گزارش جاویدانی به نقل از مهر

اثر جدید ضرابی زاده در نمایشگاه، ساجی، سخترین كتابم بوده است

اثر جدید ضرابی زاده در نمایشگاه، ساجی، سخترین كتابم بوده است

جاویدانی: تازه ترین كتاب بهناز ضرابی زاده با عنوان ساجی، حاوی خاطرات همسر شهید باقری به نمایشگاه كتاب رسید.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، «ساجی» روایتی داستانی از خاطرات همسر شهید باقری است كه به قلم بهناز ضرابی زاده، نوشته شده است. خاطراتی ناب از دل جنگ تحمیلی در خونین ترین شهر كه از دلی عاشق برمی خیزد و لاجرم بر دل می نشیند.
ضرابی زاده این كتاب را در ۱۷ فصل نوشته كه یك سیر داستانی را از زمان ازدواج راوی با شهید را شامل می شود. طبق گفته نویسنده خاطرات همسر شهید با وقایع تاریخی خرمشهر تطبیق داده شده است.
همسر شهید باقری چند روز ابتدای جنگ را در خرمشهر سپری می كند، اما به ناچار خرمشهر را ترك كرده و مانند دیگر زنان به شیراز می روند، اما مردها در خرمشهر مانده و از این شهر حفاظت می كنند. این دفاع تا آخر جنگ ادامه می یابد. بانوان یا به خرمشهر و بوشهر یا در شهرهای دیگر پراكنده می شوند، اما راوی این خاطرات به خاطر اینكه در خرمشهر می ماند و كنار همسرش حضور دارد به شهرهای مختلف مثل قم، ماهشهر و آبادان می رود و مدتی در این شهرها سكونت دارد. او روزها و شرایط سختی را سپری می كند و سال های پایانی باردیگر به خوزستان برمی گردد تا اینكه در ۲۹ فروردین ۱۳۶۷ سردار باقری به شهادت می رسد.
در كتاب «ساجی» جنگ تحمیلی با یك نگاه انسان دوستانه، روایت می شود. روایت خانمی است كه هیچگاه فكرش را هم نمی كرده روزی جنگ وارد خانه اش شود. او بدون سلاح می خواهد از كیان و خانواده اش دفاع كند و خیلی از اقوامش شهید می شوند. وقتی همه چیزش را از دست می دهد، همچنان در انتها كتاب به بازسازی خرمشهر امید دارد.
بهناز ضرابی زاده درباره دلیل انتشار خاطرات باقرزاده همسر شهید باقری می گوید: اراده پولادین این زن و مهر وافر به همسرش كه همواره در جنگ بود، برایم جالب بود. این اثر هم آن زنانگی كتاب «دختر شینا» را دارد؛ چون راوی زن است. تمام تلاش ها را برای حفظ زندگی اش می كند تا در طول جنگ خانه داشته باشد و همسر و فرزندانش را گرد هم آورد.
باقرزاده تلاش می كند آرامش خانه را حفظ كند، اما شما فكر كنید یك زن به ناگاه در متن جنگ قرار می گیرد. در همان وضعیتی كه زن ها هم ناگهان سرباز می شوند. همسرش در میانه جنگ است، اما این زن، خانواده را از معركه دور می كند؛ هرچند خانم باقرزاده دوست دارد كنار همسرش باشد و دلش می خواست فرزندانش در خرمشهر بزرگ شوند. تلاشش را هم می كند تا به خرمشهر برگردند، اما بعد از سقوط خرمشهر، عزاداری هایی می كنند كه در نوع خود اعجاب انگیز است و از جانب دیگر، وقتی خرمشهر آزاد می شود، شادمانی های تكان دهنده ای انجام می شود. چون كه آنها خونین شهر را پس گرفته اند. آنها تصمیم می گیرند خرمشهر را آباد كرده و زندگی جدیدی آغاز كنند، ولی جنگ این عشق ها را نمی فهمد.
نویسنده همینطور درباره شخصیت راوی چنین عنوان می كند: خصوصیت خاص خانم باقرزاده در دوران كودكی اوست. وی در خرمشهر زندگی مرفهی داشته و در خانواده بسیار شلوغی زندگی می كرده. پدربزرگ او از مبارزان دوران پهلوی بوده كه برایش اتفاق خاصی رخ می دهد و در سانحه دریایی از دنیا می رود. راوی از همین جا افسردگی می گیرد و… خانم باقرزاده به دنبال یك عشق است كه از آن وضعیت به آرامش برسد، اما به ناگاه جنگ، اتفاقات بدتری را رقم می زند.
ضرابی زاده با اشاره به اینكه كتاب «ساجی» در غرفه انتشارات سوره مهر به دوستداران و مخاطبان عرضه می شود، بیان كرد: از آنجائیكه چهار سال برای نگارش كتاب ساجی وقت گذاشته ام و مقرر است این كتاب با آغاز نمایشگاه عرضه گردد، ذوق و اشتیاق زیادی برای حضور در سی و دومین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران دارم. برای نوشتن ساجی، كتاب های زیادی خواندم، تحقیق كردم، سفر رفتم و تلاش های زیادی انجام داده ام به صورتی كه این اثر برایم سخت ترین كتابی بود كه تابحال نوشته ام. ازاین رو امیدوارم به بهترین شكل به دست مردم برسد.

5.0 / 5
4468
1398/02/06
16:12:53
تگهای خبر: سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
جاویدانی