توسط نهاد كتابخانه ها؛

چهارمین جلد كتاب هدهد سفید منتشر گردید

چهارمین جلد كتاب هدهد سفید منتشر گردید

جاویدانی: چهارمین جلد از كتاب هدهد سفید ویژه نوجوانان بعد از رونمایی در اختتامیه اولین جشنواره نشان هدهد سفید منتشر و در كتابخانه های عمومی سراسر كشور توزیع شد.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، بعد از انتشار جلد اول، دوم و سوم از كتاب «هدهد سفید»، جلد چهارم این كتاب نیز بعد از رونمایی در اختتامیه اولین جشنواره «نشان هدهد سفید» با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ارائه مطالبی به منظور آشنایی هرچه بیشتر و بهتر نوجوانان با كتاب و كتابخانه، از طرف نهاد كتابخانه های عمومی كشور منتشر و در دسترس علاقه مندان در كتابخانه های عمومی سراسر كشور قرار گرفت.
چهارمین جلد از كتاب «هدهد سفید» با بخشی با عنوان «به استقبال ماه مهر» شروع می شود كه در آن داستان كوتاهی از فریدون عموزاده خلیلی با عنوان «كتاب مرتضی» را می خوانیم كه ماجرایی جالب از نخستین روز مدرسه یك پسربچه و تلاش او برای پیدا كردن همكلاسی اش مرتضی است تا كتاب او را كه تابستان سال تحصیلی قبل، از سر كنجكاوی برداشته بود، پس دهد.
بخش بعدی این كتاب «از محرم، ماه خون و حقیقت» نام دارد كه به مناسبت تقارن ایام ماه محرم و انتشار این جلد از كتاب «هدهد سفید» برای بچه ها در نظر گرفته شده است و در آن داستانی از نسرین فتحی با عنوان «جایی شبیه بهشت» و همین طور نمایشنامه یك پرده ای «شبیه» نوشته ابراهیم قربان پور برای خواندن و اجرا كردن، انتشار یافته است.
بخش بعدی این كتاب «سرزمین ها و افسانه ها» نام دارد كه در آن قصه هایی از افغانستان برای بچه ها آورده شده است. «از سمرقند تا راه ابریشم» نوشته معصومه یزدانی، «چِرچِرك ۱ (باغ دوستی)» نوسته غلام حیدر یگانه، «اژدهای كابل» نوشته محمد سرور رجایی، شعری از حسن نوروزی، شاعر افغانستانی با عنوان «هر كتاب یك پرنده است» و خاطره ای با عنوان «اولین كتابی كه خریدم» از محمدسرور رجایی، مطالب این بخش را ایجاد كرده اند.
«صد دانه یاقوت» عنوان بخش بعدی این كتاب است كه به معرفی ۱۵ كتاب مفید و مناسب برای نوجوانان اختصاص دارد؛ در بخش «چراغ جادو» از این كتاب نیز داستانی با عنوان «و داغ چیز خوبی است» از مژگان كلهر انتشار یافته است. همین طور «دو شب و هزارو یك قصه» از پانیذ میلانی كه مطلبی درباره سفر به جشنواره قصه گویی مازندران و ماجرای رقابت كتابداران و مربیان تربیتی برای انتخاب بهترین قصه گوها بوده نیز بخش دیگری از این كتاب را تشكیل می دهد.
همچنین قسمت چهارم از «۱۰۱ درس محرمانه برای نویسنده شدن» از فریدون عموزاده خلیلی، ماجرای گم شدن كتاب امانتی با عنوان «نیست كه نیست…» از مریم عربی، داستانی با عنوان «فراموشی» از كارلو لوی با ترجمه ابراهیم قربان پور، گفت و گو با چهره های ورزشی محبوب درباره كتاب با عنوان «غذای مورد علاقه من روح ورزشكاران!» نوشته نیلوفر شهسواریان، قسمت چهارم از بخش كارگاه یك، هفت، دو با عنوان «آیینه حكایت» نوشته نسترن فتحی، «رنگ مهربانی ها» خاطره ای از منیره شاكری فر، كتابدار كتابخانه عمومی حافظ شهر گرگان و بخش طنز «ترك دیوار» با مطلبی از ی. خ با عنوان «خش خش برگ ها، اسب آبی بی قرار» نیز در این كتاب آمده است.
در قسمتی از چهارمین جلد از كتاب «هدهد سفید» با عنوان «ماموریت؛ نجات كتابخانه»، از بچه ها خواسته شده تا تصور كنند با یك ماشین زمان پرت شده اند به حدود هشتصد سال پیش؛ زمانی كه مغول ها به ایران حمله كرده اند و دارند یكی یكی كتابخانه ها را می سوزانند و كتاب های باارزش را آتش می زنند. بر این اساس از بچه ها خواسته شد تا برای «هدهد سفید» بنویسند كه برای نجات كتابخانه شهر یا روستایتان چهكار می كنند؟ چه طوری كتاب های محبوب شان را از چنگ مغول ها درمی آورند؟ كدام كتاب ها را اول از همه نجات می دهند؟ و … كه پاسخ بعضی از نوجوانان كتابخانه های عمومی از سراسر كشور، مطالب جالب این بخش را به خود مختص كرده است.
مطلبی با عنوان «در ستایش تخیل» از مینا حدادیان، نامه نگاری نوجوانان عضو كتابخانه های عمومی خطاب به نویسندگان، بازیگران و شاعران و نامه برخی نویسندگان و هنرمندان خطاب به اعضای كتابخانه های عمومی و در نهایت داستان مصور «شهریار و سفر هفتم سندباد» بخش های پایانی چهارمین كتاب «هدهد سفید» را می سازند.
كتاب «هدهد سفید» كتابچه ای با سوژه كتاب برای نوجوانان و كودكان است كه با هدف اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به نوجوانان و كودكان در زمینه كتاب، ترویج، فرهنگ كتاب و كتابخوانی در بین كودكان و نوجوانان و ترغیب آنان به مطالعه و انس بیشتر با كتاب و تعمیق دیدگاه مطالعاتی كودكان و نوجوانان در مواجهه با كتاب منتشر می شود. مخاطب این كتاب كودكان و نوجوانان عضو كتابخانه های عمومی سراسر كشور، مراجعان كودك و نوجوان كتابخانه ها و دانش آموزان مدارس هستند كه با مطالعه بخش های مختلف این كتاب، با موضوعاتی چون مناسبت های مختلف، ادبیات مناطق مختلف كشور، اجرای نمایشنامه در كتابخانه ها و آموزش داستان نویسی، آشنا گردند.


منبع:

5.0 / 5
4279
1398/06/18
12:50:38
تگهای خبر: آموزش , جشنواره , خرید , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
جاویدانی