دبیر همایش تصوف:

آماده مناظره درباره تصوف هستیم، همراهی تصوف شبه قاره با وهابیت

آماده مناظره درباره تصوف هستیم، همراهی تصوف شبه قاره با وهابیت

جاویدانی: دبیر علمی همایش ـ«تصوف؛ شاخصه ها و نقدها» با اشاره به اینكه برخورد امنیتی با تصوف نداریم و آماده مناظره با مدعیان تصوف كه با پول بیت المال همایش می گیرند هستیم، تصریح كرد: برخی امكان دارد بگویند تصوف در برابر وهابیت ایستاده و مقاومت می كند كه این نادانی نسبت به وضعیت تصوف است چونكه تصوف در شبه قاره با وهابیت گره خورده و خطرناكترین اندیشه ها را ضد اسلام بوجود آورده است.



به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا منطقه قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، دبیر همایش تصوف؛ شاخصه ها و نقدها روز پنجشنبه ۱۹ مهر در افتتاحیه این همایش اظهار داشت: این همایش كاری علمی و تخصصی است كه از سالیان دور شروع شده و قدم به قدم پیش رفته تا به امروز رسیده ایم.

وی اضافه كرد: قصد ما در افق آینده این است كه با جلسات گفت وگوی جدی و تولید ادبیات تخصصی در این عرصه، محققان و مخاطبان را از مباحث علمی بی نیاز نماییم تا ابهامات و شبهات را بدانند و پاسخ به آنرا بیابند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار نمود: این كار بر مبنای طرح تحقیقاتی مشخص دنبال و مورد استقبال استادان دانشگاه از سراسر كشور روبرو شده كه ۳۲۰ چكیده مقاله و در نهایت بیشتر از ۲۰۰ مقاله به همایش رسید و ۶۰ مقاله انتخاب شده است كه این حجم مقالات برای چنین همایشی بی نظیر است.

سبحانی عنوان كرد: تصوف یك جریان تاریخی است و باید از این منظر بررسی و شعبه ها و تاریخچه آن به دقت بررسی شود؛ تصوف از قرن دوم آمده و از ذلال معرفت قرآنی و عرفانی بهره برده اما با زائده های معارف بیرونی در هم آمیخته شد تا در قرن ششم به این سو وارد جهان تشیع شد و علمای ما برخوردهای گوناگونی با این فرقه داشتند.

وی افزود: اینكه بزرگان گاهی نقدهای جدی كرده و گاهی آنان را به درون تشیع كشاندند همه قابل بحث و بررسی در بعد تاریخی است و تا این مسئله حل نشود پرسش ها باقی می ماند.

وی با اشاره به بحث جغرافیایی در مورد وضعیت تصوف اظهار داشت: پرسش این است كه آیا همه تصوف در جغرافیای مختلف یك عقیده دارند و آیا می توان آنان را به صورت كلی نقد و یا تایید كنیم؛ ازاین رو بدون ورود به این مسئله امكان نقد علمی وجود ندارد.


همراهی وهابیت و تصوف

سبحانی بیان كرد: برخی امكان دارد بگویند تصوف در برابر وهابیت ایستاده و مقاومت می كند كه این نادانی نسبت به وضعیت تصوف است چونكه تصوف در شبه قاره با وهابیت گره خورده و خطرناكترین اندیشه ها را ضد اسلام بوجود آورده است؛ سیداحمدخان هندی و دیگران وهابی مسلك و از تصوف هستند و بزرگترین هجمه ضد اسلام و شیعه بوجود آورده است؛ طالبان هم درس خوانده مكتب این گونه افراد هستند.

وی با اشاره به اینكه برخی چون وضعیت تصوف را به درستی نمی شناسند و آگاهی كافی ندارند نظرات ناردستی می دهند تصریح كرد: چرا برخی میان گونه های مختلف تصوف خلط می كنند و اظهارات نادرستی بیان می كنند.

سبحانی با تاكید بر بررسی تصوف در ایران كه با برچسب تشیع فعالیت دارند بیان كرد: بررسی فرق منسوب به تشیع به خصوص پس از صفویه نشان داده است كه با انحرافات زیادی مواجه گشتند و زمینه های خطرناكی برای مخاطبان تولید كردند.

برخورد امنیتی نداریم

وی تصریح كرد: ما به هیچ روی برخورد امنیتی و فیزیكی نداریم و با ظرفیت های تصوف هم آشنا هستیم؛ ما متخصص این مسئله هستیم و بهتر از دیگرانی كه از بیرون می نگرند به ظرفیت تصوف آگاهیم و هم مخاطرات را می شناسیم ولی اگر ظرفیتی هم هست چون با سموم مختلف تركیب شده و نمی توان این افكار را به خورد جامعه داد.

سبحانی خاطرنشان كرد: آثار جریان تصوف ایرانی ۴ دهه گذشته و تاثیر آن در محیط فرهنگی ما از دیگر مواردی است كه در همایش بررسی خواهد شد. جریان تصوف فرقه ای است كه در طول چهار دهه گذشته از خاموشی حوزه و رعایت برخی مصالح برداشت غلط و سوء استفاده كردند و به نام بزرگان اقداماتی كردند.

سبحانی بیان كرد: ما نشان خواهیم داد كه این جریان گاهی با چهل حدیث امام كار خویش را آغاز كرده و پس از عقیده دینی و ارادت جوان ما به امام سوء استفاده و جوان ما را زیر خرقه خود می كشند و از امام و بزرگان ما دم می زنند ولی تعلیمات غیرانقلابی به جوانان می دهند.

دبیر همایش با اشاره به اینكه برخی اطلاع ندارند و بدون اطلاع داوری می كنند اظهار نمود: مرزبانی از شیعه اصیل رسالت اصلی حوزه است و اگر كوتاهی كردیم به معنای تساهل از مبانی نبوده است؛ ما مخاطرات را می شناسیم و به ظرفیت ها هم آگاه هستیم.

آماده مناظره هستیم

وی تصریح كرد: عزیزانی كه دوستدار معنویت و رشد عرفان هستند كه خود ما در این زمره هستیم سفارش می كنم به جای برخوردهای شعاری و چهره سازی و چهره آرائی دست به دست ما بدهند و وارد فضای علمی و انتقادی شویم. ما چند سال است به محققانی كه در داخل فرقه و یا حاشیه آن هستند گفتیم كه آماده مناظره و برگزاری همایش مشترك هستیم ولی چرا باید همایشات بزرگی با پول این كشور در ترویج تصوف تشكیل گردد ولی اجازه ندهند یك مقاله انتقادی در مورد شخصیت های مورد نظر آنان نوشته شود.

وی با اشاره به اینكه یكی از شگردهای صوفیه نسبت دادن برخی روایات به خاندان است تصریح كرد: سوء استفاده ناروا از روایات و مثبت جلوه دادن كارهای انحرافی از شگرد آنان است.





5.0 / 5
4391
1397/07/21
14:22:58
تگهای خبر: دانشگاه , فرهنگ , قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
جاویدانی