خرمشاد:

رویداد عظیم اربعین توسط رسانه های غرب سانسور می گردد

رویداد عظیم اربعین توسط رسانه های غرب سانسور می گردد

جاویدانی: استاد دانشگاه علامه طباطبایی راهپیمایی زائران اباعبدالله الحسین در مراسم اربعین را موضوعی مهم و مقابله دو تمدن اسلامی و غربی دانست و اظهار داشت: در لایه ای از این پدیده می توان گفت اربعین بستری برای جبهه مقاومت است.



به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، محمدباقر خرمشاد به مناسبت اربعین حسینی در برنامه زنده رو در رو كاری از گروه سیاسی شبكه چهار سیما به مبحث «اربعین نماد وحدت و اقتدار اسلامی» پرداخت و در ارتباط با حضور ۲۰ میلیونی در مراسم اربعین، اظهار نمود: همه فضا و زمان در اربعین جمع شده تا زائر اباعبدالله الحسین مقام قدسی یابد.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح كرد: پدیده زائر در اربعین به نحوی است كه ذخیره یك سال را برای پذیرایی وی در خدمت گیرد و غبار از كفش او برگیرند و فضای معنوی ابا عبدالله الحسن در زائر وی در اربعین جریان دارد.

خرمشاد بیان كرد: انسان زائر در راهپیمایی اربعین برای لحظاتی در ملكوت قرار می دهد و این موقعیت برای انسان فضایی است كه به علت قرار گرفتن در این مسیر سالك شده و توقف ملكوتی هم تجربه ای است كه به سادگی نمی تواند از او جدا شود.

وی خاطرنشان كرد: حال خوب زائران برخاسته از ماده نیست و حال معنوی است و مجموعه اتمسفر و فضای عمومی معنویتی در حال رفت و برگشت است كه در عرفان شیعی توقف در ملكوت است و این را می توان در نسل جدید هم مشاهده كرد.

این استاد دانشگاه به ارزش این حال خوب برای بشریت امروز اشاره نمود و اضافه كرد: بشر در جستجوی این حال خوب است و حساسیت بشر امروز به این حال خوب بسیار بالاست و این رویداد عظیم توسط رسانه های غرب سانسور می گردد.

خرمشاد خاطرنشان كرد: این معنویت با تمدن غرب در تضاد است؛ چون كه تمدن غرب تمدن دچار پوچی شده است و ما در این ماجرا تعریف عینی جدیدی از اسلامی می بینیم كه مغایر اسلام خشونت طلب است كه خویش را خلیفه می كند و بربریت از آنها می بارد و در مقابل اسلام كربلایی اسلامی همیاری و ایثار و فداكاری است.

وی اضافه كرد: این فضای حاكم معنوی امكان دارد حتی برای شركت كنندگان در اجتماع بزرگ اربعین مدت كوتاهی برای افراد حاكم باشد اما این فضای اجتماعی خصوصیت های بی بدیلی دارد كه مقام معظم رهبری از آن بعنوان مغناطیسم امام حسین (ع) یاد كرده اند.

اربعین و حماسه آن بخشی از جامعه وعده داده شده است

این استاد دانشگاه به پیاده روی تا ۳۰۰ كیلومتری زائران اربعین حسینی اشاره و اظهار نمود: جامعه اربعین بخشی از جامعه وعده داده شده آخرالزمانی است و فرد در جمع ذوب می گردد و فضای عمومی غلبه بر فرد فرد انسانها دارد و فرد عراقی ذخیره خویش را در اربعین خرج می كند و اگر در این مسیر به خاك سیاه ننشیند و مفلس نشود از خود نمی پذیرد و این فرد برای سال بعد مجدد ذخیره ای جدید را مهیا می كند و حتی خود زائر كه با تمام مصائب مجدد به این زیارت می آید.

خرمشاد افزود: سال به سال پیاده روی اربعین گسترش بیشتری پیدا می كند و همه این توسعه مبنای فعالیت های خیرطلبانه دارد و مبتنی بر سرمایه اجتماعی و همبستگی اجتماعی است و در بیرون عراق هم نمود قابل توجهی دارد.

وی در توضیح ابعاد فرامنطقه ای راهپیمایی اربعین بیان كرد: در داخل كشور هم اگر در یك سال از یك شهری سه نفر می رفتند سال بعد ۳۰ نفر عازم می شدند و این نشان داده است كه اربعین یك رسانه است و ۱۳ قرن قبل تلاش شد تا مظلومیت شهادت امام حسین (ع) و یارانش مخفی نگه داشته شود و در واقع نقش حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) سبب شد تا پیام كربلا منتشر شود.

این استاد دانشگاه در بخشی از سخنانش با طرح این مورد كه عرفای بزرگ با تاكید بر عرفان امام حسین (ع) و كربلا و تكیه بر اربعین پیام صریح عرفان و دین را منتقل می كنند، اظهار داشت: آنچه در اسلام حسینی است نقطه مغایر اسلام سعودی است و از بیرون این فضای اجتماعی جذبه بسیاری پیدا می كند و باعث توسعه و گسترش اسلامی حسینی است.

امام حسین (ع) اسماعیل ها قربانی كرد

خرمشاد در مورد ابعاد سیاسی و جهان اسلام در موقعیت اربعین هم بیان كرد: حج یكی از افتخارات دین اسلام است كه در آن ۴ میلیون نفر در گرد خانه خدا می چرخند و تجلی وحدت است و توحید در مراسم حج تجلی دارد و اربعین هم ادامه همان مسیر است و ابا عبدالله الحسین حج خویش را ناتمام گذاشت.

وی با اشاره به قربانی كردن اسماعیل توسط ابراهیم بیان كرد: حضرت ابراهیم از خداوند خواست كه قلوب مومنین را به سمت كعبه جلب نماید و امام حسین (ع) هم اسماعیل ها ذبح كرد و او فرزند كعبه است و ادامه همان مسیر الهی را طی كرد و تجلی اسلام ناب در وجود اباعبدالله به نحوی است كه قلوب انسانها بعد از هزار و ۴۰۰ سال به سمت او میل می كند.

اربعین رسانه ای برای مخابره وقایع سال ۶۱ هجری

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی بار دیگر خاطرنشان كرد: اربعین رسانه ای است كه پیام كربلای ۶۱ هجری را مخابره می كند و طبیعی است كه با معرفی هر چه بیشتر این پدیده ناب، انسانها گم شده خویش را پیدا كرده و به آن میل دارند و می شتابند و دشمن آزادگی درصدد تخریب اربعین و جریان حج است؛ در حالیكه زائران امام حسین(ع) هر كجای دنیا جمع شوند نشان دهنده اقتدار است.

خرمشاد افزود: زائران میلیونی امام حسین (ع) در اربعین اگر ارتش بودند چنان قدرتی و منبع بزرگی برای اقتدار است و هم اكنون چنان جذبه ای بوجود آورده كه حیرت جهان را برانگیخته است.

اربعین و رعب غرب از ظهور تمدن جدید/تقابل تمدن اسلامی و تمدن ماده گرای غرب

وی در پاسخ به این پرسش كه عدم انعكاس مراسم اربعین توسط رسانه های بزرگ جهانی و مدیریت صهیونیست ها را جویا شد، بیان كرد: بر مبنای تفكر و تحلیل های غرب ظهور انقلاب اسلامی می توانست یك تفكر و تمدن جدید را بر مبنای یك دستگاه فكری جدید تولید كند كه مقابل تمدن ماده گرای غربی است و تمام خلاء های ماده گرای غرب را پُر می كند.

این استاد دانشگاه تصریح كرد: وقتی تمدن جدید شكل گیرد و راه بیفتد، تمام خلاء های تمدن ماده گرای غرب را می پوشاند و جبران می كند رقابت بین سه تمدن خواهد بود و غرب كوشش كرد تا لبه خونین تمدن غرب را به تمدن اسلامی برگرداند و رقابت جهان اسلام با تمدن غرب رقابت فرهنگی است و ساختن تمدنی با خدا و یا تمدنی بدون خداست.

قدرت تمدن اسلامی در پوشاندن خلاء های غرب

خرمشاد در همین رابطه بیان كرد: نخبگان غرب، نقطه آغاز تمدن را كنار گذاشتن دین می دانند و این نوع نگاه ساختن تمدن است و هیچگاه دین را در فیلم و هنر خود ترویج نمی دهد و به شكلی معنا زدایی می كند و برای پر كردن این خلاء از هیاهوی مختلف چون موسیقی و هنر بهره می گیرد تا خلاءهای موجود خویش را جبران كند.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: این تضاد تمدنی باعث بایكوت شدن اربعین حسینی در رسانه های غرب است و افرادی كه خالق این پدیده عظیم هستند می توانند با مركزیت و در دست گرفتن تریبون ها همچون دعوت از خبرنگاران و حضور در شبكه های اجتماعی مخاطب های جهانی را از این واقعه آگاه كنند.

این استاد دانشگاه تصریح كرد: چند ماه است فلسطینی ها جمعه بازگشت را اجرا می كنند و با تعداد بسیار شهدا مواجهه هستند و در رسانه های جهان بایكوت می شوند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر كه كاركردها اربعین در اتحاد و رفع چالش های جهان اسلام بیان كرد: جنس پیاده روی اربعین از پایین است و اراده مردمی است در حالیكه در اتحاد جوامع مسلمان سران تصمیم می گیرند و در جهان اسلام هم مردم روابط اجتماعی خویش را بر مبنای آموزه های خاندان (ع) حفظ می كنند و اهل سنت كلاسیك در مرام خود انسانهای دیندار را بعنوان اولیاءالله می شناسند و اربعین جایگاه والایی برای اتحاد مسلمین دارد.

اربعین زمینه ساز وحدت جهان اسلام

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در بخشی از سخنان خود تصریح كرد: اربعین بستر بسیار خوبی برای تولید همبستگی جهان اسلام است.

خرمشاد درمورد تمایز اربعین با سایر پدیده های اجتماعی جهان به مراد عنادی بیان كرد: اربعین پدیده ای حول محور ابا عبدالله الحسین ضد السلام و كربلا در مقابل فردی رذل است و دارای ابعاد اجتماعی و سیاسی است و اگر یك لایه اربعین را باز نماییم این مراسم و زیارت بسترسازی برای جبهه مقاومت و مقابله با لشكر یزید است.




5.0 / 5
3998
1397/08/09
20:47:14
تگهای خبر: دانشگاه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
جاویدانی