در نشست خبری مطرح شد؛

۴۲هزار هنرمند تحت پوشش خدمات بیمه ای، جزئیات حضور سینما در بورس

۴۲هزار هنرمند تحت پوشش خدمات بیمه ای، جزئیات حضور سینما در بورس

به گزارش جاویدانی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر جزئیاتی از بیمه هنرمندان و عرضه تسهیلات حمایتی از آنها امسال و درباره آخرین وضعیت ایجاد صندوق بورسی سینما توضیحاتی عرضه داد.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، نشست خبری مدیرعامل و معاونان صندوق اعتباری هنر بامداد امروز در مجموعه باغ زیبا برگزار گردید.
در این نشست، سید حسین سیدزاده مدیرعامل این صندوق با اشاره به اینكه سال ۹۷ نه تنها سال ركود فعالیت های این صندوق نبوده و می توان آنرا موفق ترین سال فعالیت آن از آغاز تأسیس تابحال دانست، اظهار داشت: الان زمان ثمردهی و به خروجی رسیدن برنامه هایی است كه صندوق به خاطر آنها بوجود آمده و برای آنها برنامه ریزی نموده است.
وی در ادامه در تشریح برنامه های اجرا شده توسط این صندوق اظهار داشت: در سال ۹۷ به میزان ۵ هزار نفر به مجموع هنرمندان بیمه شده توسط صندوق اضافه شده كه تنها بیشتر از ۲ هزار نفر از آنها در اسفندماه سال جاری به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شده اند. هم اكنون ما ۴۲ هزار نفر را تحت پوشش بیمه ای داریم كه این عدد ۲ سال پیش ۱۹ هزار نفر بود. این در حالی رخ می دهد كه منابع و بودجه های ما كاهش داشته است. با این همه تلاش داریم در آینده هر فرد هنرمندی كه استحقاق بیمه شدن داشته باشد را به سازمان تأمین اجتماعی معرفی نماییم. این قول ماست و رایزنی های لازم برای آنرا انجام داده و می دهیم.
سیدزاده در ادامه با اشاره به سفرهای استانی مدیران و كاركنان صندوق امسال و اشاره به سفر به ۱۳ استان در این زمینه، بیان داشت: ما در سفرهای استانیمان به تمامی شهرستان ها سفر كردیم. تلاش كردیم با تمامی هنرمندان ارتباط برقرار نماییم و كاری نماییم كه خیلی از آنها حداقل برای یك مرتبه در طول فعالیت هنریشان دیده شوند. هنرمندان شهرستان ها نسبت به هنرمندان پایتخت چیزی كم ندارند. مساله اصلی كمتربرخوردار بودن آنها است. نگاه ما به استان ها یك نگاه استراتژیك و رو به آینده است. اگر تنها یكی دو نفر از آنها هم با حمایت ما بتوانند مبدل به هنرمندی كه افتخار ملی برای ما كسب می كند، بشوند، ما كارمان را كرده ایم.
وی در همین زمینه اظهار داشت: هم اكنون از نظر میزان برخورداری هنرمندان از امكانات صندوق میان تهران و شهرستان ها توازن برقرار است و ما در تلاشیم تا شهرستان ها بیشتر باور استفاده از تسهیلات صندوق را بپذیرند. امسال ۱۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای پرداخت از سوی صندوق به بانك های عامل اعلام گردید كه این رقم نسبت به سال قبل ۲ برابر و نسبت به دو سال قبل ۸ برابر شده است. همینطور تعداد افرادی كه از این تسهیلات امسال بهره برده اند هم نسبت به سال قبل دو برابر شده است.
وی در همین زمینه اضافه كرد: در سال ۹۷ بیشتر از یك میلیارد و ۴۰ میلیون تومان كمك بلاعوض به هنرمندان پرداخت گردید كه نسبت به سال قبل ۴۰ درصد كاهش داشت. همینطور ما امسال به ۴۰ پروژه فرهنگی تسهیلات اعطا كردیم و از تولید ۲۰ فیلم سینمایی هم حمایت به عمل آمد. همینطور ۲۰ پروژه هنری در چارچوب كارآفرینی مورد حمایت ما قرار گرفت كه نسبت به سال قبل ۶ برابر افزایش داشت.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینكه از آغاز سال ۱۳۸۳ و در چارچوب طرح تكریم و اهدای مستمری به هنرمندان ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان به ماهانه صاحب سبك و تراز اول پرداخت می شد بیان كرد: در سال ۹۷ این مبلغ ۴ برابر شد و فهرست هنرمندان دریافت كننده این تسهیلات هم پالایش شد. بر این اساس، مشمولان طرح تكریم ماهانه ۸۰۰ هزار تومان و مشمولان طرح مستمری كه بیشتر از ۲۷۰۰ نفر هستند ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان دریافت می كنند كه این رقم قبل از این ۱۵۰ هزار تومان بود.
سیدزاده همینطور با اشاره به بحث بیمه درمان تكمیلی هم اظهار داشت: ما از تیرماه سال جاری به منظور عرضه خدمات تكمیلی درمانی با سازمان بیمه سلامت به توافق رسیدیم. هم اكنون ۲۲ هزار نفر از هنرمندان تحت پوشش بیمه تكمیلی ما هستند و یارانه ۵۰ درصدی برای این مسئله به آنها اختصاص داده شده است. این نوید را می دهیم كه در سال ۹۸ هیچ كدام از هنرمندان ما نباید نگران هزینه های درمانی خود باشند. كمااینكه تابحال هیچ هنرمندی در استان های ما وجود نداشته كه مشكل درمانی پیدا كند و این مشكل به ما منعكس و ما برای او كاری نكرده باشیم. هم اكنون در كشور ۶۵ هزار نفر عضو صندوق هستند كه ۴۲ هزار نفر از آنها بیمه و ۲۲ هزار نفر هم بیمه تكمیلی دارند. من امیدوارم در سال ۹۸ تمامی افرادی كه دوست دارند در فرآیند بیمه شدن هنرمندان اتفاقات تازه ای رخ دهد، هنرمندان و افراد برخوردار را به ما معرفی كنند. علاقه ما این است كه این مطالبه گری تبدیل به یك حركت اجتماعی شده و در تمامی رویدادهای هنری و فرهنگی درباره آن صحبت و به ما پیشنهاداتی عرضه شود.
در بخش دیگری از این نشست خبری اهالی رسانه به طرح سوالاتی از مدیران صندوق پرداختند. در همین زمینه و در مورد شائبه بدهكاری صندوق به سازمان تأمین اجتماعی و تأخیر در صدور معرفینامه ها به این سازمان برای هنرمندان، منصور وحیدی فر معاون اعضای صندوق پاسخ داد.
وی با اشاره به تفاهمنامه صندوق با سازمان تأمین اجتماعی بیان كرد: بر مبنای تفاهمنامه ما ۱۸ درصد از حداقل پایه حقوق را كه شورای عالی كار هر ساله اعلام می كند، برای بیمه در نظر می گیریم كه از این ۱۸ درصد ۸ درصد توسط هنرمندان و ۱۰ درصد توسط صندوق پرداخت می شود. برای بازنشستگی هم بر اساس میانگین سنوات پرداخت حقوق انجام می شود. اگر در پروسه طولانی شدن صدور معرفینامه ها مسئله ای به وجود آمده است به علت طولانی شدن شرایط احراز هنرمندان است. می دانیم كه این اتفاق باید توسط نهادها و معاونت های مختلف فرهنگی-هنری به صندوق صورت بپذیرد تا ما هم آنها را به تأمین اجتماعی معرفی نماییم. این فرآیند معرفی به صندوق است كه طولانی شده است در غیر این صورت ما در كار معرفی با مشكلی مواجه نیستیم.
این مقام مسئول در صندوق همینطور اظهار داشت: هم اكنون ما هیچ بدهی به سازمان تأمین اجتماعی نداریم. حق ماهیانه بیمه را به صورت منظم پرداخت كرده ایم و معوقه ای هم كه صندوق به سازمان تأمین اجتماعی بدهكار بود به صورت تقسیط در حال پرداخت است.
وی در همین زمینه در مورد بیمه خبرنگاران هم اظهار داشت: سازوكار بیمه خبرنگاران بر اساس آن چیزی است كه معاونت مطبوعاتی اعلام نموده است. اهالی رسانه باید در سامانه مربوطه در معاونت ثبت نام و مدارك را تكمیل كنند و بعد از معرفی از معاونت به صندوق، مراحل بیمه شدن آنها انجام می شود. در اسفندماه سال جاری از ۲۰۲۵ هنرمند معرفی شده به تأمین اجتماعی برای دریافت بیمه، ۷۵ نفر خبرنگار بودند كه از همین روش به كار آنها رسیدگی شد.
در بخش دیگری از این نشست خبری، سیدزاده مدیرعامل صندوق در پاسخ به سوالی درباره سرانجام تأسیس صندوق بورسی سینما هم اظهار داشت: ما با بنیاد سینمایی فارابی به این توافق رسیدیم كه منابع این بنیاد برای پشتیبانی از تولید آثار سینمایی از راه صندوق و با دریافت وثیقه ملكی پرداخت گردد تا در صورت عدم بازگشت آنها، منابع صندوق گرفتار مشكل نشود. بر همین مبنا ۲۰ فیلم سینمایی مورد حمایت ما قرار گرفتند كه لیست آنها توسط بنیاد فارابی معرفی شده است. همینطور یك صندوق برای عرضه به سازمان بورس تعریف شده كه با هزینه ۲۰ میلیارد تومان تأسیس می شود. این هزینه صرف ساخت تعداد مشخصی اثر سینمایی می شود كه مشخصات و هزینه كرد پرداختی برای هر كدام از آنها مشخص است. این صندوق بعد از ایجاد در بورس عرضه شده و هر فرد دارای كد بورسی می تواند سهام آنرا خریداری و در تولید این آثار سینمایی مشاركت داشته باشد. هم اكنون ما با سازمان بورس به توافق اصولی برای عرضه این صندوق رسیده ایم و امیدواریم بعد از طی مراحل ثبت، از آغاز سال آینده این صندوق در بورس تهران ارائه شود.
وی در همین زمینه اظهار داشت: این اتفاق سبب می شود پول هایی كه برای ساخت آثار سینمایی هزینه می شود از راه بورس به صورت شفاف و تمیز و هم قابل پیگیری هزینه شود و هیچگونه شائبه ای در تأمین هزینه تولید آثار سینمایی وجود نداشته باشد. البته باید تاكید كنم كه وظیفه ما در این موضوع، حمایتی است و ما قصد ورود به عرصه سینما را نخواهیم داشت. چونكه بر این باوریم ورود به كارهای صنفی از این دست هویتمان را خواهد گرفت.

5.0 / 5
4374
1397/12/13
13:40:53
تگهای خبر: سفر , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
جاویدانی