چرا از وفات حضرت معصومه(س) به رحلت شهادت گونه، تعبیر می شود؟
به گزارش جاویدانی ایسنا/قم معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران سراسر كشور اظهار داشت: بنا بر آیه قرآن ˮوَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَی اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ و همین طور هجمه ای كه از طرف حكومت به كاروان حضرت معصومه(س) وارد شد، از وفات ایشان به رحلت شهادت گونه، تعبیر می شود.
معصومه ظهیری در گفت و گو با ایسنا، ضمن تسلیت سالروز رحلت كریمه اهل بیت(ع) عنوان كرد: شخصیت حضرت معصومه(س) بسیار ممتاز است و در زیارت نامه ایشان می خوانیم سلام بر شما بانویی كه امین و حجت امام بودید.
معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران اضافه كرد: پس از هجرت الزامی امام رضا(ع) به مرو و طوس و دوری از موطن اصلی و سفر به ایران، رابطه بین امام و رابطین امین حضرت قطع شد، در واقع به سبب شرایط خفقان حكومتی رابطه میان رابطینی كه كارهای فرهنگی و پاسخ به شبهات و ارتباط بین امام و مردم را برقرار می كردند قطع شد، همین طور ارتباطات مالی حضرت امام رضا(ع) در یك حصر خفقانی قرار گرفت چونكه یكی از اهداف مامون برای آوردن حضرت امام رضا(ع) به ایران قطع كردن ارتباط ها بود و مامون منطقه اتصال بین امام و امت كه در مدینه و شهر پیامبر(ص) قرار داشت را قطع كرد تا مدینه را خالی از سریر امامت قرار دهد.
ظهیری بیان كرد: پس از مدتی، امام رضا (ع) نامه ای به خواهر بزرگوارشان فرستادند و خواهان دیدار شدند، البته تنها یك دیدار میان خواهر و برادر مد نظر نبود، بلكه ماموریتی را به كاروان حضرت سپردند كه در راه این اهداف محقق می شد و ارتباطی كه قطع شده بود، كاروان با رابطین برقرار می كرد.
وی اشاره كرد: خیلی از افرادی كه متوجه این سفر شده بودند، وجوهات را به صورت ارتباطی و یا بعنوان اهداء به این كاروان سپردند، بنا بر این كاروان حساسیت حكومت را برانگیخت، طبیعتا یك كاروان زیارتی و سیاحتی مورد هجمه قرار نمی گیرد.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: حضرت معصومه(س) با برخی از برادرزاده ها و عموزاده ها و محارم شان در كاروان همراه بود و این كاروان بزرگ در ساوه به واسطه حساسیت حكومت مورد هجمه قرار می گیرد و اطرافیان حضرت شهید می شوند.
وی بیان كرد: رنج سفر و نیز هجمه ای كه كاروان را تهدید كرد و عده ای در آن كاروان شهید شدند، همه سبب بیماری حضرت معصومه(س) شد؛ با عنایت به وعده ای كه داده بودند كه قم حرم اهل بیت(ع) است و فرزندی از فرزندان من در قم مدفون می شود و ایشان نیز درباره اهل قم از امام صادق(ع)، پدربزرگ و پدرشان شنیده بودند، خواستند كه ایشان را به قم برسانند.
ظهیری عنوان كرد: حضرت معصومه(س) در قم مورد استقبال قرار گرفتند اما مسافر 17 روزه در این روز رحلت كردند؛ در این زمینه بنده با تمامی تحقیق و پژوهش بعنوان یك كارشناس دینی سندی در خصوص مسمومیت حضرت معصومه(س) ندیدم؛ و بنا بر آیه قرآن در خصوص "وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَی اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ" و همین طور هجمه ای كه از طرف حكومت به كاروان حضرت معصومه(س) وارد شد، از وفات ایشان به رحلت شهادت گونه، تعبیر می شود.
وی اظهار نمود: به سبب این هجمه ها و با عنایت به حساسیت حكومت و سفر هجرت وار حضرت در راه خدا و آیه قرآن كه اگر كسی در راه خدا و جهت رضای او حركت نماید و خانه را ترك كند مهاجر الی الله است و برای مهاجر الی الله، اجری عظیم وجود دارد و طبق برخی روایات معادل با اجر شهید است، به این دلیلهای از وفات به رحلت شهادت گونه تعبیر شده است.
معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران افزود: سیره اهل بیت(ع) باید تبدیل به سبك زندگی شود و یكی از كارهای رسانه این است كه سیره اهل بیت(ع) را تحت عنوان سبك زندگی تبلیغ كند، حضرت معصومه(س) در ساده زیستی، مطیع امر امام بودند، ولایتمداری، پاكدامنی، نقل حدیث و زندگی عالمانه الگوست و باید زندگی ایشان را سرلوحه خود قرار دهیم.
ظهیری عنوان كرد: حضرت فاطمه معصومه(س) بعنوان الگوی اخلاقی و رفتاری برای زنان معرفی شده است و ایشان بر طبق پیروی از امامت و ولایت مداری به این مقام شامخ نائل شده و به معصومه (س) ملقب شدند.
منبع: جاویدانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب