آیا خمس خرج شهریه طلاب می شود؟

آیا خمس خرج شهریه طلاب می شود؟

جاویدانی: یك كارشناس مذهبی اظهار داشت: مراجع ˮ سهم امامˮ را كه بخشی از مصارف خمس است در جایی مصرف می كنند كه در پیشبرد اسلام موثر باشد و این تصور كه تمام ˮسهم امامˮ به طلاب اختصاص می یابد و صرف پرداخت شهریه آنان میگردد اشتباه است، در ضمن ˮشهریهˮ باز تنها به طلبه هایی داده می شود كه نیازمند آن مال باشند.


حجت الاسلام رضا محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، عنوان كرد: مسئله "خمس" همچنان كه در آیه 41 سوره مباركه انفال آمده است، شامل دو بخش "سهم امام" و "سهم سادات فقیر" می شود؛ به این معنا كه هر شخص بعد از آنكه اموال باقی مانده خودرا طی یك سال حساب می كند یك پنجم آنرا باید در دو بخش "سهم سادات فقیر" و "سهم امام" مصرف كند.
اجباری در پرداخت خمس به دفتر مراجع نیست

وی اشاره كرد: شخصی كه می خواهد خمس مال خودرا پرداخت كند، الزامی برای او وجود ندارد تا این مال را فقط به دفتر مراجع بدهد، بلكه سپس محاسبه خمس اموال خود، با كسب اجازه از مرجع تقلید، خودش می تواند در همان دو بخشی كه ذكر شد، خمس مال خودرا پرداخت كند.
محمدی با بیان اینكه، "سهم امام" یك بخش از خمس است كه باید در راه اسلام و برای تبلیغ دین و در جامعه اسلامی خرج شود، اظهار داشت: بخشی از بیمارستان ها، مساجد، مدارس و حتی خوابگاه های دانشجویی از "سهم امام" خمس های پرداخت شده، تاسیس و به وجود آمده است.
این كارشناس مذهبی اشاره كرد: برخی افراد، به جای پرداخت خمس مال خود، مقداری از اموال خودرا به نیت خمس به فقرا داده و تصور می كنند كه این امر، جایگزین پرداخت خمس اموالشان می شود، در صورتیكه این كار، تنها صدقه و یا زكاتی است كه فرد به فقیر می دهد و طبق آیات قرآن روایات و به صورت كلی قوانین اسلام، پرداخت "خمس" و مصرف آن باید به همان شكلی كه در اسلام بیان شده، باشد.
مالی كه خمس آن پرداخت نشود، غصبی است
وی اشاره كرد: روایات بسیاری در ارتباط با حرمت عدم پرداخت خمس و تاثیر آن در زندگی انسان وجود دارد كه وجوب پرداخت خمس و اهمیت آنرا مشخص می كند، همچون آنكه " كسی كه خمس مال خودرا پرداخت كند، غسل كردن و وضو گرفتن با آبی كه خمس آن داده نشده، باطل است" چراكه مالی كه خمس آن پرداخت نشده است، حكم مال غصبی را پیدا می كند؛ نماز خواندن با لباسی كه خمس آن داده نشده نیز، جایز نیست.
محمدی ضمن تاكید براهمیت پرداخت خمس، به بیان روایتی از امام رضا(ع) پرداخت و اشاره كرد: شخصی از امام رضا(ع) در خواست كرد كه شما به من اجازه دهید تا خمس مال خودرا پرداخت نكنم و امام(ع) در پاسخ به او فرمودند "چرا می خواهید خودرا از دعای ما محروم كنید؟"؛ اگر افراد خمس مال خودرا پرداخت نكنند پس ما از چه راهی، در راه تبلیغ اسلام و تكالیف خود، خرج كنیم؟!
عدم پرداخت خمس، غصب مال ایتام آل محمد(ص) است

این كارشناس مذهبی اظهار داشت: روایات بسیار زیادی از امامان معصوم در اهمیت پرداخت خمس وجود دارد همچون آنكه " شخصی از امام باقر(ع)، پرسیدند كمترین چیزی كه ما را به جهنم می برد چیست؟ امام فرمودند "مال یتیم است، چنانكه شخصی درهمی از مال یتیم را غصب كند، او را جهنمی می كند و كسی كه خمس مال خودرا پرداخت نكند، در واقع مال ایتام آل محمد(ص) را غصب كرده و جای وی در جهنم است(وسائل الشیعه).
وی در ارتباط با اموالی كه به آن خمس تعلق نمی گیرد، اشاره كرد: هدیه و پولی كه در طول سال برای خرید جهیزیه مصرف می شود، نگهداری زیور آلات با ارزش بانوان(با رعایت شرایط خاص)، همچون اموالی است كه خمس به آن تعلق نمی گیرد.
محمدی اشاره كرد: مراجع " سهم امام" را كه بخشی از مصارف خمس است در جایی مصرف می كنند كه در پیشبرد اسلام موثر باشد و این تصور كه تمام "سهم امام" به طلاب اختصاص می یابد و صرف پرداخت شهریه آنان میگردد اشتباه است، در ضمن "شهریه" باز تنها به طلبه هایی داده می شود كه نیازمند آن مال باشند.




5.0 / 5
4448
1397/09/11
18:51:54
تگهای خبر: قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
جاویدانی