در شورای سیاست گذاری قرارگاه فرهنگی اربعین مطرح شد

دو خواسته رهبرانقلاب درباره پیاده روی اربعین

دو خواسته رهبرانقلاب درباره پیاده روی اربعین

جاویدانی: در اولین نشست از شورای سیاستگذاری قرارگاه فرهنگی اربعین در حمایت همه جانبه این قرارگاه از ستاد مركزی اربعین تاكید شد



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، اولین نشست شورای سیاست گذاری قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین روز یكشنبه ۱۱ شهریور ماه با حضور حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حسن پلارك رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات، حجت الاسلام یحیی صالح نیا امام جمعه غرب تهران، دكتر حسن خجسته استاد دانشگاه و فعال فرهنگی، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر، حجت الاسلام نوری امام جمعه مهدیه تهران و معاون اجرایی هیئت رزمندگان اسلام، فرید فرهمند مدیركل روابط عمومی دادستانی كل كشور و... برگزار گردید و حاضران به تبیین و برنامه ریزی فعالیت های قرارگاه فرهنگی مردمی اربعین پرداختند.
سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران ضمن تشكر از رییس سازمان فرهنگی هنری و خیر مقدم به مهمانان اظهار داشت: ان شاالله آقای اوحدی با استفاده از دستاوردهای گذشته و تجربیاتی كه در سازمان حج و زیارت داشتند، همچون گذشته در این قرارگاه و جلسه مبارك، منشا خدمات و اقدامات اثرگذار باشند. از زمان حضور آقای اوحدی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سطح اثرگذاری این مجموعه ارتقا یافته است.
وی در ادامه با تشكر از بهمن نوری شهردار منطقه ۸ برای مشاركت در افتتاح قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین از حاضران در نشست درخواست نمود ایده های خویش را كه مقرر است در این قرارگاه مردمی انجام پذیرد را عرضه كنند و به آن بپردازند تا بتوانیم به یك محور روشن رسیده و بر مبنای آن حركت نماییم.
امام جمعه موقت تهران بیان كرد: آنچه كه همه اجماع دارند این است كه با یاری خدای متعال و خون مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در این بستر و حركت عظیم مردمی كه شكل گرفته، بتوانیم در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی با مشاركت مردمی بهره بیشتری داشته باشیم. این روح حركت است. بر این اساس حوزه های كار فرهنگی باید تعریف شود. مثلا سطح اطلاعات و آگاهی دینی و سیاسی ایرانی ها و غیر ایرانیانی كه در این عبادت بزگ حضور دارند را با جزوات، سخنرانی و هر روش مناسبی كه امكان دارد ارتقا دهیم. همینطور می توانیم از این فرصت استفاده نماییم تا در طول سال با این تعداد از مخاطبان به نحوی ارتباط داشته باشیم كه نتایج دستاوردها و تحولات معنوی سفر، جمع آوری و تولید محصول شود.
ابوترابی فرد اضافه كرد: همینطور حوزه دیگر اصحاب هنر است كه در تحولات اجتماعی فرهنگی نقش موثری دارند. باید با به وجود آوردن فرصت و امكان، تحت تاثیر قرار بگیرند چون اربعین سطح تحول زیادی دارد و حفظ روح مردمی این حماسه بزرگ از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
محمد حسن ابوترابی فرد در انتها اظهار داشت: نكته قابل توجه این است كه خدماتی كه به خواهران و برادران عرضه می گردد نیاز به مطالعه دارد با عنایت به اینكه مباحث سیاسی و توجه به ارتقا فهم و بصیرت شركت كنندگان برای این چند میلیون مهم می باشد، در همین راستا كمیته های تخصصی قرارگاه مردمی اربعین باید بر مبنای مطالعه، محورها و راهكارها را برای اجرا پیشنهاد دهند.
قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین پشتیبان ستاد مركزی اربعین است
سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این نشست عنوان كرد: با عنایت به توقعات و منویات مقام معظم رهبری و تاكید ایشان بر زمینه سازی برای برداشت معنوی از پیاده روی اربعین، امیدوارم بتوانیم با طراحی و پیاده سازی فعالیت های فرهنگی و هنری در این اجتماع عظیم، از این ظرفیت و بستر مغفول مانده حداكثر بهره را ببریم.
اوحدی با تاكید بر آن كه حركت اربعین بعنوان بزرگ ترین همایش مذهبی عالم خلقت دارای ظرفیت های عظیمی است اظهار داشت: قرارگاه فرهنگی مردمی اربعین بعنوان بازو و پشتیبان ستاد مركزی اربعین و در طول سیاست های مصوب آن ستاد در حوزه های فرهنگی و هنری عمل خواهد نمود.
وی اضافه كرد: به منظور تولید هماهنگی بیشتر، بنا داریم این نشست را هر سه هفته یك بار تشكیل دهیم و با تقسیم كارها و وظایف، نظم بهتری تولید شود تا در نهایت خدمات فرهنگی قابل قبولی به زائران عرضه دهیم. با عنایت به ظرفیت مردمی عظیم پیاده روی اربعین، امكان بالایی برای جذب مشاركت های مردمی وجود دارد.
رییس سازمان فرهنگی هنری افزود: نظر به تجمع تعداد زیادی از زائران و توقف آنها، در نظر داریم با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی مانند تعزیه، سوگواره شعر با حضور شاعران ایرانی و عراقی، تجلیل از شهدای مدافع حرم ایرانی و عراقی، نمایش های میدانی، نگاه گذر و... میزبان زائران باشیم و از ظرفیت هنرمندان هم استفاده نماییم تا مردم از این فرصت برای بهره مندی از برنامه های فرهنگی استفاده كنند. در این قرارگاه بودجه دولتی هم نمی خواهیم و كاملاً بر كمك های مردمی تكیه داریم.
قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین می تواند در عرصه فرهنگ سازی موثر باشد
حسن پلارك رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات در این نشست اظهار داشت: سنگ بنای جریان «پیاده روی اربعین» و «تشكیل ستاد اربعین» را آقای اوحدی بنا نهاد و خوشبختانه توسعه پیدا كرد و افزایش استقبال، حضور جمعیت و مصادف شدن آن با زمان آخر حج، این موقعیت را به وجود آورد كه تمام حاكمیت و دستگاه ها برای هر چه باشكوه تر شدن این اتفاق وارد شوند. در همین راستا پس از فاجعه منا و به علت مشغله های سازمان حج و زیارت، گردش كاری به منظور تقویت حماسه بزرگ اربعین از جانب معاون اول رییس جمهور تهیه و از سوی آقای اوحدی به محضر رهبر معظم انقلاب عرضه شد، كه مقام معظم رهبری هم از این جریان حمایت كردند و ضمن موافقت با تشكیل ستاد مركزی اربعین در وزارت كشور و بكارگیری همه ظرفیت های موجود، از تلاش های صورت گرفته در سازمان حج و زیارت و ستاد دایمی اربعین هم قدردانی كردند.
وی در ادامه تصریح كرد: خواسته مقام معظم رهبری دو مبحث كلی بود. یكی خدمت رسانی به زائران و دوم مباحث فرهنگی. به این منظور كه در كنار این همه جمعیت، هزینه و مخاطرات، خروجی های فرهنگی و تاثیر و نتایج این بخش چیست؟
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات درباره تشكیل این كمیته اظهار داشت: قرارگاه فرهنگی هنری مردمی اربعین نیاز به كمك دارد، این مجموعه با توانمندی هایی كه دارد می تواند در عرصه های فرهنگی موثر باشد.
وی اضافه كرد: كرامت زائر بسیار حائز اهمیت می باشد. به علت عدم اسكان مناسب در این دوره ۱۰ تا ۱۵ روزه، اگر كار فرهنگی نشود نمی توانیم به همه اهداف مورد نظر دست یابیم و حتی امكان دارد این نكته سبب كم شدن تعداد زائران در سال های آتی شود. بنابراین در نجف محلی با عنوان شبستان حضرت زهرا (س) بوجود آمده كه بیش از 300 هزار نفر گنجایش دارد. دركربلا هم با سه سوله كه دارای امكاناتی همچون نانوایی و... است حدود70 هزار نفر اسكان داده می شوند و انشاالله تا چهار سال آینده امكان اسكان كامل داریم. البته دركربلا، نجف، سامرا و كاظمین سامانه ای طراحی شده كه خانواده هایی كه مشتاق میزبانی از زائران ایرانی هستند در آن ثبت نام كرده و ظرفیت و نشانی خویش را ثبت كنند كه مورد استفاده زائران قرار می گیرد و اتفاقا باعث تعاملات و دوستی ها می گردد.
در ادامه نشست دكتر حسن خجسته استاد دانشگاه و فعال فرهنگی با تاكید بر مردمی بودن اربعین خاطرنشان كرد: در این حركت باید نسبت به اهمیت این حماسه و سختی های مسیر اطلاع رسانی دقیق همراه با فعالیت فرهنگی صورت گیرد و نباید برای مردم انتظار تولید كرد، باید تلاش نماییم ظرفیت و معنویت مردم بیشترشود. باید ببنیم كه چه باید بكنیم تا اشتیاق زائر امام حسین (ع) سال به سال بیشتر شود؟ چگونه ارزش های معنوی را افزایش دهیم؟ چه نماییم كه مردم حسرت زیارت را بخورند؟ توجه نماییم كه چه كسی تبلیغ كند وچه خبری تبلیغ نماییم.
استفاده از ظرفیت های هنری برای معرفی پیاده روی اربعین
همچنین حجت الاسلام نوری امام جماعت مهدیه تهران خاطرنشان كرد: باید در نظر داشته باشیم كه پیاده روی فقط از نجف تا كربلا نیست و هفت مسیر پیاده روی به سمت كربلاست ازجمله بصره تا كربلا كه باید به آن توجه گردد.
وی اضافه كرد: ما نتوانستیم به شكل صحیح پیاده روی اربعین را به مردم خودمان و دنیا انتقال دهیم واین مبحث درقالب هنر میسر است. دراین حركت مردم پای كارمی آیند وهزینه می كنند وظرفیت بسیارخوبی فراهم است.
شهرام گیل آبادی هم با تشكر از برگزاری این نشست بیان كرد: با وجود همه اقدام ها در مبحث فرهنگی اربعین باید بگوییم كه همچنان در نقطه صفریم. این جریان یك شبكه ارتباطی گسترده است. ما با یك شبكه ارتباطی و رسانه مواجه ایم كه خودش كاركرد دارد. سال اول شگفتی بود، سال دوم هم ادامه پیدا كرد، پس نشان داده است كه این حركت عظیم عبادی، رفتار دینی، مناسك دینی و معارف دینی را در خود دارد. باید به حضور حداكثری مردم و حركت اغنایی بین فردی و تبدیل شدن به حركت درون زایی مردمی توجه نماییم و حضور مردم به مثابه كار فرهنگی است.
حجت الاسلام یحیی صالح نیا امام جمعه غرب تهران هم در این نشست اظهار داشت: همه ما باید برای این حركت بزرگ نگاه حداكثری در برنامه ریزی داشته باشیم، چراكه اربعین موفقیت تاریخی شیعه است.
وی تصریح كرد: اربعین قرارگاهی است برای تربیت یاران حضرت مهدی(عج) هدف و نقش ما هم باید تقویت و پشتیبانی این حركت باشد. باید اتفاقات سال های گذشته را صدمه شناسی نماییم، نقاط ضعف را مرتفع نماییم و نقاط قوت را تقویت نماییم.
وی درباره اتفاقات مثبت راه پیمایی سال قبل اظهار داشت: سال قبل ۲۰۰ نفراز طلبه هایی كه به زبان های مختلف مسلط بودند با همكاری جامـعه المصطفی(ص) زائران را راهنمایی می كردند. همینطور ما كامیون هایی داریم كه مجهز به صحنه اجرایی برنامه فرهنگی هستند، حسینیه كودك در موكب ها بوجود آورده ایم، در ضمن مبحث ویزا هم باتوجه به قیمت ارز بایستی مدیریت شود.

5.0 / 5
4282
1397/06/13
14:04:57
تگهای خبر: دانشگاه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
جاویدانی