توسط نشر افكار؛
دیالکتیک و امید بلوخ به فارسی منتشر گردید
به گزارش جاویدانی، کتاب دیالکتیک و امید شامل مقالاتی از ارنست بلوخ با مقدمه ای از داگلاس کلنر و هری اوهارا به ضمیمه گفت وگوی میشل لووی با بلوخ با گزینش و ترجمه شروین طاهری توسط نشر افکار منتشر گردید.
به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، کتاب «دیالکتیک و امید» شامل مقالاتی از ارنست بلوخ با مقدمه ای از داگلاس کلنر و هری اوهارا به ضمیمه گفت وگوی میشل لووی با بلوخ با گزینش و ترجمه شروین طاهری در ۱۸۰ صفحه و بهای ۱۱۰ هزار تومان توسط نشر افکار منتشر گردید. این کتاب ششمین جلد از مجموعه «امید و آرمان شهر» نشر افکار است.
عناوین مقدمه و مقالات کتاب از این قرار است: «مقدمه: اتوپیا و مارکسیسم در اندیشه ارنست بلوخ» مقالات: «روش دیالکتیک»، «دیالکتیک و امید»، «نا هم زمانی و تعهد به دیالکتیک آن»، «ارنست بلوخ: فیلسوف آلمانی انقلاب اکتبر». «از حلقه وبر تا دیالوگ با لوکاچ» هم تیتر گفت وگوی میشل لووی با ارنست بلوخ است که در این کتاب به مخاطبان ایرانی عرضه می شود.
ارنست بلوخ، یکی از مهم ترین متفکران چپ آلمانی است و کتاب «اصل امید» او جایگاه ویژه ای در متون هستی شناسانه مارکسیستی دارد. هندسه فکری بلوخ، خصوصیت خویش را مدیون عناصر تاریخی گوناگونی است که وی آنها را از دیدگاهی دیالکتیکی و ماتریالیستی، در هم می آمیزد و شاید بتوان گفت گونه ای هستی شناسی مارکسیستی را بر پایه عناصر نیمه دینی، اسطوره ای و قبل از هر چیز، شاعرانه بنیادگذاری می کند.
بلوخ دکترای فلسفه داشت و اولین نوشته خود به نام «روح اتوپی» را به سال ۱۹۱۸ منتشر نمود. روی کار آمدن نازی ها سبب شد تا او مثل تمامی متفکران مستقل آلمانی آواره شود و چون تباری یهودی داشت جانش در خطر بود و نوشته هایش را سوزاندند. او به سال ۱۹۳۸ به آمریکا رفت و چندی ناچار شد برای گذران زندگی به مشاغل خرد و سخت روی بیاورد. بعد از جنگ به آلمان (شرقی) بازگشت و در دانشگاه استاد فلسفه شد. به سال ۱۹۵۴ اولین جلد از کتاب تأثیرگذار و سه جلدی او یعنی «اصل امید» در دسترس اهالی اندیشه قرار گرفت، اما درگیری هایی با حزب کمونیست پیدا کرد. بنابراین از آلمان شرقی به آلمان غربی کوچ کرد و در دانشگاه توبینگن به تدریس پرداخت.
بلوخ پرکار بود و بجز نوشتن سخنرانی های گوناگونی هم کرد. در اواخر عمر هم با نابینایی دست به گریبان شد. مجموعه سخنرانی هایی وی در دانشگاه با عنوان «درآمد توبینگنی به فلسفه» منتشر گردید و ضمن این که کتاب های مهمی چون «ابن سینا و چپ های ارسطویی» و «ذهن - عین» را کار کرد. کتاب «ابن سینا و چپ های ارسطویی» او با ترجمه واهیک کشیش زاده به فارسی انتشار یافته است. کتاب «اصل امید» او هم که یکی از مهم ترین متون فلسفه در عصر جدید است، مقرر است توسط نشر افکار منتشر شود.
بلوخ معروف به فیلسوف امید است. او اندیشه خویش را از ماتریالیسم دیالکتیک جدا نمی داند، هرچند که اندیشه اش از مسائل مرسوم در مارکسیسم جداست. او مارکسیسم را نه تنها چون دانش و شناخت عینی تاریخی جامعه انسانی به شمار می آورد بلکه قبل از هر چیز، مارکسیسم برای او بنیاد یک جهان بینی انسان گرایانه و انسان دوستانه است. به باور بلوخ فلسفه امید، وجدان فردا و وجدان آینده است و یک مارکسیست حق ندارد ناامید شود، مارکسیسم یعنی امید. فلسفه روشنگری، فلسفه امید است، امید را نباید هیچ گاه ناامید کرد. مبحث اصلی فلسفه باید کمک به تأسیس یک وطن، یعنی یک اوتوپی باشد و هدف همه آرمان ها و اوتوپی ها، عدالت و آزادی بوده است. در نظر بلوخ بلوخ جایی که آزادی باشد، وطن آنجا است یا در آنجا میتوان وطن را ساخت و منظور از واژه وطن، یک مفهوم اوتوپیستی و آرمانی است.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب