افراسیابی مطرح كرد؛

بازی ویدئویی همچنان در سبد مصرف ایرانیها قرار دارد

بازی ویدئویی همچنان در سبد مصرف ایرانیها قرار دارد

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: با وجود حاکم بودن شرایط سخت اقتصادی، بازی های ویدئویی همچنان در سبد مصرف خانواده های ایرانی قرار دارد.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، محمدصادق افراسیابی سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی و فرزانه شریفی مدیر انستیتو ملی بازی سازی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با سفر به استان اردبیل در نشست مشترک با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان بازی های کامپیوتری و فضای مجازی این استان شرکت کردند.
در ابتدای این جلسه عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اظهار داشت: بازی های کامپیوتری امروز جایگاه خودرا در میان قشرهای مختلف جامعه باز کرده است و حقیقتی است که نباید از آن غافل شد.
وی اضافه کرد: ما باید به سمتی برویم که بتوانیم خودمان پاسخگوی مطالبات جامعه در حوزه بازی های کامپیوتری باشیم، برای اینکه اگر این مطالبات بوسیله ما تامین نشود، از جاهای دیگر که با ما خیلی هم سر سازگاری ندارند، این پاسخ داده خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اظهار داشت: باتوجه به ظرفیت های ایران بزرگ و فرهنگی در عرصه بازی های کامپیوتری حرف های بسیاری برای گفتن از نظر مضمون و موضوع می توانیم داشته باشیم و باتوجه به فرصت بروز و ظهور مضامینی با تاکید بر فرهنگ غنی و ریشه دار مناطق مختلف کشور برای ما بسیار فراهم و آماده است.
وی افزود: عنایت ویژه ای بر بازی های کامپیوتری باید صورت گیرد چونکه بخش عمده ای از تهاجم های فرهنگی شکل گرفته در فضای مجازی در رابطه با بازی های کامپیوتری است. خیلی از بچه ها بدون این که متوجه باشیم و حتی خودشان دقت کافی را داشته باشند، به فراخور روحیاتشان جذب برخی بازی ها می شوند و اوقات فراغت خودرا با آنها سپری می کنند؛ در این میان برخی القائات در ناخودآگاه آنها نفوذ می کند که به این سادگی نمی توان از کنار چنین مسئله ای بگذریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اظهار داشت: بدین جهت باید دقت ویژه ای در تولید این سرگرمی ها و رصد تولیدات بیگانگان داشته باشیم. امید می رود از فرصت هایی که در این فضا ایجاد خواهد شد، برای توسعه فعالیت استفاده بهینه نماییم.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر قسمت اعظمی از آنچه که سبب می شود به این قضیه ورود ویژه داشته باشیم، بحث های اقتصادی آن است؛ چونکه در عرصه بازی های کامپیوتری علاوه بر هزینه هایی که برای حجم اینترنت و دانلود بازی ها انجام می شود، در زمان انجام برخی بازی ها هم پرداخت هایی صورت می گیرد که همه اینها از جیب ملت ایران می رود.
لزوم توجه به سواد بازی در جامعه نخبگانی کشور
محمدصادق افراسیابی سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت مصرف بازی های دیجیتال در کشور اظهار داشت: با وجود حاکم بودن شرایط سخت اقتصادی، بازی های ویدئویی همچنان در سبد مصرف خانواده های ایرانی قرار دارد و رقم قابل توجهی به این مساله اختصاص می دهند.
وی اضافه کرد: برمبنای آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در سال ۹۸ میزان هزینه کرد کاربران در بخش سخت افزار و نرم افزار بازی های کامپیوتری چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. بدین جهت حوزه بازی ها به عنوان یک صنعت بسیار مهم می تواند به آینده کشور کمک نماید و درآمدهای حاصل از آن در داخل کشور به رونق صنعت بازی منجر شود.
عضو هیأت مدیره بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: اما بازی های بومی خوبی داریم که می تواند به رشد خلاقیت در کودک و حتی به تمدن سازی و آموزش تاریخ کمک نماید. بدین سبب سفارش می شود که بازی های با کیفیت ایرانی در سبد مصرف خانواده های ایرانی قرار گیرد.
افراسیابی افزود: ما می توانیم ازآنچه امروز به عنوان تهدید مطرح است، به عنوان فرصت استفاده نمائیم و تاریخ خودمان را در قالب بازی های کامپیوتری طوری روایت نماییم که دانش آموز با انجام آن بازی ضمن همزادپنداری با شخصیت اصلی درس را بهتر یاد بگیرند. ما شخصیت های بسیاری در تاریخ ایران، اسلام و انقلاب داریم که می توانیم آنها را تبدیل شخصیت های بازی نماییم تا فرد روح حاکم بر آنها را بهتر درک کند.
سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: بنابر نظر اساتید سواد رسانه ای، بازی بهترین و بیشترین تأثیر را در کوتاه مدت و کتاب بیشترین تأثیر را در دراز مدت دارد؛ بازی مهارت زندگی را ترویج می کند و کودکان می توانند برخی مهارت ها را در سنین کودکی با همین بازی ها یاد بگیرند و در سنین بالا نیز تعدادی از این بازی ها می توانند در جلوگیری از بروز برخی بیماریها مانند آلزایمر به افراد کمک نماید.
افراسیابی اضافه کرد: خواست ما از نخبگان، فعالان بازی، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه ها این است که بحث رده بندی سنی را برای خانواده ها تبیین و موضوع را از فروشگاه های مجازی مطالبه کنند تا در هنگام عرضه بازی ها رده بندی سنی را نیز نمایش دهند. هم اکنون مخاطب نمی داند در فروشگاه های مجازی هنگام مواجهه با بازی ها کدام یک مجوز دارد و برای کدام گروه سنی رده بندی شده است. اگر بازی بدون مجوز و رده بندی در داخل کشور عرضه گردد، در نهایت تولیدکننده داخلی و یا ناشر دارای نمایندگی و مجوز از این شرایط متضرر می شود.
وی افزود: بدین جهت نیاز به یک نهضت مطالبه گری بسیار قوی از فروشگاه های مجازی داریم که البته حاکمیت برای این مساله برنامه دارد اما باید مطالبه گری هم صورت گیرد تا کار جلو برود و فضای گفتمانی لازم را در اختیار قرار دهد که با کمترین هزینه افرادی را که از قانون سرباز می زنند، مجبور به حرکت در این راه نماییم.
عضو هیأت مدیره بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اضافه کرد: یکی از کارهای خوبی که در امتداد فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تولید دانش بنیان در زمینه بازی های کامپیوتری صورت گرفته، ایجاد پلی پاد است که به کاربران این امکان را می دهد تا بدون نیاز به دانلود بازی ها در فضای ابری بازی کنند و البته برمبنای رایزنی های انجام شده قرار شده است که این شرکت با بهره گیری از هوش مصنوعی نسبت به سالم سازی فضا برای کاربران هم اقدام نماید.
وی در آخر اظهار داشت: مشاهدات نشان میدهد که تمایل به بازی های کامپیوتری در دوران شیوع ویروس کرونا بیشتر شده است که امید می رود در این جهت در استان اردبیل هم با هم افزایی شاهد برگزاری دوره های آموزشی خوبی برای بازی سازان باشیم.
تخفیف ویژه برای علاقه مندان به آموزش بازی سازی در اردبیل
فرزانه شریفی، مدیر انستیتو ملی بازی سازی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری نیز در این جلسه با اشاره به در نظر گرفتن تخفیف ویژه برای علاقه مندان استان اردبیل برای حضور در دوره تابستانه آموزش بازی سازی اظهار داشت: انستیتو ملی بازی سازی سالانه سه دوره ترمیک در دو سطح مقدماتی تا پیشرفته برگزار می نماید. علاوه بر آن دوره های مشاوره برخط هفتگی نیز برگزار می گردد که افراد از هر نقطه کشور می توانند در آن شرکت نمایند و بعد از آخر دوره هم گواهی معتبری از طرف انستیتو برای شرکت کنندگان صادر می شود.
شریفی اضافه کرد: باتوجه به به انتها رسیدن شیوع ویروس کرونا برنامه ریزی برای برگزاری بوت کمپ های بازی سازی ۴ تا ۵ روزه در تمام استانها شروع شده تا شرکت کنندگان در سطوح مختلف در نهایت بتوانند یک پروژه بازی را تعریف کنند و افراد مستعد جذب گروههای بازی سازی شوند.
مدیر انستیتو ملی بازی سازی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: مهلت ثبت نام در دوره تابستانه ۱۴۰۱ تا هفته بعد تمام می شود، ولی دانش آموزان و دانشجویان استان اردبیل می توانند با کسب تخفیف ۵۰ درصدی در این دوره شرکت نمایند.
وی افزود: حتی در حوزه بازی پژوهی نیز این آمادگی وجود دارد که از علاقه مندان، دانشجویان و استادان دانشگاهی حمایت محتوایی و علمی صورت گیرد.
شریفی با اشاره به برنامه ریزی انستیتو ملی بازی سازی برای ارائه مشاوره رایگان بازی سازی به دانش آموزان و دانشجویان اظهار داشت: این مساله بطور جدی دنبال می شود تا هم بازی سازی در نقاطی مانند استان اردبیل توسعه یابد و هم افراد مشتاق سطح قابل قبولی در بحث طراحی، فنی و هنری بازی سازی برسند.
در ادامه این جلسه فعالان بازی های کامپیوتری و فضای مجازی استان اردبیل نیز در سخنانی به طرح مشکلات خود در این عرصه پرداختند. تسهیل در صدور مجوزهای مراکز بازی، طولانی بودن روند داوری بازی ها و ایده ها، گسترش کلاس های آموزشی و اقدامات حمایتی به استانها، درآمدزا نبودن بازی سازی در داخل کشور، کمبود تجهیزات، فقدان حمایت تسهیلاتی، توجه به نیازهای روز جامعه همچون مشکلات و مطالباتی بود که در این جلسه از طرف آنها عنوان شد.
بازدید از بازیگاه ها، بازی سراها و فروشگاه های عرضه بازی از بخش های دیگر سفر مدیران بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به استان اردبیل بود.

1401/04/09
11:58:28
0.0 / 5
533
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , دانشگاه , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
جاویدانی