اسماعیلی مطرح كرد؛

رایزنان فرهنگی موظف به توسعه صادرات صنایع فرهنگی هستند

رایزنان فرهنگی موظف به توسعه صادرات صنایع فرهنگی هستند

جاویدانی: به گزارش جاویدانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: رایزنان فرهنگی در خارج از کشور موظف به کمک برای توسعه صادرات صنایع فرهنگی هستند



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، نشست محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با فعالان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس و صاحبان ویژندهای برتر پوشاک ایرانی عصر چهارشنبه ششم اردیبهشت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.
در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از شنیدن نقطه نظرات و دیدگاه هایشان با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ از تمامی فعالیتهایی که به تقویت هویت ایرانی بی انجامد حمایت خواهد کرد، اظهار داشت: دولت مردمی از آمادگی همه جانبه برای پشتیبانی از فعالان و تولیدکنندگان ویژند های ایرانی حوزه پوشاک برخوردار می باشد چونکه حوزه «پوشش» جز اصلی هویت فرهنگی ایران عزیز است و همه در هر جایگاهی موظف هستیم مروج فرهنگ ناب و اصیل ایرانی در این عرصه باشیم تا تصویر جامعه ایرانی بیشتر از همیشه با هویت فرهنگی ایران عزیز همخوانی داشته است.
در این دیدار که با مبحث چگونگی تحقق شعار سال یعنی «رشد تولید و مهار تورم» تشکیل شد ابتدا صاحبان ویژندها و نشان های تجاری حوزه پوشاک به بیان نظرات، مسائل و نقد برخی سیاست ها و اقدامات جاری در این عرصه پرداختند؛ عمده مسائل مطرح شده از میهمانان این نشست عبارت اند از:
۱. وجود تابلوهای تجاری با عناوین غیر فارسی و غیر ایرانی که به حیات پوشاک قاچاق، تداوم می بخشد و ضرورت مقابله با آنها طبق قوانین موجود در کشور
۲. استفاده بهینه و حداکثری و تسهیل گرانه از ظرفیت تبلیغات محیطی و رسانه ملی
۳. رسیدگی به موارد غیر منطقی و همراهی ویژندها به قوانین
۴. تحریک بازار از راه تخصیص رفاهیات دستگاه ها در حوزه پوشاک به ویژندهای داخلی
۵. آوردن ظرفیت خدمات و تسهیلات بانکها در جهت توسعه هنر صنعت مد و لباس
۶. بازبینی در بعضی قوانین موجود و ضرورت تدوین قوانین جدید در نقاطی که خلاء قانونی وجود دارد.
در پایان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای دکتر اسماعیلی ضمن عرض خدا قوت به جهادگران عرصه تولید ملی حوزه پاسداشت زبان فارسی را بخش مهمی از هویت ایرانی ها برشمرد و اظهار داشت: بر همین مبنا به لحاظ قانونی مکلف به اجرای پاسداشت زبان و ادب فارسی هستیم و امیدواریم با اقدامات پیشبینی شده طی یکسال آینده شاهد تغییر محسوس چهره شهرها به لحاظ پاسداشت زبان فارسی در نامگذاری ویژندها و محصولات مختلف باشیم و در این راه با ترویج اسامی غیرایرانی بشدت مخالفیم و در مقابله با آن هیچ ابایی در اجرای قانون وجود ندارد.
اسماعیلی با اشاره به اینکه اقتصاد فرهنگ بخش مهمی از توسعه صادرات به حساب می آید است، اضافه کرد: رایزنان فرهنگی در خارج از کشور موظف به کمک برای توسعه صادرات صنایع فرهنگی هستند و در این خصوص میتوان فضای تعامل و همکاری ویژن های ایرانی با کشورهای مختلف را فراهم نمود.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود اظهار داشت: درصد قابل توجه پوشاک مصرفی جامعه به صورت قاچاق وارد می شود که این مساله تبعات فرهنگی بسیار زیادی دارد. در این خصوص هرگونه اقدام تحولی می بایست با تقویت توان تولید داخلی در چهارچوب ارزش و هویت فرهنگی ایرانی اسلامی حرکت کرد.
اسماعیلی ضمن اشاره به این که رویکرد کارگروه ساماندهی مد و لباس طی سالیان گذشته تمرکز بر طراحی لباس با رویکرد هنری صرف بوده و توجه کمی به میزان اقبال و تاثیر این گونه طراحی ها بر پوشش عمومی جامعه داشته است، اظهار داشت: بر همین مبنا دولت انقلابی «کارگروه لزوم توجه به طراحی با رویکرد صنعتی» را به منظور تعین در مصرف عمومی جامعه مدنظر قرار داده است و بدون تردید در این خصوص ویژندهای لباس جایگاهی ویژه خواهند داشت.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در انتها اضافه کرد: با عنایت به جایگاه فرا دستگاهی کارگروه ساماندهی مد و لباس و محوریت وزارت فرهنگ در این کارگروه از یک سو و شعار سال و تاکید بر رشد تولید از طرفی ضروریست چالش های پیش روی تولیدکنندگان محصولات فرهنگی شناسایی و با تکیه به جایگاه قانونی کارگروه اقدامات لازم در این خصوص صورت پذیرد.

1402/02/08
15:24:30
0.0 / 5
303
تگهای خبر: بازار , خدمات , طراحی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
جاویدانی