یقینی با جاویدانی مطرح كرد؛
صنعت نوشت افزار برای تحقق اهداف نیازمند طراحی ساختار است
به گزارش جاویدانی، دبیر مجمع ایران نوشت می گوید این مجمع بعنوان پرچم دار بومی سازی صنعت نوشت افزار کشور برای تحقق اهداف، مأموریت ها و برنامه های خود احتیاج به طراحی ساختار متناسب دارد.
خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ زینب رازدشت: نوشت افزار بعنوان یکی از کالاهای استراتژیک فرهنگی با مخاطب کودک و نوجوان، با استفاده بیشتر از دوازده سال در سن شکل گیری شخصیت فرزندانمان و چهار سال در دوران دانشجویی و همینطور بیشترین کاربرد در طول روز در این دوره، نقش جدی در تعیین جهان بینی و سبک زندگی و هویت افراد دارد. بدیهی است که به علت اثرگذاری فراوان این محصول، باید بر محتوای آن نظارت و تاکید جدی داشت اما متأسفانه در سالهای گذشته با غفلت عناصر فرهنگی از این مورد بازار این حوزه به صورت کامل در اختیار سودجویانی داخلی و خارجی قرار داشت.
مجمع ایران نوشت برای دوری از تبدیل شدن به یک مجموعه بزرگ و غیرمنعطف باید بتواند یک شبکه از فعالان ایجاد نماید که هر کدام این فعالان بعنوان یک عنصر مستقل و خودکفا اما در ارتباط با سایر عناصر به ایفای نقش خود بپردازند و همزمان که نیازهای خویش را برطرف می کنند نیازهای سایر فعالان در شبکه را هم برطرف کند.
از سال ۱۳۹۱ تا به امروز تعدادی از فعالان فرهنگی این مرزوبوم توانستند با تلاشهای شبانه روزی با تولید میلیونها محصول نوشت افزار ایرانی اسلامی بخشی از این بازار را از آن خود کنند. این افراد جهت ساماندهی مراکز تولید و توزیع، تلاش جهت رفع موانع قانونی، توسعه فعالیتهای این حوزه، شناسایی نقاط قوت و ضعف مراکز، تلاش در تقویت قوت ها و اصلاح ضعف ها، کوشش برای افزایش فعالان و همینطور افزایش کمی و کیفی تولیدات در چارچوب «مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی» گرد هم آمده اند تا بتوانند با برنامه ای منسجم و با مدیریتی متمرکز تحت است عنوان ایران نوشته در این حوزه به فعالیت بپردازند.
به همین جهت گفت و گویی را با محمد یقینی دبیر مجمع ایران نوشت و دبیر هشتمین نمایشگاه ایران نوشت انجام دادیم.
مشروح این گفتگو در ادامه می آید؛
* آقای یقینی اول صحبت در مورد مجمع ایران نوشت توضیحی برای مان بفرمائید؟
هم زمان با افزایش آگاهی فعالان صنعت نوشت افزار نسبت به پتانسیل نوشت افزار با محتوای بومی، ملی و اسلامی، دریچه های جدیدی برای فعالان و دغدغه مندان این صنعت به وجود آمد. نقطه عطف این حرکت آگاهی بخشی را میتوان در سال ۹۲ دانست. در این سال تعدادی از فعالان صنعت نوشت افزار، با نگاهی بومی، ملی و اسلامی به نوشت افزار و محتوای آن اقدام به ایجاد فضای گفتمانی در این صنعت کردند و به مرور با استقبال دیگر کنشگران و مردم روبرو شدند.
این حرکت منجر به ایجاد نهادهای مردمی با عنوان مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی ایران نوشت شد. برای این مجموعه که متشکل از فعالان حوزه نوشت افزار است، پس از چند سال فعالیت میتوان هویتی زیست بومی قائل شد و ابعاد این مدل از تشکیلات را بررسی کرد.
در محیط اقتصادی پویای امروز، دوران الگوهای سنتی کسب و کار به سر آمده و شرکتهای بزرگ، عامل رشد اقتصادی به شمار نمی آیند. امروزه اقتصاد کشورهای توسعه یافته بر محور بنگاه های کوچک و متوسط استوار است. عامل اساسی توسعه شرکتهای نوپا، نوآوری و توان فناورانه این شرکت ها است. درحالی که عامل موفقیت شرکتهای بزرگ، مبتنی بر سرمایه های فیزیکی و صرفه جویی های مقیاس است که امروزه کمتر بعنوان مزیت رقابتی مورد توجه قرار می گیرد.
محیط اقتصادی و اجتماعی جدید مدیریت جدیدی می طلبد؛ به صورتی که این مدیریت باید چالاک، منعطف، دارای ارتباط و حتی دارای شبکه ای از روابط استراتژیک باشد؛ مجمع ایران نوشت با عنایت به اثربخشی در صنعت نوشت افزار و در جهت تحقق مأموریت خود از این قاعده مستثنا نیست. مأموریت چندگانه مجمع که توأمان تلفیقی از وظایف اقتصادی و فرهنگی است نیازمند بازیگران و همکارانی است که مستقیم یا غیرمستقیم در تحقق آن همکاری و همیاری کنند.
* مجمع ایران نوشت برای دوری از تبدیل شدن به یک مجموعه غیرمنعطف چه اقداماتی را باید انجام دهد؟
مجمع ایران نوشت برای دوری از تبدیل شدن به یک مجموعه بزرگ و غیرمنعطف باید بتواند یک شبکه از فعالان ایجاد نماید که هر کدام این فعالان بعنوان یک عنصر مستقل و خودکفا اما در ارتباط با سایر عناصر به ایفای نقش خود بپردازند و همزمان که نیازهای خویش را برطرف می کنند نیازهای سایر فعالان در شبکه را هم برطرف نمایند. این همان چیزی است که زیست بوم نامیده می شود. حال سوال اینجاست؛ برای مدیریت این زیست بوم چه باید کرد که به هرج و مرج کشیده نشود؟ راهبرد اصلی در طراحی ساختار مجمع، عدم ورود به حوزه های عملیاتی، تصدی گری و بنگاه داری است.
مجمع ایران نوشت بعنوان نهاد اصلی این زیست بوم و پرچم دار بومی سازی این صنعت در کشور برای تحقق اهداف، مأموریت ها و برنامه های خود احتیاج به طراحی ساختار متناسب دارد. با همین نگاه، سیاست مجمع بر این بوده که فعالیتهای عملیاتی توسط کسب و کارهای تولیدی، توزیعی و خدماتی انجام گیرد و مجمع در چارچوب یک نهاد قرارگاهی و ستادی که نقش رهبری صنعت را برعهده دارد، عمل کند.
* الان مجمع بعنوان هویت جمعی زیست بوم مطرح است؛ در این خصوص توضیحاتی عرضه می کنید؟
حرکت ده ساله و نیازها و اقتضائات پیچیده روزانه سبب شد مجمع بعنوان هویت جمعی زیست بوم و مغز متفکر این جمع، به این نتیجه برسد که به تنهایی از پس مدیریت زیست بوم بر نمی آید یا باید به چاق کردن ستاد فکر کند و واحدهای مختلف به ساختار خود اضافه کند یا مجموعه های بیرونی ایجاد نماید تا نیازهای زیست بوم را به صورت متمرکزتر، تخصصی تر و چابک تر پیگیری کند. البته که چاره دوم بهتر است اما مدیریت همین مجموعه ها احتیاج به طراحی پیچیده ای دارد که اصطلاحاً در علم مدیریت به آن نهادسازی می گویند.
سیاست های نهادسازی باید بتواند سبب ایجاد نهادهایی مستقل شود که تحقق مأموریت هر کدام، زمینه تحقق مأموریت مجمع را ایجاد خوهد کرد و سبب تکمیل زنجیره ارزش می شود.
ستاد مجمع ایران نوشت به صورت مستقیم در امور مدیریتی هیچکدام از فعالان زیست بوم دخالتی ندارد اما امکان دارد از راه یکی از نهادهای چهارگانه در توانمندسازی یا هدایت آنها نقش ایفا کند. در زیست بوم ایران نوشت، این نهادها لزوماً توسط مجمع ایجاد نمی شوند؛ امکان دارد مجمع در ایجاد آنها مشارکت داشته باشد یا امکان دارد یک مجموعه فعال را به کارگیری کند اما طبیعتاً برای هدایت هر یک از ایشان در جهت اهداف خود، باید برنامه و سیاست های مناسبی را جهت مدیریت و تقویت تک تک شأن اتخاذ کند. در ذیل و کنار ستاد مجمع با عنایت به راهبرد «عدم تصدی گری» برنامه ها و نیازهای کلان که در ادامه به هرکدام بیشتر پرداخته خواهد شد چهار نهاد مستقل طراحی شده است تا در چهارچوب سیاست های مجمع، هر کدام بعنوان بازوهای تخصصی بخشی از وظایف حکمرانی مجمع را دنبال کنند.
* فعالیتهای این چهار نهاد مستقل به چه صورت است؟
ستاد مجمع، رکن اصلی اجرایی فعالیتهای مجمع است. ذیل هیأت مدیره و مدیرعامل مجمع با ساختار منسجم و البته کوچک و منعطف مبادرت به طراحی، برنامه ریزی و اجرای کلیه فعالیتهای مجمع می کند.
نهاد توسعه گر یکی از این نهادها به حساب می آید که با استفاده از فراهم کردن ظرفیت سرمایه گذاران و نهادهای حاکمیتی در جهت ایجاد و توسعه کسب های کلیدی و دارای اولویت زیست بوم شکل می گیرد. در واقع نهاد توسعه گر با تاکید بر حلقه میانی بودن مجمع، با عنایت به مأموریت هر یک از نهادهای حاکمیتی، زمین بازی مشترک با آنرا پیشنهاد می دهد تا ظرفیت های آن مجموعه را به کار گیرد. همچون مجموعه های ایجاد شده، خانه خلاق و نوآوری «تم» در همکاری با معاونت علمی ریاست جمهوری و شتاب دهنده کارآفرینی اجتماعی در مشارکت با بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان (ره) است.
نهاد اقدام مشترک و جمعی (تعاونی) از دیگر نهادهای مطرح گردیده است که در جهت طراحی «عملیات های اقتصادی و غیرستادی» که احتیاج به مشارکت جمعی کلیه فعالان زیست بوم به صورت مشترک دارد، فعالیت می کند. این نهاد در چارچوب تعاونی اعضای ایران نوشت شکل می گیرد. تأمین موارد اولیه، تولید به صورت مشترک و سرمایه گذاری مشترک در ایجاد زیرساخت های تولیدی، توزیعی و خدماتی همچون مأموریت های این نهاد است که هیأت مدیره آن مستقیم توسط مجمع عمومی انتخاب می شوند.
نهاد فرهنگی اجتماعی (هیأت)، سومین نهاد مستقل است که به صورت جمعی فعالیت می کند و در چارچوب هیأت شکل می گیرد. از اصول و مبانی ایجاد زیست بوم پویا، فعال و سرزنده، ایجاد رابطه مستحکم و ایدئولوژیک» در بین عناصر آن زیست بوم است. با عنایت به این که نوع رابطه افراد در سازمان ها متفاوت می باشد. شکل گیری هویت جمعی، قلبی و دلی از هر چیز مهم تر و استراتژیک تر است. هیأت یکی از بهترین ابزارها جهت تقویت هویت جمعی بین افراد است که با مأموریت کمک به رشد فردی، خانوادگی، فرهنگی و معنوی فعالان زیست بوم به صورت جمعی و تشکیلاتی فعالیت می کند.
و در نهایت نهاد داوری، آخرین نهاد مستقل به حساب می آید که با عنایت به روابط گسترده فعالان زیست بوم با یکدیگر و نهادهای مرتبط و همسو، در این میان احتمال ایجاد اختلافات وجود دارد بنابراین این نهاد جهت داوری با نگاه تخصصی و صلاح دید فعالان و اقتضائات زیست بوم شکل می گیرد تا بتواند در فضایی دینی، بومی و بر اساس رابطه اخوت با فهم دقیق و فنی مسائل حقوقی را حل کند.
* در انتها بگویید ستاد مجمع ایران نوشت آیا به صورت مستقیم بر فعالیتهای این چهار نهاد مطرح شده ورود می کند؟
ستاد به صورت مستقیم در امور مدیریتی هیچکدام از فعالان زیست بوم دخالتی ندارد اما امکان دارد از راه یکی از نهادهای چهارگانه در توانمندسازی یا هدایت آنها نقش ایفا کند. در واقع هدایت بازیگران با استفاده از قدرت نرم، ایجاد گفتمان و روابط استراتژیک مشترک صورت می گیرد. این بازیگران برپایه نوع محیط و اقتضای کسب و کارشان توسعه پیدا می کنند. امکان دارد به صورت پلت فرم (که اقتضای یگانگی جهت ایجاد شبکه بزرگ را دارد) شتابدهی شوند یا در محیط رقابتی به صورت کمی و کیفی توسعه یابند.
منبع: javidani.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب