امام راحل عنصر شهادت را تعریف مجدد کردند

امام راحل عنصر شهادت را تعریف مجدد کردند

به گزارش جاویدانی، وزیر فرهنگ ضمن اشاره به نوع نگاه معمار کبیر انقلاب به شهادت، اظهار داشت: قدرت نرم در کنار قدرت سخت قرار دارد و حضرت امام (ره)، شهادت را در کنار قدرت نرم تعریف مجدد کردند.



به گزارش جاویدانی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سه شنبه های تکریم شهدایی (آئین تکریم از خانواده های شهدای منتسب به کانون های فرهنگی هنری مساجدِ سراسر کشور) با حضور خانواده شهدا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام سیدرمضان موسوی مقدم نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت الاسلام علی ملانوری مشاور وزیر فرهنگ و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، نیکنام حسینی پور مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و اصحاب رسانه امروز سه شنبه (۱۳ خرداد) برگزار گردید.
در این مراسم، ۶ خانواده شهید از استانهای تهران و البرز حضور داشتند و توسط وزیر فرهنگ مورد تقدیر قرار گرفتند.

همینطور ۷۹ خانواده شهید منتسب به کانون های فرهنگی هنری مساجد به شکل برخط در دفاتر ائمه جمعه، استانداران و مسؤلان استانی حضور داشتند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخشی از این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن عرض تسلیت بمناسبت شهادت حضرت امام محمدباقر (ع) و بزرگداشت یاد و خاطر امام راحل اظهار داشت: سه شنبه های تکریم برای این صورت پذیرفت تا ارتباط با عنصر شهادت و خانواده شهدا که چون اکسیری به حرکاتی که در جمهوری اسلامی صورت می گیرد قدرت مضاعف می دهد، برقرار شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از این مسیر بهره ببریم احتیاج به مسیر ارتباطی داریم برهمین اساس جلسات سه شنبه های تکریم شروع شد و عزیزان در کانون مساجد بسترساز این حرکت شدند.
صالحی سپس به نگاه امام به مقوله شهادت اشاره نمود و اظهار داشت: امام راحل بگونه ای شهادت را بازخوانی و فرآوری کردند تا به عنصری پیشران بدل شود. البته قبل از آن هم شاخص مسجد و شهادت در فرهنگ دینی وجود داشت، اما امام راحل (که روح خدا در زمانه ما بود) از این عناصر که در میراث فرهنگی و دینی ما وجود داشت، ادبیاتی ساخت که به وسیله آن انقلاب و دفاع مقدس به پیش رفت. این بازخوانی تا امروز به کمک انقلاب آمده و اگر به نوع نگاه امام (ره) به این مفاهیم دقت کنیم، آینده انقلاب هم آینده دیگری خواهد بود.

وزیر فرهنگ ضمن اشاره به نوع نگاه معمار کبیر انقلاب به شهادت، اظهار داشت: قدرت نرم در کنار قدرت سخت قرار دارد و حضرت امام (ره)، شهادت را در کنار قدرت نرم تعریف مجدد کردند؛ در روزهای انقلاب این تعبیر امام که «خون بر شمشیر پیروز است» بسیار گسترش یافت، این که خون می تواند بیشتر از اسلحه تاثیر گذار باشد، در همین نمونه معنا می شود و امام عظیم الشان این ادبیات را مطرح و در عمل آنرا اثبات کردند.

صالحی خاطرنشان کرد: پیروزی در انقلاب و دفاع مقدس مدیون این نوع نگاه امام به مسئله شهادت در جایگاه قدرت نرم است، یکی از دانشمندان آمریکایی علوم سیاسی می گوید: «مردم ایران کرارا تمایل خویش را به آخرین حد ایثار یعنی پذیرش مرگ در صورت ضرورت نشان داده اند، در این مفهوم فرهنگی قدرت گذشتن از جانِ خود گاهی اوقات می تواند تواناتر از قدرت کشتن باشد».

وی ادامه داد: امام فضایی را ایجاد کردند که قدرت از جان گذشتن در حوزه قدرت سیاسی معنا یابد، روحیه ای که امام در انقلاب و دفاع مقدس و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری در حوزه قدرت نرم دارند، قابل توجه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این که جامعه ای بتواند قدرت از جان گذشتن داشته باشد، شکست ناپذیر است. امام (ره) در معادلات قدرت سیاسی به این عنصر توجه کردند که اگر این بذر گسترده شود، جامعه ای مستقل و شکست ناپذیر شکل می گیرد و دانشمند آمریکایی (که پیش از این بخشی از سخنان وی را در مورد شهادت مطرح کردم) به این خصوصیت که در فضای انقلاب و جنگ پدید آمد توجه می کند؛ بر مبنای این که قدرت گذشتن از جان می تواند تواناتر از قدرت کشتن باشد؛ این همان قدرت نرمی است که در علوم سیاسی می تواند معنا یابد.

عضو هیات دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به شرایط جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: در روزهای انقلاب، تانک، هواپیما و مستشاران نظامی از شاه دفاع می کردند اما چه قدرتی رژیم سراپا مسلحی که به هیچ خط قرمزی پایبند نبودند را درهم ریخت؟ این معجزه قدرت از جان گذشتن بود. ملتی که از جان گذشتن را به تسلیم و ذلت ترجیح دهد، شکست ناپذیر می شود و هیچ کس نمی تواند در مقابل او بایستد. امام راحل در رهبری سیاسی به عنصر شهادت همچون جایگاهی با اهمیت پرداختند و در راه مبارزات از آن استفاده حداکثری داشتند.

صالحی سپس به جایگاه شهادت در سیر و سلوک معنوی انسان ها اشاره نمود و اظهار داشت: در تاریخ میراث دینی، فرهنگی و روایی راجع به شهادت، مطالب زیادی داریم اما سخنان امام در مورد شهادت به عنوانِ عارفِ واصل، کامل و کسی که از جوانی تا انتهای عمر سیر و سلوک ویژه معنوی داشته اهمیت ویژه ای دارد. ایشان مفهوم شهادت را غنی سازی کرد و در همه حوزه های شهادت بازخوانی انجام داد و فرمود مقام شهادت اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است. باید توجه کرد که این عبارات را کسی به کار می برد که از جوانی تا انتهای عمر در وادی عرفان حرکت کرده و از محضر اساتید برجسته در این عرصه بهره برده است.

وی ضمن اشاره به جمله معروف امام خمینی (ره) در رابطه با شهادت خاطرنشان کرد: ایشان می فرمایند: «من به جوانان عزیزی که جان خویش را نثار راه دوست کرده اند حسرت می خورم». باید دقت کنیم فردی از واژه حسرت بهره برده است که به معنای واژه ها توجه زیادی داشته است. یکی از مواردی که امام بارها ما را به آن توجه دادند، حرکت جهشی در سیر و سلوک شهدا بود. بنیانگذار انقلاب اسلامی فرمودند: «شهدا یک شبه راه صدساله را پیمودند و آن چه عارفان و شاعران عارف پیشه در سالیان دراز آرزوی آنرا می کردند اینان ناگهان به دست آوردند».

وزیر فرهنگ سپس خطاب به خانواده های شهدای حاضر در این نشست اظهار داشت: قدر و ارزش فرزندان خویش را کم ندانید؛ چونکه فردی چون امام راحل می گوید به آنها حسرت می خورم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قسمت پایانی سخنانش در مورد دستاوردهای شهدا و ضمن اشاره به آیه «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»، اظهار داشت: این آیه کاملا واضح می گوید شهدا جاوید هستند؛ میل به جاودانگی غریزی است، شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی می گوید وقتی انسان ها بخشی از وجودشان را بذل می کنند، جاودانگی می یابند؛ مثلا فردی مال خویش را می بخشد، به همان میزان جاودانه می شود. برهمین اساس کسی که همه وجود خویش را در راه خدا بذل می کند، عمق جاودانگی اش بیشتر می شود. شهدا همه وجودشان را تقدیم کردند و بنابراین حی هستند.

سیدعباس صالحی تصریح کرد: امام راحل (ره) در رابطه با «عند ربهم» روایتی نقل می کنند که برای شهید هفت خصلت است؛ خصلت اول آمرزش همه گناهان از لحظه شهادت است؛ اما آخرین خصوصیت اینست که شهید به وجه الله نظر می کند. این خصوصیت در سیر و سلوک معنوی نقطه ای است که افراد بسیار بسیار کمی به آن می رسند. امام خمینی (ره) با پشتوانه نگاه عرفانی و دینی عمیقی که از آن بهره می بردند، شهادت را راهی میانبر و سریع می دانند که انسان را به آخرین منزل یعنی «ینظر الی وجه الله» می رساند.


منبع:

0.0 / 5
32
1404/03/15
09:54:26
تگهای خبر: فرهنگ , فرهنگ و ارشاد اسلامی , كتاب , میراث فرهنگی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
دیدنیهای جاویدانی

چالشیهای جاویدانی

تازه های جاویدانی

جاویدانی