فرمانده سپاه سلماس در دوران دفاع مقدس مطرح كرد

تاریخ شفاهی، فرصت پاسخ دهی به شبهات دوران جنگ است

تاریخ شفاهی، فرصت پاسخ دهی به شبهات دوران جنگ است

جاویدانی: امروز در خیلی از عرصه ها این شبهه وجود دارد كه چرا اساسا جنگ كردیم تاریخ شفاهی جنگ این فرصت را بوجود آورده تا كسانی كه در جنگ حضور داشتند به سوالات پاسخ دهند و شبهات را برطرف كنند.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، سردار رضا محمدی نیا مسئول تبلیغات ستاد منطقه هفت و قرارگاه حمزه و فرمانده سپاه سلماس در دوران دفاع مقدس درباره ضرورت و اهمیت تاریخ شفاهی اظهار نمود: اصل مبحث تاریخ شفاهی كار بسیار مهم و ضروری می باشد. خیلی از مسائل انقلاب، در ذهن ها بدون اینكه نوشته شوند و یا در جایی مطرح شوند، ذخیره شده است.
وی اضافه كرد: برای خیلی از افرادی كه در لحظات حساس انقلاب اسلامی ازجمله دفاع مقدس حضور داشتند، فرصت بیان آن لحظات تولید نشده است و بنابراین بیان تاریخ شفاهی این لحظات و افراد، یك لزوم است.
این فرمانده دوران دفاع مقدس بعد دیگری از لزوم تاریخ شفاهی را بیان كرد و اظهار داشت: امروز در خیلی از عرصه ها بخصوص فضای مجازی این شبهه را مطرح می كنند كه اساسا چرا جنگ كردیم و خیلی از وقایع را به شكل واژگون مطرح می كنند. بدون شك بهترین افراد برای پاسخ به این شبهات و سؤالات كسانی هستند كه در جنگ حضور داشتند و تاریخ شفاهی جنگ این فرصت را بوجود می آورد.
وی ضمن اشاره به تدریس مبحث دفاع مقدس در دانشگاه، عنوان كرد: دانشجویان تفكرات مختلفی دارند و گاه از شنیده هایشان می گویند اما وقتی در پاسخ به آن ها می گویم خود بنده آنجا حضور داشتم و این اتفاق نیفتاده است، قانع می شوند و می پذیرند؛ ازاین رو ثبت این خاطرات برای آیندگان یك واجب است و اینكه آیندگان چگونه از این خاطرات استفاده می نمایند، به فرهنگ آیندگان بستگی دارد.
امروز در خیلی از عرصه ها بخصوص فضای مجازی این شبهه را مطرح می كنند كه اساسا چرا جنگ كردیم و خیلی از وقایع را به شكل واژگون مطرح می كنند. بدون شك بهترین افراد برای پاسخ به این شبهات و سؤالات كسانی هستند كه در جنگ حضور داشتند و تاریخ شفاهی جنگ این فرصت را بوجود می آورد.
سردار محمدی نیا در ادامه با اشاره به یكی از كلاس های دانشگاه، اظهار داشت: یكی از دانشجویان در كلاس درباره سهمیه دانشجویان شاهد و ایثارگر پرسید و اغلب دانشجویان معتقد بودند این سهمیه دلیل ندارد. در پاسخ به آن ها گفتم بنده هم از سهمیه استفاده كردم؛ آیا به بنده حق می دهید كه از این سهمیه بهره برده ام؟ دانشجویان با عنایت به اینكه استاد آن ها هستم، در پاسخ تعلل كردند. به آن ها گفتم احوالاتم در جنگ را می گویم و سپس شما قضاوت كنید كه آیا این حق رزمنده ها است یا خیر.
وی افزود: سال ۵۷ كه انقلاب اتفاق افتاد، دانشجو بودم و چون رشته ام بیمارستانی بود، در دو بیمارستان به صورت شبانه و روزانه كار می كردم و در آن زمان چهار هزار تومان حقوق می گرفتم كه حقوق مناسبی بود. وقتی انقلاب پیروز شد، به كردستان رفتم و جنگ آغاز شد و هشت سال در جنگ حضور داشتم. وقتی جنگ هم به اتمام رسید، سه سال دیگر در منطقه ماندم. سال ۷۱ دوباره می خواهم در دانشگاه درس بخوانم اما نه آن دانشگاه من را می پذیرد و نه اینكه درس ها و كتب همان كتب سابق هستند. وقتی در چنین شرایطی قرار دارم، باید چه كار كنم؟ به خانه بروم یا شما اجازه می دهید درس بخوانم؟ دانشجویان پاسخ دادند باید درس بخوانید؛ ازاین رو در چنین شرایطی، نظام باید فرصتی تولید كند تا شرایط ورود به دانشگاه اندكی تسهیل شود. بعد از نقل این خاطرات، همه دانشجویان، قاطعانه نسبت به سهمیه ایثارگری نظر مثبت پیدا كردند.
این فرمانده دفاع مقدس با تصریح بر اینكه بیان رویدادهای دفاع مقدس، سبب تغییر دیدگاه افراد بی خبر می شود، عنوان كرد: متأسفانه حتی فرزندان شهید نمی توانند در دانشگاه این مورد را بیان كنند، چونكه دیدگاه منفی پیدا می كنند؛ ازاین رو ثبت و ضبط تاریخ شفاهی بطور قطع در روشن شدن حقایق كمك می نماید و نسل های آینده هم استفاده می نمایند.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه جبهه شمال غرب، اظهار نمود: اهمیت حضور در این جبهه باید تبیین شود چونكه هم مورد هجوم بعث و هم گروهك های ضدانقلاب قرار داشت. متأسفانه هم اكنون تلاش می كنند این گونه وانمود كنند كه در كردستان یك گروهك مردمی حضورداشته است و سپاه پاسداران این ها را سركوب كرد درحالی كه در كردستان هم آمریكا، هم شوروی و هم عراق حضور داشت و این مورد حتی پیش از جنگ وجود داشت. هنر بنده این است كه این مورد را به خوبی بیان و تبیین كنم.
همچنین حمید نیكرو مجری تاریخ شفاهی سردار محمدی نیا با اشاره به ثبت تاریخ شفاهی سردار رضا محمدی نیا اظهار داشت: این گفتگو نهمین نشست با مبحث خاطرات محمدی نیا است. در جلسات پیشین به دوران كودكی، نوجوانی، جوانی و فعالیت های پیش از انقلاب و همینطور ارتباطاتی كه با بعضی از شخصیت ها ازجمله آیت الله مهدوی كنی، حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، آیت الله مشكینی پرداخته شد.
برای خیلی از افرادی كه در لحظات حساس انقلاب اسلامی ازجمله دفاع مقدس حضور داشتند، فرصت بیان آن لحظات تولید نشده است و بنابراین بیان تاریخ شفاهی این لحظات و افراد، یك لزوم است.
وی اضافه كرد: در نشست های قبلی درباره خاطرات سردار محمدی نیا درباره حضور در مجالسی همچون حسینیه ارشاد و فعالیت های ایشان در نماز عید فطر، راهپیمایی قیطریه تا آزادی، راهپیمایی میدان شهدا، پیروزی انقلاب و ورود به سپاه، حضور در پادگان ولیعصر و اعزام از آن پادگان به غرب كشور در كنار شهید بروجردی پرداخته شد. همینطور به خاطرات دوران مسئولیت اجرایی و حضور در شهرستان جوان رود و خدمت بعنوان بخشدار و برگشت به كرمانشاه بعنوان جانشین و فعالیت بعنوان روابط عمومی تا آخر سال ۶۱ اشاره شد.
مجری تاریخ شفاهی سردار محمدی نیا با اشاره به بیان برخی جزئیات دوران دفاع مقدس توسط سردار محمدی نیا، اظهار نمود: برخی وقایع مهم مانند عزل بنی صدر هم توسط سردار محمدی نیا مطرح می گردد. زمانی كه بنی صدر از فرماندهی كل قوا عزل می شود، به غرب كشور برای سركشی می رود كه سردار محمدی نیا جریان كامل بركناری بنی صدر و اعزام به تهران را بیان نمود. سردار محمدی نیا پس ازاین به آذربایجان غربی اعزام می شوند و قرارگاه حمزه سیدالشهدا شكل می گیرد.
وی درباره هدف و محور تاریخ شفاهی سردار محمدی نیا بیان كرد: هدف اصلی این تاریخ شفاهی، فرماندهی سردار محمدی نیا در حوزه فرماندهی و حوزه تبلیغات است. سردار دو مأموریت مختلف داشت كه بخش نخست فعالیت های اجتماعی یك پاسدار است كه در قالب بخشدار و فرماندار بروز پیدا می كند.
نیكرو افزود: بخش دیگر پاك سازی و فرماندهی یگان ها و بخش برجسته بعدی، بر عهده گرفتن مسئولیت تبلیغات ستاد منطقه هفت و قرارگاه حمزه است. پس ازآن، سردار محمدی نیا وارد حوزه فرماندهی می گردد و بدین سبب، فرماندهی بعضی از شهرهای آذربایجان غربی مانند سلماس را بر عهده می گیرد.
وی در تكمیل سخنان سردار درباره لزوم تاریخ شفاهی، اظهار داشت: مقاطع مختلف انقلاب اسلامی بخصوص دفاع مقدس، ناگفته های فراوان دارد. وقتی از تاریخ عبور می نماییم، انحراف و تحریف ها به وجود می آید و در كنار این مورد غفلت و بی اطلاعی نسل های بعدی هم منجر به فراموش شدن مجاهدت ها می شود؛ ازاین رو ثبت و ضبط تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس است كه سبب بصیرت افزایی نسل آینده می گردد.
مجری تاریخ شفاهی سردار محمدی نیا اضافه كرد: در نسلی كه در آن قرار داریم ارتباطات نوین و رسانه های مجازی و گسترده و شكست های پی درپی جبهه استكبار سبب شده، جنگ روانی، سیاسی و اجتماعی ضد دفاع مقدس و افكار عمومی راه اندازی كنند. آن چیزی كه می تواند نسل های پرافتخار دفاع مقدس را به یاد همه بیاندازد، تاریخ شفاهی همه مسئولین و فرماندهان دفاع مقدس است.


5.0 / 5
4325
1397/06/07
13:42:53
تگهای خبر: دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
جاویدانی