توسط نشر نیماژ صورت گرفت

تجدید چاپ دست بد وقفی پور

تجدید چاپ دست بد وقفی پور

جاویدانی: رمان دست بد اثر شهریار وقفی پور توسط نشر نیماژ به چاپ دوم رسید. دست بد یك رمان پلیسیِ سرشار از ارجاعات گوناگون است.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، نشر نیماژ دومین چاپ رمان «دست بد» اثر شهریار وقفی پور را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۹۲ صفحه و بهای ۱۵ هزار تومان منتشر نمود. چاپ نخست این كتاب در سال قبل با شمارگان ۷۰۰ نسخه و بهای ۱۵ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود. «دست بد» یك رمان جنایی و پلیسی متفاوت و سرشار از ارجاعات و روابط بینامتنی در ادبیات داستانی ایران است.
آن چه وقفی پور در «دست بد» پیش روی مخاطب قرار می دهد، متفاوت تر از تجربه های پیشین مان در ادبیات جنایی و حادثه ای ایران است. چگونگی حل معما، شخصیت پردازی كاراگاه و قاتل داستان و همین طور نثری كه او برای روایتش انتخاب می كند همگی دارای مؤلفه هایی هستند كه به این تفاوت هویت و حقیقت می بخشند.
در شهریور امسال (۱۳۹۸) نشست نقد و بررسی این رمان در نشر سیب سرخ انجام شد و در آن حجت بداغی، امیرحسین خورشید فر و نویسنده كتاب به صحبت پرداختند. حجت بداغی در آن نشست اظهار داشته بود: «در ادبیات جهان با شماری از نویسندگانی روبه رو هستیم كه گرایش به پلیسی نویسی داشته و دارند اما سبك بیشتر آنها با هم متفاوت می باشد و از میان شان كمتر نویسندگانی بوده اند كه توانستند به رمان روشنفكری نزدیك شوند. رمان روشنفكری به چیستی ادبیات و جهان نزدیك می شود. از میان نویسندگان ویلكی كالینز، اومبرتو اكو و آلن رب گریه تلاش نموده اند از ساختار رمان پلیسی برای نوشتن و بیان آن چیزی كه مدنظرشان بوده بهره بگیرند. رمان دست بد یك رمان روشنفكری است. نه از این جهت كه كارگاه عرب زاده ویتگنشتاین می خواند نه چون ساختار این رمان با ساز و كار رمان پلیسی همسو نیست. در این رمان حواشی بیشتر از وقایع برای كارگاه عرب زاده اهمیت دارد.»
به گفته بداغی، شهریار وقفی پور در رمان «دست بد» خودش را اسیر ساختار رمان پلیسی نكرده است بلكه این ساختار را به گونه مورد نظر خودش تغییر داده است. خیلی از اتفاقاتی كه در این رمان اتفاق می افتد در واقیعت نیز اتفاق افتاده است. در این داستان با برشی از جامعه روبه رو هستیم كه خود فاجعه است.

خورشیدفر نیز در آن نشست اظهار داشته بود: «دست بد»، یك رمان پلیسی با مایه‎هایی از رئالیسم جادویی، بینامتنیت، خشونت و درآمیختن واقعیت و فانتزی به سبك پست مدرنیست هاست. امتیاز بسیار بزرگ رمان این است كه باوجود همه این موارد، خواننده را از لطف معمول قصه پلیسی كه معما و پلات است هم بهره مند می كند. وقفی پور نیز در آن نشست رمان خودرا اثری پسامدرن خواند و اظهار داشت: «هر تولیدی ارتباط تنگاتنگی با اقتصاد دارد و از سال ۱۹۶۰ به این سو تمام آثار ادبی چنین خاصیت دارند. زمانی كه مشغول نوشتن رمان دست بد بودم به ادبیات و رمان پست مدرن، بینامتنیت بسیار علاقه داشتم و در این اثر نیز تكنیك های این شیوه نوشتن غالب است. در این رمان ارجاعات مختلفی وجود دارد. همین طور در بخش نخست این رمان من به سفر پیدایش توجه داشته ام و هریك از شخصیت هایی كه در این بخش از آنها یاد می شود، ریشه در مسافرت پیدایش دارند.»

5.0 / 5
4121
1398/09/13
23:32:43
تگهای خبر: سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
جاویدانی