دیروز، ۲۶ دی ماه

ظهیر احمد صدیقی، استاد ادبیات فارسی در شبه قاره درگذشت

ظهیر احمد صدیقی، استاد ادبیات فارسی در شبه قاره درگذشت

جاویدانی: استاد برجسته زبان و ادب فارسی شبه قاره هند، ظهیر احمد صدیقی استاد تمام سابق دانشگاه جی سی روز گذشته ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷ بدرود حیات گفت.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، ظهیر احمد صدیقی از استادان برجسته ادبیات و زبان فارسی در شبه قاره و شهر لاهور پاكستان بود و از او آثار زیادی در زمینه ادبیات فارسی به دو زبان فارسی و اردو به یادگار ماند.
«ایران و پاكستان دو كشور دوست و همسایه»، «دلها یكی است»، «میرزا عبدالقادر بیدل»، «فارسی، ادبیات چند پهلو» عنوان بعضی از آثار این استاد فقید پاكستانی است.
او علاوه بر تالیف و تصحیح نزدیك به پنجاه عنوان كتاب در حوزه های ادبیات فارسی، فرهنگ و تاریخ منطقه، در سال های پایانی عمر پربارش به ترجمه «لغت نامه دهخدا» به زبان اردو مشغول بود.
او همین طور بعنوان یكی از ایران شناس شبه قاره شناخته می شد و علاوه بر تدریس در دانشگاه جی سی، معاونت دانشگاه دولتی لاهور پاكستان را هم بر عهده داشت.

این شاعر، ادیب و استاد زبان و ادبیات فارسی چندی قبل با شركت در شب شعر حسینیه امام خمینی(ره) كه با حضور رهبر معظم انقلاب انقلاب برگزار می گردد شركت كرد و به توفیق دیدار با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی نائل شد.
محمدرضا كاكا، سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد پاكستان، به مناسبت درگذشت این استاد ادبیات فارسی، در پیام تسلیتی این ضایعه را به خانواده آن مرحوم و فقدان این چهره برجسته زبان و ادبیات فارسی را به جامعه علمی و دانشگاه های این كشور تسلیت گفته است.

5.0 / 5
4058
1397/10/27
22:27:25
تگهای خبر: دانشگاه , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
جاویدانی