اسماعیلی مطرح كرد؛

دستور رئیس جمهور برای تدوین سند جامع بازی های کامپیوتری

دستور رئیس جمهور برای تدوین سند جامع بازی های کامپیوتری

به گزارش جاویدانی، وزیر ارشاد ضمن اشاره به برگزاری جشنواره بازی های کامپیوتری اظهار داشت: آیت الله رئیسی بعد از دریافت گزارشی در مورد این جشنواره، دستوراتی دادند که در آن تنظیم سند جامع بازی های کامپیوتری قرار دارد.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، صد و چهل و هفتمین جلسه «کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمحمد هاشمی جانشین وزیر فرهنگ امروز دوشنبه ۱۴ اسفند در محل این وزارت خانه برگزار گردید.
اسماعیلی در این نشست اظهار داشت: از زمانیکه مسؤولیت وزارت فرهنگ را در دولت مردمی به عهده گرفتم توجه ویژه ای به حوزه بازی ها داشتیم و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری را از جایگاه پیرامونی به واسطه افزایش اعتبارات و دیگر اقدامات به کانون اصلی فعالیتهای وزارت خانه برگرداندیم.
وی اضافه کرد: با عنایت به اشرافی که نسبت به وضع موجود داریم به این برآورد رسیده ایم که حوزه بازی های کامپیوتری حتما برای ما فرصت مغتنمی است، البته جنبه تهدیدگونه هم دارد اما به واسطه دارا بودن جریان فرهنگی قدرتمند از راه بازخوانی و خوانش متناسب با اقتضائات لازم حتما می توانیم از این فرصت استفاده نماییم.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: سال قبل تاکید کردم لیگی برای بازی های کامپیوتری برگزار شود؛ برپایه پیشبینی ها آماده مشارکت یک میلیون کاربر در این رویداد بودیم اما تعداد شرکت کنندگان به یک و نیم میلیون نفر رسید و این در شرایطی است که همه بازی های این لیگ ایرانی بودند.
اسماعیلی ضمن اشاره به یکی از بازی های مورد استفاده کاربران، افزود: یکی از بازی های ایرانی که مبتنی بر ادبیات ملی ماست و از ساخت پیچیده ای هم بهره نمی برد بیشتر از یک میلیون مخاطب داشت که نشان داده است در صورت استفاده از ظرفیتهای موجود، مردم از اقدامات انجام شده در این عرصه استقبال می کنند.
وزیر فرهنگ اضافه کرد: در سینما هم وضعیت همچنین است؛ عده ای، آمارها در مورد استقبال مردمی از سینما را نمی پذیرند این در شرایطی است که پویانمایی «بچه زرنگ» که کاملا دینی است و داستانی در مورد امام رضا (ع) دارد بیشتر از شصت میلیارد تومان فروش داشته است.
وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات آثار تولیدی از کیفیت ویژه ای هم بهره نمی برد اما چون با ذائقه مردم متناسب است مورد استقبال قرار می گیرند، اظهار داشت: تجربیات ما نشان داده است که در این حوزه باید محکم وارد شویم، برپایه آخرین نظرسنجی ها در کشور سی و چهار میلیون بازیکن بازی های کامپیوتری داریم که چهار میلیون آنها بازیکنان حرفه ای هستند و در هفته بیشتر از ۲۱ ساعت را صرف بازی های کامپیوتری می کنند.
اسماعیلی اضافه کرد: این که چه میزان می توانیم از این ظرفیت استفاده نماییم به خودمان بستگی دارد؛ در صورت بهره بردن از این ظرفیت میتوان آنرا به فرصت تبدیل کرد و در صورت غفلت باعث می شود تهدیدی پیش روی ما قرار گیرد. خیلی ها می گفتند اتفاقات سال قبل به وسیله جوانانی صورت گرفت که بیشتر از سایرین درگیر فضای بازی های کامپیوتری بودند.
وزیر فرهنگ با تکیه بر این که توان زیادی در این عرصه داریم، اظهار داشت: همانطور که سال جاری مسأله اقتباس در سینما رخ داد و تعدادی فیلم اقتباسی از آثار مکتوب ساخته شد باید این مسأله را در این عرصه هم پی گیری نماییم.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه بنیاد ملی بازی های کامپیوتری فرا دستگاهی است، اظهار داشت: در حوزه فرهنگ و هنر نگاه جزیره ای و بخشی مهم ترین عارضه است که باید حل شود.
وزیر فرهنگ ضمن اشاره به برگزاری جشنواره بازی های کامپیوتری، اظهار داشت: آیت الله رئیسی بعد از دریافت گزارشی در مورد این جشنواره، دستوراتی را دادند مثلا در نخستین مورد آن ذکر شده است سند جامع بازی های کامپیوتری با هدف پشتیبانی از بازی های داخلی در مقابل محصولات خارجی تدوین شود یا در دستور دیگری آمده است بخشی از درآمد ناشی از فروش ترافیک سه سکوی خارجی عرضه بازی های کامپیوتری و کنسولی به بنیاد ملی بازی های کامپیوتری جهت تنظیم گری، آموزش، ارتقای سواد بازی، تولید بازی اختصاص پیدا کند.
وی اضافه کرد: برپایه برنامه هفتم توسعه تولید بازی باید ۶۰ درصد رشد داشته باشد این در شرایطی است که ۱۰۰ بازی در سال تولید می نماییم. همینطور دبیرخانه مرکز ملی فضای مجازی از دستگاههای مجری حمایت کند تا به لحاظ تقنین دستمان باز شود چونکه گرفتار بعضی از ابهامات قانونی در این عرصه هستیم. انشاالله این حوزه پرچالش را به فرصتی برای نظام و نسل جوان تبدیل نماییم.
در ابتدای این جلسه محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری هم گزارشی در مورد میزان استقبال کاربران ایرانی از بازی های ایرانی، موضوعات مورد علاقه کاربران ایرانی، تاثیر پویانمایی بر ساخت بازی های کامپیوتری، اقدامات انجام شده توسط بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و در نهایت توضیحاتی در مورد رویداد ملی «بازی آرا» ارائه نمود.
پس از آن سعید پورابوالقاسم سرپرست مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی هم در مورد اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این عرصه توضیحاتی ارائه نمود. سپس برخی از حضار به بحث و تبادل نظر درمورد چالش ها و فرصت های موجود در این حوزه پرداختند.
در انتهای این مراسم پوستر «رویداد فرهنگی بازی آرا» با امضای وزیر فرهنگ رونمایی گردید.

1402/12/15
08:07:02
0.0 / 5
201
تگهای خبر: آموزش , جشنواره , شركت , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
جاویدانی