نظر آیت الله مكارم شیرازی در ارتباط با حكم شرعی حرمت ابدی

نظر آیت الله مكارم شیرازی در ارتباط با حكم شرعی حرمت ابدی

جاویدانی: آیت الله مكارم شیرازی در درس خارج فقه خود تصریح كرد: بعضی می گویند اگر مادربزرگ بچه ای، بچه را شیر دهد، مادر اصلی این بچه در خانه شوهر حرام ابدی می شود؛ ما درباره این مسئله مطالعه زیادی كرده و به این نتیجه رسیدیم كه باعث حرام ابدی نمی گردد.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، آیت الله مكارم بامداد امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به یكی از مسائل شرعی كه در فضای مجازی با حاشیه هایی همراه بوده است، اشاره كرده و اظهار داشت: بعضی می گویند اگر مادربزرگ بچه ای، بچه را شیر دهد، مادر اصلی این بچه در خانه شوهر حرام ابدی می شود؛ ما درباره این مسئله مطالعه زیادی كرده و به این نتیجه رسیدیم كه سبب حرام ابدی نمی گردد.
این مرجع تقلید اشاره كرد: ادله قانع كننده و كافی برای حرمت ابدی نداریم؛ در برخی از روایات استدلال به حرمت شده، اما معارض هم وجود دارد، هم چنین شهرت فتوایی برخلاف فتوای ماست، اما ما گفته ایم كه سبب حرام ابدی نمی گردد.
وی بیان كرد: نكته ای كه باید در این مساله به آن توجه گردد، آن است كه سرچشمه خیلی از فتاوای مشهور، احتیاط است و سوژه لا ینكح أبوالمرتضع فی اولاد صاحب اللبن برای آنجایی است كه پیش از ازدواج باشد.
آیت الله مكارم شیرازی با تاكید بر اینكه نیازمند انقلاب اقتصادی در كشور هستیم، بیان كرد: ما انقلاب سیاسی در كشور داشته ایم؛ انقلاب فرهنگی هم تا اندازه ای شده است؛ اما انقلاب اقتصادی نشده و باید به این سمت حركت نماییم.
آیت الله مكارم شیرازی بامداد امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم به روایتی از نبی مكرم اسلام صلی الله مقابل و آله و سلم اشاره كرده و اظهار داشت: حضرت فرمودند: «مَا عَالَ مَنِ اقْتَصَدَ/ كسی كه در هزینه كردن اعتدال پیشه كند هیچ گاه فقیر نخواهد شد».
وی اشاره كرد: اقتصاد به معنای میانه روی است؛ مشكل این است كه بعضی از انسان ها میانه روی نداشته و هماهنگ با دریافتی های خود، خرج نمی كنند، مفهوم این روایت، همان اقتصاد مقاومتی است كه رهبر انقلاب باز كرارا به آن اشاره كرده و متأسفانه گوش بدهكار وجود ندارد.
این مرجع تقلید شیعه در پاسخ به این سؤال كه چرا اقتصاد كشور ما به این مقدار پیچیده شده است؟ اشاره كرد: دلیل این است كه اكثریت بودجه دولت خرج حقوق بگیران می شود؛ امروز سهم تولید در كشور كم است و باید تقویت شود.
این استاد حوزه اشاره كرد: افراد باخبر نقل كرده اند كه ژاپن با 120 میلیون نفر، 300 هزار نفر شاغل دولتی دارد؛ اما كشور ما با 80 میلیون ایرانی، دو میلیون و 500 هزار نفر كارمند دارد كه 10 برابر كشور ژاپن است.
آیت الله مكارم شیرازی با بیان این مطلب كه وقتی بیشتر بودجه كشور خرج حقوق شود، چیزی برای تولید نخواهیم داشت، اظهار نمود: در طرف مقابل اگر بخواهیم حقوق بگیران را باز كم نماییم، باز هم به مشكل خواهیم خورد؛ تنها چاره این مشكل این است كه تولید را زیاد كرده و كارمندان اضافی را به بخش تولید كشور بفرستیم.
وی با بیان این مطلب كه تا تولید در دست بخش خصوصی نباشد، به جایی نمی رسد، اظهار داشت: در تولید بخش های دولتی، درآمدها كمتر از هزینه هاست؛ اما در بخش خصوصی برعكس است؛ البته خصوصی سازی هم تبدیل به شعار در كشور شده است؛ یك عده از دولتی ها شركتی برای خود درست كرده و آن بخش تولیدی دولتی را خصوصی می كنند كه در نهایت تبدیل به خصولتی می شود؛ یعنی هم خصوصی است، هم دولتی.
این مرجع تقلید با تاكید بر این كه نیازمند انقلاب اقتصادی در كشور هستیم، بیان كرد: ما انقلاب سیاسی در كشور داشته ایم، انقلاب فرهنگی هم تا اندازه ای شده است، اما انقلاب اقتصادی نشده و باید به این سمت حركت نماییم.




5.0 / 5
4326
1397/10/20
13:15:52
تگهای خبر: فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
جاویدانی