تشریح فعالیت های موكب حضرت معصومه(س) در عمود 1080

تشریح فعالیت های موكب حضرت معصومه(س) در عمود 1080

جاویدانی: مدیر موكب آستان مقدس حضرت معصومه(س) به تشریح فعالیت های مختلف این موكب در روزهای اربعین پرداخت.


حجت الاسلام صفر فلاحی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، در موكب حضرت معصومه(س) در راه نجف به كربلا عنوان كرد: در موكب حضرت معصومه خدمات مختلفی به زائران امام حسین عرضه می گردد.

وی ادامه داد: شاخصه اصلی این موكب، عرضه خدمات فرهنگی است، این موكب وابسطه به حرم حرم كریمه اهل بیت(س) و محور حوزه علمیه قم است و سعی كردیم كه در این مجموعه برنامه های متنوع فرهنگی برای زائران اجرا بشود.

مدیر موكب حضرت معصومه(س) بیان كرد: نخستین برنامه فرهنگی كه در این موكب به صورت خاص پرداخته می شود، برگزاری برنامه های قرآنی است، قاریان از ایران و عراق دعوت می شوند و پیش از اذان ظهر و مغرب به اجرای برنامه می پردازند؛ همینطور با عنایت به تراكم جمعیت، نماز جماعت بامداد در دو مرحله برگزار می گردد.

وی افزود: پس از برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر، حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد به ایراد سخنرانی می پردازد و سپس مراسم مرثیه سرایی و عزاداری توسط مداح اهل بیت، حسن شالبافان اجرا می گردد.

فلاحی خاطرنشان كرد: حضور كارشناسان مذهبی مسلط به دو زبان برای پاسخگویی به شبهات و سوالات شرعی و اعتقادی زائرین از دیگر برنامه برجسته این موكب است، امسال بیشتر از سال گذشته، مبلغین به مواكب دیگر اعزام شدند تا هم به اقامه نماز جماعت و سخنرانی بپردازند و هم پاسخگوی زائرین اباعبدالله(ع) باشند.

وی اظهار داشت: برنامه فرهنگی دیگر موكب آستان مقدس حضرت معصومه(س) تولید غرفه زیارت مجازی است كه در آن واقعه كربلا و حرم امام حسین(ع) و حضرت معصومه(س) بازسازی می شود؛ همینطور در بخش بانوان امسال غرفه های خاص فرهنگی مخصوص بانوان برگزار شده است و كارشناسان به پاسخگویی می پردازند.

مدیر موكب حضرت معصوه(س) اظهار نمود: در حوزه حجاب و عفاف امسال به صورت ویژه كار شده است و بسته های حجابی و فرهنگی به بانوان اهدا می شود؛ همینطور بخش خیاطی ویژه بانوان بوجود آمده است.

وی عنوان كرد: همچون كارهای فرهنگی دیگر، فضا سازی موكب حضرت معصومه(س) است و صحن های مختلف حرم كریمه اهل بیت(س) بازسازی شده است؛ این موكب یك پایگاه رسانه ای است و امكاناتی فراهم گشته است تا اصحاب رسانه در این مكان فعالیت داشته باشند و بر همین مبنا رادیو معارف روزانه دو نوبت در این مكان اجرای برنامه دارد.

فلاحی افزود: همینطور ایستگاه های صلواتی در دو بخش آقایان و بانوان فعال می باشند و با غذاها و نوشیدنی های مختلف از زائرین پذیرایی می كنند؛ در مدت 10روز، حدود 6 تن آرد برای پخت نان و شیرینی استفاده می شود؛ در وعده صبحانه بیشتر از دوهزار نفر و در وعده ناهار بیشتر از سه هزار نفر در سفره خانه موكب حضرت معصومه(س) تغذیه می شوند.

وی بیان كرد: در حوزه تنظیف نیز، با ماشین لباسشویی هایی كه در موكب مستقر شده است، لباس زائرین شستشو و خشك می شود؛ همینطور در این موكب، خدمات ترمیم كفش ها و تعمیر ولیچر و كالسكه انجام می پذیرد.

مدیر موكب حضرت معصومه(س) اظهار داشت: یكی از خدمات بسیار موثر در موكب حضرت معصومه(س)، خدمات بهداشتی و درمانی است كه توسط نیروهای هلال احمر به زائرین عرضه می شود؛ بیشتر از 40نفر از نیروهای هلال احمر در دو درمانگاه داخل موكب مستقر هستند و به عرضه خدمات می پردازند، همینطور برای اعزام بیماران به بیمارستان یك دستگاه آمبولانس به صورت دائم در موكب مستقر است.

معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) اظهار نمود: برای تولید ارتباط موثر و مناسب با مردم و موكب داران عراقی، علاوه بر اعزام مبلغین به مواكب عراقی، مدیران موكب آستان مقدس هم در مواكب مجاور موكب آستان مقدس حضرت معصومه(س) حضور می یابند و بر همین مبنا در چند روز گذشته با حضور در یكی از مواكب مشهور، پرچم متبرك آستان كریمه اهل بیت(س) به مدیران موكب اهدا شد و از زحمات آنان در جهت خدمت به زوار امام حسین(ع) تقدیر گردید و آن ها هم اعلام نمودند كه خدمت به زائرین اباعبدالله(ع) یك افتخار برای آنان است و خویش را لایق تشكر نمی دانند.

وی خاطرنشان كرد: اگر مردم عراق و ایران گوش به فرمان مرجعیت كشور عراق و مقام معظم رهبری باشند، دشمنان نمی توا ند به ایجاد تفرقه بین مردم این دو كشور بپردازند و توطئه های آنان بی ثمر می شود؛ بطور قطع آن چیزی كه رسانه های مختلف از این حماسه بزرگ انعكاس می دهند، تنها قطره ای از دریا این حركت عظیم است و تنها عشق به امام حسین(ع) است كه این جمعیت میلیونی را كنار هم جمع كرده است.




5.0 / 5
4136
1397/08/06
14:23:38
تگهای خبر: فرهنگ , قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
جاویدانی