رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد:

بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب شعار سال ۹۸ امور مساجد

بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب شعار سال ۹۸ امور مساجد

جاویدانی: رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد، شعار سال ۹۸ را ˮبستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلابˮ معرفی نمود و اظهار داشت: شروع گام دوم انقلاب باید از مساجد، بعنوان پایگاه های مهم فرهنگ ساز باشد.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، به نقل از مركز رسیدگی به امور مساجد گردهمایی ائمه جماعات استان تهران در سال ۹۷ امروز پنجشنبه شانزدهم اسفند ماه در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

مدیریت مسجد یعنی؛ خدمتگزاری به همه كارگزاران مسجد

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین نوری زاده-رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد، ضمن خیر مقدم به ائمه جمعه و جماعات اظهار داشت: در آستانه ماه رجب المرجب ماه عبادت عبودیت و بندگی و ولادت امام محمد باقر (ع) هستیم. امید است این فرصت زمینه ای برای خدمت بیشتر خادمان خانه های خدا فراهم آورد.

وی در این مراسم از زحمات مسئولین سابق مركز رسیدگی به امور مساجد تشكر كرد و اظهار داشت: در سال ۶۸ این مركز به فرمان رهبر انقلاب تأسیس شد، ایشان حكمی برای مرحوم مهدوی كنی صادر كردند كه این حكم نقشه راه امور مساجد بوده و هست، آیت الله انواری در آن زمان مدیریت اجرایی را برعهده داشتند و از آن زمان تا كنون، این مركز با آن نقشه ای كه در دست داشت موفق شد كارهای بزرگی را انجام دهد.

رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: با اینكه بنده خودم را لایق این منسب نمی دانستم ولی به لطف خدا، توفیق خدمت در مسجد را پیدا كردم و این را از دعای پدر مرحوم خود می دانم. همه آنچه كه تابحال در پست های مختلف انجام داده ام یك طرف و خدمت به امور مساجد در یك طرف برای من قرار دارد. این جایگاه برای من از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

وی افزود: مساجد پایگاه مهمی هستند كه مردم شبانه روز در آن خداوند را یاد می كنند. پایگاهی كه در آن می تواند همه خیرات و بركات شكل بگیرد. وقتی آیات و روایات را در باب مسجد می بینم، انگیزه و شوق خدمت در من بیشتر می شود.

نوری زاده با اشاره به جایگاه خاص مسجد و ائمه جماعات در جامعه اظهار داشت: مدیریت ما باید موجب شود كار عبادت، بندگی و كار فرهنگی در مساجد تسهیل شود. مدیریت مسجد یعنی؛ خدمتگزاری به همه كارگزاران مسجد. پس ما در پیشگاه خدا برای این خدمت رسانی ما جور هستیم. هر خدمتی كه در خانه خدا شكل بگیرد خدمت به خداوند است. اگر بخواهیم مردم را با خدا آشنا نماییم شرطش این است كه ما هم در این راه طی طریق كرده باشیم.

وی با اشاره به جایگاه عظیم مسجد نزد خدا اظهار داشت: مسجد پایگاه عبادی و معنوی است و محبوب ترین خانه ها بر روی كره زمین و همین طور مكانی است كه انسان را در مقابل شیطان بیمه می كند. خداوند شش قطعه را میان بقا زمین منتخب قرار داده است خانه خدا، حرم امن الهی، مقبره انبیا و اولیا، مقابر اوصیا، مقاتل و مقابر شهدا و مساجدی كه در آن خداوند را یاد می كنند.

بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب شعار سال امور مساجد
نوری زاده در ادامه سخنان خود با اشاره بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: امروز مساجد در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری بعنوان مهمترین پایگاه معرفی شده اند.

رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد بر همین مبنا شعار سال ۹۸ را "بستر سازی مساجد در تحقق گام دوم انقلاب" معرفی نمود و اظهار داشت: شروع گام دوم انقلاب باید از مساجد، بعنوان پایگاه های مهم فرهنگ ساز باشد و در گام دوم انقلاب باید نگاه مردم به سمت مسجد معطوف شود.

وی ادامه داد: مسجد یكی از مهم ترین پایگاه های انسان سازی و ظرفیت سازی در عرصه تربیت نیروهای مدیریتی است. شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم از مساجد برخاستند. مسجد یك پایگاه انسان ساز است و جوانان موفق در عرصه علم و فناوری، گروه های جهادی و بسیج در مساجد تربیت شده اند. پس مبدأ گام دوم انقلاب باز همین مساجد هستند.
باید بیانیه گام دوم انقلاب را در حوزه های مختلف فعالیت مساجد بومی سازی كنیم
نوری زاده اضافه كرد: بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب اسلامی یك پیام معمولی نیست بلكه یك منشور برای افق ۴۰ ساله انقلاب اسلامی است. دقت و زمانی كه رهبر انقلاب اسلامی برای این بیانیه صرف كرده اند قابل تأمل است. كما اینكه برخی از مراجع عظام این بیانیه را در درس خارج خود نمایش می دهند.

وی ادامه داد: متن بیانیه از جامعیت كافی برخوردار می باشد و باید این بیانیه را در حوزه های مختلف فعالیت مساجد بومی سازی نماییم. اگر در امتداد عملیاتی كردن این بیانیه نظری وجود داشته باشد، مركز رسیدگی به امور مساجد از آن استقبال خواهدنمود. همین طور باید در جایی كه می خواهیم بر اساس این بیانیه محتوایی تولید نماییم، از افراد صاحب نظر استفاده نمائیم.

نوری زاده با اشاره به خدمات مساجد در مراسم مختلف انقلاب در سال های گذشته اظهار داشت: باید از تلاش چشم گیر ائمه جماعات و جمعه استان تهران كه در راهپیمایی ۲۲ بهمن تماشایی شركت كرده و نقش مؤثری داشتند، تشكر كنم.

انقلاب اسلامی بزرگترین هدیه خداوند است
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی بزرگترین هدیه خداوند است. پس از انقلاب صنعتی بحث جدایی دین از سیاست عنوان شد كه دین فقط در حوزه های فردی كارآمد است و این نظریه را بر كسانی كه تحت سیطره آنها بودند مسلط كردند. ولی در حكومت اسلامی جدایی دین از سیاست مبطول است و آمال و آرزوی همه انبیا و اولیا الهی تشكیل یك حكومت دینی بود.

رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: در هیچكدام از دوره های تاریخ اسلام، مردم و امام در كنار یكدیگر قرار نگرفته بودند. در برهه هایی امام و معصوم وجود داشت ولی مردم در كنار ایشان قرار نگرفتند و همین طور در زمان هایی مردم آمادگی داشتند ولی امام و معصوم و فقیه جامع الشرایط حاضر نبود.

وی ادامه داد: در سال ۵۷ این آرزوی انبیا و اولیا جامه عمل پوشید و امام و مردم در كنار یكدیگر قرار گرفتند.

نوری زاده با اشاره به خاطره شهید مطهری از امام راحل (ره) اظهار داشت: ایشان در یك جمع خصوصی به شهید مطهری فرمودند كه؛ این ما نیستیم كه این نهضت را ایجاد كردیم، من دست خدا را در تحقق این نهضت می بینم.

رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد اشاره كرد: امروز تداوم انقلاب اسلامی به این پایگاه عظیم بستگی دارد كه امام راحل (ره) از آن بعنوان سنگر یاد كردند. پس باید در مساجد حضور پررنگ و فعالی داشته باشیم.

نگاه كنونی در امور مساجد، یك نگاه عملیاتی است
وی ادامه داد: در سالی كه گذشت، شاهد برنامه های مجموعه مركز رسیدگی به امور مساجد بودم و محورهایی كه نظام حاكمیتی مجموعه به دنبال آن بود همچون توانمندسازی ائمه جماعات، فرهنگ سازی و تعالی سازمانی در این فعالیت ها به ثمر رسید.

رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به دوره های مختلف آموزشی، دوره تخصصی مدیریت مسجد و نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد اظهار داشت: خیلی از مسئولین و نهادهایی كه از این نمایشگاه بازدید كردند، متفق القول نگاه امور مساجد را در مدیریت مسجد پسندیدند و از فعالیت های صورت گرفته تشكر كردند. پس حالا زمینه انتقال تجربیات امور مساجد به سایر استان ها فراهم گشته است.

نوری زاده اشاره كرد: نگاه كنونی در امور مساجد، یك نگاه عملیاتی است و مسیری كه تا كنون در این مركز طی شده، باید ادامه پیدا كند.

مساجد پایگاه سلامت اجتماع
وی ادامه داد: مساجد بهترین پایگاه در سلامت اجتماع هستند و كلید حل خیلی از معظلات اجتماعی در مساجد است. اگر هر مسجد جلوی یك طلاق، اعتیاد و فساد را بگیرد و سبب یك ازدواج و یك شغل شود خیلی از مشكلات جامعه حل می شود.

نوری زاده با اشاره به فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی باز اظهار داشت: یكی از كاركردهای مهم ائمه جماعات، تبلیغ در فضای مجازی است. ائمه جماعات بایستی در كیفیت بخشی به محتوای فضای مجازی تلاش كنند و با فعالیت در این عرصه، جلوی آلودگی های ذهنی، رفتاری و فكری را بگیرند و از این فضا بعنوان فرصتی برای ترویج اندیشه های سالم و اسلامی استفاده كنند و الا اگر به فضای مجازی توجهی نكنیم آنرا به بزرگترین تهدید تبدیل نموده ایم.

وی ادامه داد: از ائمه جماعات تقاضا دارم مساجد را به مهمترین پایگاه انقلاب و مبارزه با استكبار، اشرافیت و جریان های انحرافی تبدیل كنند. برای اینكه ما نسبت به انقلاب، رهبری، جانبازان و شهدا مسئولیت داریم و باید این مسئولیت را با بصیرت و دانش روزافزون خودمان انجام دهیم. مردم به اعمال و رفتار ما توجه می كنند. پس باید معلمین خوبی برای آنها باشیم.

رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد اظهار داشت: باید بتوانیم اسلام انقلابی را ترویج نماییم و در جبهه انقلاب اسلامی مؤثر، نقش آفرین بوده و سربازان خوبی برای رهبر معظم انقلاب باشیم.

وی اظهار داشت: ائمه جماعات در اتفاقات مهم جامعه همچون انتخابات و عرصه های اجتماعی نقش آفرینی كنند و حضور پر رنگی در محله ها داشته باشند.

نوری زاده درانتها اشاره كرد: اگر می خواهیم مدیریت مسجد، مدیریتی توانمند باشد باید به همه اركان مساجد توجه داشته باشیم. تلاش امور مساجد باز بر این است كه بتواند به مناطق محروم توجه بیشتری داشته باشد.
در این مراسم از "اطلس سه بعدی محراب" و نرم افزار تحت وب "مسجد یاب" رونمایی گردید.



5.0 / 5
4155
1397/12/17
00:47:27
تگهای خبر: آموزش , فرهنگ , مجازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
جاویدانی