألیف آیت الله ری شهری، تاکید کرد: این دو کتاب حدودا همه روایات شیعه و مقداری از روایات عامه را در باب «عقل و جهل» جمع کرده است.
عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به بحث عالم و متعلم و نگاه اسلام به این دو، بیان کرد: کتاب منیة المرید شهید ثانی هنوز زنده و جامع ترین کتاب است؛ ایشان در طول ۵۵ سال زندگی از نوابغ روزگار بود و آثار ایشان بر حوزه ما همچنان سایه افکنده است؛ کتاب ایشان استدلالی کامل نیست اما نسبتا اجتهادی است و در مجموع ۳۰۰ اصل در نظام تعلیم و تربیت بیان شده است.
آیت الله اعرافی افزود: ایشان در این کتاب می فرماید: «عالم به علم خود عمل کند؛ همه آنچه بعداً می گوییم به همین قانون برمی گردد.»
وی عالم مقصود روایات را عالمی دانست که نسبت به فلسفه احکام آگاهی دارد و بیان کرد: مقصود از عالم، عالم به علم اولیه نیست، این علم از شرایط عامه تنجز تکلیف و مفروض است.
مدیر حوزه های علمیه، مسئولیت انسان را تابع درجه هوش و استعداد انسان ها خواند و اشاره کرد: تکلیف انسان ها به قدر عقل و فهم انسان ها هستند و منظور از عقل، ضریب هوشی و درک انسان ها است؛ انسانی که فهم کمتری دارد مسئولیت کمتری دارد و خطای او هم درجه معمولی از عقاب را دریافت می کند اما شخص دارای هوش بالاتر دارای مسئولیت بیشتر و عقاب بیشتر هستند؛ بنابراین نخبگان در خطرهای بیشتری قرار دارند.
وی جامعه نخبگان حوزوی و دانشگاهی را سرمایه ای بزرگ دانست و اظهار داشت: این سرمایه بزرگ باید مطابق نظام صحیح اخلاقی و نخبگی تربیت شوند.
عضو فقهای شورای نگهبان افزود: درجه فهم و استعداد و امکاناتی که برای شناخت و فهم در اختیار انسان ها و اشخاص است، مؤثر در درجه مسئولیت و عقاب آن افراد است ازاین رو مقصود از بیشتر بودن عقاب دانشمندان ضریب هوشی و دانش بالفعل آنها است که مؤثر در مسئولیت و عقاب آنها است.
وی علم را مطابق روایات دارای دو معنا دانست و اظهار داشت: علم در معنای عام به معنای علوم طبیعی و بشری است و علم در معنای دوم به معنای علم الهی است، علم در معنای اول، شامل همه عالمان و دانشمندان می شود اما علم به معنای الهی مسئولیت بیشتری می آورد و عقاب این افراد دارای علم الهی بیشتر است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه استعداد، ضریب هوشی و امکانات فهم دانش را از عوامل مسئولیت زا و بالا برنده درجه عقاب گناهان برشمرد و اضافه کرد: علم فعلیت یافته که شخصیت شخص را ارتقا می دهد مسئولیت او را بیشتر می کند و عقاب را بیشتر می کند و علوم الهی مسئولیت ها را به مراتب آکد اضافه می کنند و به تناسب مرتبه علم، گناهان هم دارای درجه متفاوتی هستند و نوع گناه هم متفاوت می باشد.
وی تصریح کرد: مرحوم فیض کاشانی آخرین عامل از عوامل مضاعف کننده عقاب گناهان را علم آورد و فرمود عقاب عالمان بیشتر است؛ در عوامل قبل به سبب حریم شکنی فرد در مقابل خدا عقابش سنگین تر می شود و تخطی از مرض ها است و فلسفه دوم این افزایش عقاب انجام گناه در منظر دیگران بود که آنها تاثیر می پذیرند.




منبع:

1401/01/25
13:19:37
0.0 / 5
577
تگهای خبر: احیا , دانشگاه , زندگی , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
جاویدانی