پیوند قربان و غدیر با واژه ولایت

پیوند قربان و غدیر با واژه ولایت

به گزارش جاویدانی یک کارشناس مسائل مذهبی اظهار داشت: پیوند روز عید قربان با عید غدیر که عید ولایت مطلقه کلیّه الهیّه است، این است که در روز عید قربان رذائل و هواهای نفسانی را در درون خود ذبح و قربانی کنید تا با طهارت و پاکی روح، وارد، عید ولایت مطلقه کلیّه الهیّه حضرت علی(ع) شوید چونکه مسأله ولایت حضرت آن قدر پاک و طاهر است که، هیچگاه نمی تواند با آلودگی های باطنی، قدم در آن نهاد و خویش را از موالیان واقعی امیرالمومنین(ع) دانست.


سجاد تنها - کارشناس مذهبی – در گفتگو با ایسنا در مورد اهمیت مبحث ولایت و ارتباط آن بین دو عید قربان و غدیر اظهار داشت: قربان از قرب به معنای نزدیکی و تقرّب گرفته شده، اوّلین قربانی که در تاریخ بشر کنونی پذیرفته شد، در ارتباط با حضرت هابیل [۱] ـ ضد السلام ـ است. در بین اقوام پیشین هم رسم بر این بود که برای تقرّب به معبود یا معبودان خود قربانی کنند. این مسأله ادامه یافت تا هنگامه نبوّت حضرت ابراهیم خلیل ـ ضد السلام ـ که در این هنگام ایشان ۳ مرتبه در رؤیای صادقه دیدند که خداوند ایشان را امر به ذبح فرزند می فرمایند.
وی افزود: آنگاه که یقین برای ایشان حاصل شد که رؤیا صادقه است، خویش را برای اجرای فرمان الهی آمده کرد ولی تیغ، گلوی فرزند ایشان حضرت اسماعیل ـ ضد السلام ـ را نبرید، و به امر الهی قوچی را بعنوان قربانی به جای فرزندشان، ذبح کردند.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این قضیّه مبنای عید قربان در اسلام قرار گرفت. اما در مورد عید قربان چند نکته مهم وجود دارد: اوّلا در روایات ما کلمه «قربانی» در مواردی ذکر شده مثل «الصلوة قربان کل تقیّ». نماز مایه تقرّب هر شخص پرهیزکار به خداوند است. پس با عنایت به روایت شریفه «قربان»، «آنچه مایه تقرّب الی الله» است، صرفا در ذبح حیوان خاصّ خلاصه نمی گردد بلکه مفهومی بسیار گسترده تر از آن دارد.
تنها خاطرنشان کرد: بالاترین و عالی ترین مصداق «قربان»، جهاد با نفس و گشتن و از بین بردن رذائل نفسانی و اخلاقی است که در حدیث شریف «موتوا قبل ان تموتوا» یعنی بمیرید قبل از آنکه شما را بمیرانند، بدان اشاره شده دارد. معنای «موتوا» در حدیث فوق این است که نفسانیّت خویش را ذبح کنید و از منیّت ها و هواهای نفسانی کاملا جدا شوید تا به جوار قرب الهی دست یابید.
وی ادامه داد: پیوند روز عید قربان با عید غدیر که عید ولایت مطلقه کلیّه الهیّه است، این است که در روز عید قربان رذائل و هواهای نفسانی را در درون خود ذبح و قربانی کنید تا با طهارت و پاکی روح، وارد، عید ولایت مطلقه کلیّه الهیّه حضرت امیر ـ ضد السلام ـ شوید چونکه مسأله ولایت حضرت امیر ـ ضد السلام ـ آن قدر پاک و طاهر است که، هیچگاه نمی تواند با آلودگی های باطنی، قدم در آن نهاد و خویش را از موالیان واقعی حضرت امیر ـ ضد السلام ـ دانست.
این کارشناس مسائل مذهبی بیان نمود: خود عید غدیر با قطع نظر از عید قربان، به منزله آخرین جزء از علّت تامّه نسبت به مبعث پیامبر گرامی اسلام ـ صلی الله ضد و آله و سلم ـ است. بلکه غدیر به منزله باطن یک چیز ظاهر و به منزله روح، نسبت به انسان است چونکه تمامی خیرات و سعادات مشروط به ولایت امیر المومنین علی ـ ضد السلام ـ و فرزندانش ـ علیهم السلام ـ است.
تنها ابراز کرد: در روایات کثیره از راه شیعه و اهل سنت وارد شده که نورهای پیامبر ـ صلی الله ضد و آله و سلم ـ و امیر المؤمنین ـ ضد السلام ـ یکی بود تا اینکه در صلب عبدالله و عبدالمطلب از هم جدا گشته و خداوند، ولایت آنان را بر همه مردم واجب کرده است و این ولایت در روز غدیر آشکار شد، [۲] به همین جهت در قرآن کریم آمده: «امروز "روز غدیر" دین تان را برایتان کامل و نعمتم را بر شما تکمیل و دین اسلام را برای شما انتخاب کردم».[۳]
به قول وی نکته اساسی در پیوند عید غدیر و قربان آن است که در قرآن می خوانیم: زمانی که خداوند حضرت ابراهیم ـ ضد السلام ـ را به امتحانات متعدد آزمود و ایشان همه آنها را به اتمام رساند، خداوند به ایشان فرمود: تو را امام برای مردم قرار دادم و وی خاطرنشان کرد آیا از ذریه من هم کسی به امامت می رسد، خداوند فرمود، عهد من «امامت و ولایت» به ستمگران نمی رسد. [۴]
این کارشناس مسائل دینی افزود: از آیه شریفه فوق استفاده می شود که حضرت ابراهیم ـ ضد السلام ـ بعد از تحمّل آزمایش های سخت که همچون مهم ترین آنها قربانی فرزند بود به مقام امامت رسید، و این امر نشان گر آن است که نقطه مشترک روز عید قربان و روز عید غدیر از لحاظ معرفتی و با نگاهی عمیق، امر ولایت و امامت است. اگر حضرت ابراهیم ـ ضد السلام ـ، فرزند خویش را به قربانگاه آورد تا مایه تقرّبش به ذات اقدس الهی شود، حضرت امیر ـ ضد السلام ـ هم تمام هستی اش را قربانی راه خدا کرد.
تنها همینطور تصریح کرد: از دیگر اشتراکات عید غدیر و عید قربان، مسأله فضیلت این دو عید اکبر الهی است، از امام رضا ـ ضد السلام ـ روایت شده است که فرمودند «در روز قیامت، چهار روز با شتاب به خدا می رسد همان گونه که عروس به حجله خود می رسد و پرسیدند این چهار روز کدام است؟ حضرت فرمودند: روز قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدیر که روزی است که ابراهیم خلیل ـ ضد السلام ـ در آن از آتش رهایی یافت و به سبب سپاسگزاری، آن روز را روزه گرفت و هم روزی است که در آن روز پیامبر اکرم ـ صلی الله ضد و آله و سلم ـ حضرت امیر ـ ضد السلام ـ را بعنوان جانشین خود معرّفی و فضیلت های وی را بیان کرد و خداوند بدین وسیله دین را کامل کرد و حضرت امیر ـ ضد السلام ـ به خاطر شکرگزاری این روز را روزه گرفته است. [۵] این روز روز کمال، روز ناراحتی شیطان و روزی است که اعمال شیعه و دوستداران آل پیامبر(ص) پذیرفته شده و خداوند عمل مخالفین آنها را باطل و نابود می گرداند و این همان است که خداوند در آیه ۲۳ سوره فرقان می فرماید: «آن اعمال اعمال مخالفین خاندان ـ علیهم السلام ـ را باطل و نابود نمودیم».
وی ادامه داد: وجه اشتراک دیگر غدیر و قربان را باید در خود نام غدیر جستجو نماییم، غدیر نام برکه ای است که این واقعه اعلام ولایت امیر المومنین ـ ضد السلام ـ در نزدیکی آن واقع شده است؛ از طرفی حاجیان هم که به منی قربانی می فرستند شهر مکّه کنار چاه زمزم قرار دارند که آب پر برکتش به دعای حضرت ابراهیم ـ ضد السلام ـ نیاز آبی همه زائرین و ساکنان مکّه را تأمین می کند. برکه و چاه هر دو محل تجمع آب هستند و آب، مظهر پاکی است و تفسیر عرفانی آب، همان ولایت و امامت است همان گونه که آب ظاهر را تطهیر می کند، طهارت باطنی هم بدون ولایت ممکن نیست. بنابراین باز از هر دو عید قربان و عید غدیر، به پاکی ظاهری که مظهرش آب است و پاکی و طهارت باطنی که مظهرش ولایت است و معنای باطنی آب هم همان ولایت است دست می یابیم.
به قول این کارشناس مذهبی عید قربان در هشتم ذی الحجّه است و عید غدیر در هیجدهم ذی الحجّه بنابراین هر دو عید قربان و غدیر با حج گره خورده اند و این وجه اشتراک دیگری از قربان و غدیر است و شاید سرّ اینکه بین این دو روز، هشت روز فاصله است این باشد که پس از آن که انسان موفق شد به توفیق الهی باطن خویش را از اغیار پاک و هواهای نفس خویش را قربانی کند، هشت روز تا ولایت فاصله دارد.
تنها بیان نمود: استفاده از این ارتباط عمیق بین قربان و غدیر در افزایش، سطح معارف انسان چنین است: ما از مطالب گذشته به این مطلب رسیدیم که قربان و غدیر، نقطه تلاقی شان امامت و ولایت است آن هم ولایت مطلقه کلیه، یعنی ولایتی که بر همه مخلوقات از قبیل جمادات، گیاهان، حیوانات، انسان و فرشتگان ارائه شد و در رسول اکرم ـ صلی الله ضد و آله و سلم ـ امیر المؤمنین علی ـ ضد السلام ـ و یازده جانشین آنهاست ـ علیهم السلام ـ تمام درجات و مناجات پیامبراکرم ـ صلی الله ضد و آله و سلم ـ اولیاء و اوصیاء به همین ولایت برگشته و این ولایت از فنای بنده در حق و بقای بنده به وسیله حق سرچشمه می گیرد.
او در آخر اظهار داشت: پیامبر اکرم ـ صلی الله ضد و آله و سلم ـ در روایتی می فرمایند: اوّلین چیزی که خدا آفرید نور من بود در حالیکه «آدم» هنوز در مرحله، آب و گل بود که به همان ولایت اشاره دارد یا روایت امیر المؤمنین علی ـ ضد السلام ـ که من ولی بودم در حالیکه «آدم» هنوز در مرحله آب و گل به سر می برد همان معنای ولایت را دارد. و از صاحب ولایت مطلقه با نام هایی مانند خلیفه اعظم، قطب اقطاب، انسان کامل، عقل اوّل و روح اعظم در عرفان یاد شده است. [۶] و همین مسأله امامت و ولایت رکن رکین اعتقادات شیعه است که به واسطه آن، شیعه از غیر شیعه در بین مسلمین متمایز می شود. و در روایات کثیره، قبولی سایر اعمال یک فرد وابسته به پذیرش ولایت از جانب آن فرد شده و این مسأله عمق مسأله ولایت را می رساند.
پی نوشت ها:
[۱]. ر. ک: مائده / ۲۷.
[۲]. المراقبات، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، ص۴۶۲ و ۴۶۳.
[۳]. مائده / ۳.
[۴]. بقره / ۱۲۴.
[۵]. المراقبات، میرزار جواد آقا ملکی تبریزی، ترجمه ابراهیم محدث بندر ریگی، انتشارات اخلاق، ص۴۸۸، ۱۳۷۷ش.
[۶]. المراقبات، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، ترجمه ابراهیم محدث بندرگی، انتشارات اخلاق، ۱۳۷۷ش. ص۴۹۲.




منبع:

1401/04/28
21:41:05
0.0 / 5
292
تگهای خبر: قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
جاویدانی