همایش جریان های سلفی تكفیری برگزار می گردد

همایش جریان های سلفی تكفیری برگزار می گردد

جاویدانی: دومین همایش ملی «جریان های سلفی تكفیری» ۲۸ آبان جاری به همت دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره) در شهرستان بروجرد برگزار می‏ شود.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، دومین همایش ملی «جریان های سلفی تكفیری» به همت دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی و با همكاری دانشگاه لرستان، آزاد بروجرد و علمی ـ كاربردی و دانشگاه اراك كه قرار بود اردیبهشت امسال در شهرستان بروجرد برگزار شود، دوشنبه، ۲۸ آبان جاری در دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی(ره) شهرستان بروجرد برگزار می شود.

این همایش در سه بخش پیامدها، روندها و زمینه ها و در محورهای قرآنی و روایی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی، جامعه شناسی، روانشناسی و ارتباطات برگزار می‎‏شود و علاقه مندان جهت شركت در این همایش ملی می‎‏توانند طی روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان جاری جهت شركت در همایش ثبت نام كنند.

از موضوعات این همایش ملی در محور قرآنی و روایی می‎توان به نقد و بررسی مبانی قرآنی جریان های تكفیری، نقد و بررسی مبانی روایی جریان های تكفیری، سیره ائمه اطهار(ع) در مواجهه با جریان های تكفیری معاصر خود و راهكارهای قرآنی و روایی در مقابله با جریان های سلفی اشاره نمود.

همینطور از موضوعات محور سیاسی می‎توان به نقش سازمان های بین المللی در گسترش یا كنترل تروریسم بین المللی، قدرت بین المللی و گروه های سلفی، بررسی مبانی فكری داعش در ترورهای اخیر(حرم امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی)، جریان های تكفیری و امنیت داخل جمهوری اسلامی و نتایج گسترش جریان سلفی بر امنیت مقاومت اسلامی اشاره نمود.

موضوعات حقوقی هم امكان سنجی پیگیری حقوقی مقابله با تروریسم تكفیری و نهادهای بین المللی، نقش حقوقی تعهدات و مرزها و حقوق بین المللی، بررسی تطبیقی فتاوای مراجع شیعی و سنی در مقابله با جریان های سلفی و راهكارهای فقهی و حقوقی در مبارزه با تفكر تكفیری هستند.
همچنیناز موضوعات محور ارتباطات می‎توان به نقش رسانه در مبارزه با جریان های تكفیری، گفتمان سلفی و بازتاب آن در رسانه های خبری جهان، و جریان های تكفیری؛ شبكه های اجتماعی و رسانه های نوین اشاره نمود.

همینطور بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر رویگردانی جوانان از جریان های تكفیری، نقش «آتش به اختیار فرهنگی» در تولید تنفر از جریان های تكفیری، سنجش میزان درك جوامع اسلامی از جریان های تكفیری، بررسی نقش جریان های آگاهی بخش در كاهش گرایش به جریان های تكفیری و گسترش جریان های تكفیری و بحران آوارگی و مهاجرت از موضوعات این همایش ملی در محور جامعه شناسی است.
در محور روان‍شناسی هم موضوعاتی مثل علل روانشناختی گرایش به جریان های سلفی، نتایج روانشناختی عضویت و جدایی افراد از گروه های سلفی و راهكارهای روانكارانه در گاهش گرایش به تكفیرگرایی گنجانده شده است.
از موضوعات محور اقتصادی هم می توان به عوامل اقتصادی مؤثر بر گروه های تكفیری، ظرفیت های اقتصاد مقاومتی در مبارزه با جریان های تكفیری، بررسی نحوه جلوگیری از حمایت های مالی گروه های تكفیری، و نفت و نقش سلفی‎ها و اقتصاد سیاسی داعش اشاره نمود.





5.0 / 5
4280
1397/08/17
22:05:53
تگهای خبر: دانشگاه , فرهنگ , قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
جاویدانی