مجتهد شبستری:

ضرورت ایجاد دبیرخانه دائمی برای خلیج فارس

ضرورت ایجاد دبیرخانه دائمی برای خلیج فارس

به گزارش جاویدانی، نخستین سفیر ایران در تاجیکستان اظهار داشت: ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای خلیج فارس و کوشش برای تدوین یک سیاست واحد در مورد خلیج فارس و زبان فارسی امری ضرورت دارد.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، آیین رونمایی از کتاب های «تاریخ خلیج فارس (جزایر و بنادر)»، «اطلس نقشه های تاریخی خلیج فارس» و «نام خلیج فارس در تفاسیر قرآن» همزمان با روز ملی خلیج فارس در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه و با حضور اساتید و نمایندگان مراکز فرهنگی مانند مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، مؤسسه کارتوگرافی سحاب و تعدادی از اساتید دانشگاه در مرکز مطالعات استراتژیک خاور میانه برگزار گردید.
قدیر نصری رییس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه اظهار داشت: آن چه تجربه زیسته و درد منطقه خاورمیانه و خلیج فارس است دو نکته است. ایران نخستین کشور خاورمیانه که کشوری طبیعی و از جایی تجزیه نشده است. به تعبیر هگل طبیعی ترین و عادی ترین کشور شرق و غرب آسیا فقط ایران است. ترکیه پس از ایران تنها ۶۰۰ سال سابقه دارد.
وی اضافه کرد: اما همین جغرافیای کوچک شده را هم می خواهند باز کوچک تر کنند، نکته دوم اینست که ۷۱ درصد اجناس مصرفی دنیا در شرق جهان تولید می شود. در هند و ویتنام و چین و… اما ۷۱ درصد اجناس در شرق مصرف نمی گردد. این اجناس به جهت اینکه از شرق به غرب برود به دریا احتیاج دارد که آمریکا آمده و دریاها را تصرف کرده، چنانکه چین زمین ها را تصرف می کند. برای رسیدن این اجناس به غرب در راه شرق به غرب می خواهند هیچ مزاحمی نباشد، آن چه در عراق و سوریه و اکراین و یمن و لبنان و… گذشت و می خواهند به سر ایران هم بیاورند بر همین مبنا است. ما بعنوان طبیعی ترین کشور دنیا باید همگرایی پیشه نماییم و با پیوستگی به بهانه های مختلف مانند روز ملی خلیج فارس نقش خودرا در جهان بازی نماییم.

در ادامه نوذری دبیر علمی این نشست به گزارشی از به هم پیوستگی پتروشیمی بندرامام، و تلاش این نهاد صنعتی برای فعالیت فرهنگی و انتشار کتاب ها و برگزاری این جلسه ارائه داد.
وی به تاریخچه ایده موزه پتروشیمی و توجه دادن به نقص و کوتاهی در تاریخ نوشته شده پتروشیمی اشاره نمود و اظهار داشت: برای پر کردن این خلأ مطالعات تاریخ صنعت را شروع کرده اند و هیچ صنعتی نمی تواند به محیط خود بی توجه بماند، خلیج فارس بر صنعت پتروشیمی و این صنعت بر خلیج فارس تأثیر می گذارند. کتاب اول درباره ی جزایر و بنادر بود که توسط آقایان شیخ اللحکمایی و خیراندیش تصحیح شده است. این کتاب نسخه ای خطی که در اختیار محمدعلی فروغی بوده است و نویسنده می گوید هرجا صعود و اوجی در تاریخ ایران می بینیم، وقتی است که به خلیج همیشه فارس توجه شده، و هر جا سقوط و رکودی است وقتی است که بی توجهی به خلیج فارس شده است.
وی افزود: کتاب دوم اطلس جغرافیایی خلیج فارس است که توسط مؤسسه سحاب به زبان انگلیسی تألیف شده است تا منبعی برای محققان غیر ایرانی در جهت مطالعه خلیج فارس باشد. کتاب سوم با ایده شهرام جلیلیان جهت بررسی نام خلیج فارس در تفسیرها در جهان اسلام در گستره ای از هرات تا نجف و دیگر مراکز اسلامی است. امیدواریم دیگر مراکز صنعتی هم این مطالعات را پیگیری کنند و نقطه شروع و سبب خیری برای سایر پژوهشها باشد.

محمدرضا سحاب پژوهشگر ضمن اشاره به خاطرات تلاش پدرش و مهندس یمین افشار برای چاپ کتاب درباره ی خلیج فارس اظهار داشت: پدرم فرش زیر پایش را فروخت و کتاب خلیج فارس را به دو زبان فارسی و انگلیسی در یک هزار نسخه منتشر نموده. قیمتش یک هزار و ۵۰۰ ریال معادل ۲۰ دلار بود. این سنگ بنای فعالیتهایی بود که بعدها ادامه پیدا کرد. بعد از آن ما در مؤسسه سحاب اطلسی به زبان انگلیسی و فارسی تهیه کردیم.
وی افزود: ما می گوییم خلیج فارس و کسی بر سر این کلمه در داخل کشور اختلافی ندارد، اما تأثیرش وقتی است که یک خارجی نام خلیج فارس را به زبان بیاورد. از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ روی چند جلد کتاب دیگر درباره ی خلیج فارس کار کردیم، مجموعاً ۸ جلد کار شده است و هدف مبارزه با اسامی مجعول بود تا بگوییم این نام خلیج فارس طبق این همه اسناد تاریخی است.
وی با یادآوری این که این کلمه جعلی را انگلیسی ها در دهان عرب ها گذاشتند، افزود: شیخ شارجه یک میلیون دلار هزینه کرده تا دانشگاهی در در انتاریو کانادا نشست یک هفته ای برای خلیج عربی بگذارد اما آن دانشگاه زیر بار نرفت. ما اگر بخواهیم این مورد حل بشود باید خارج از ایران تلاش بکنیم. ما این کتاب را به پنج زبان انگلیسی و عربی و آلمانی و روسی و فرانسه ترجمه کردیم.
سحاب با درخواست این که رایزن های فرهنگی ما باید روی این مورد کار کنند و بیرون از ایران این کتاب را ببرند، اضافه کرد: در ایران ما مشکلی نداریم، این را باید در دانشگاه های انگلیس و فرانسه و دیگر کشورها مطرح کنند.

در ادامه اکبر ایرانی مدیرعامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، به موضوع نام خلیج فارس در اسناد و متون اشاره نمود و با اشعاری از نظامی اظهار داشت: خلیج فارس نماد هویت ملی و فرهنگی ایرانی ها و بزرگترین شاهراه حیاتی این سیاره خاکی است. به قاعده (دشمن طاووس امد پر او / ای بسا شه را بکشته فر او) وقتی جایی بزرگی باشد چشم دیدن آنرا هم عده ای ندارند. در تحقیقات سیصد سال گذشته مشخص شد که کورش در تاریخ ایران دولت تشکیل داد و کشور ایران شکل گرفت، در سالهای اخیر توجه به ایران قوت می گیرد و این جای شکر دارد.
وی با نقل قول سیمین دانشور از کسینجر اظهار داشت: ما ایران را به اجزایش تجزیه می نماییم و نمی توانیم ایران بزرگ را ببینیم. تلاش ها برای کوچک کردن ایران بازهم ادامه دارد حتی تا دوره پهلوی دوم که بحرین از ایران جدا شد و این نقشه فعلی باقی ماند.
وی اضافه کرد: در مسندی از اهل سنت به روایت علی مثنی روایتی است که در آن از بحر فارس نام برده می شود. درباره ی نام خلیج فارس در متون کهن، وقتی نشنال جئوگرافی با گرفتن پول هنگفتی خلیج عربی را نوشت، یادداشتی به نام خلیج فارس نوشتم و در شصت متن عربی اشاره کردم. همچون العین که فرهنگ لغت عربی، مسعودی در بروج الذهب، الجماهر فی الجواهر ابوریحان بیرونی و دایرة المعارف بستانی است.
مدیر مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب افزود: همه می دانیم که این مسئله، یک موضوع سیاسی هدف همان کوچک کردن ایران است. حالا با دستاویز قرار دادن قومیت ها و زبان مادری و… و ما راهی جز همبستگی و فعالیت در شبکه های اجتماعی نداریم.

احمد مسجد جامعی قائم مقام مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی ضمن تسلیت حادثه بندرعباس اظهار داشت: این بندر نماد مقاومت ایرانی ها است.
وی ضمن اشاره به سابقه نمایشگاه ها درباره ی خلیج فارس از دهه چهل شمسی اظهار داشت: از یک تاریخی کتاب ها هیچ تغییری نکرده بودند به غیر از این که نام خلیج فارس شده بود نام خلیج عربی! و همان وقت ورود کتاب های با نامی غیر از خلیج فارس را ممنوع کردیم.
قائم مقام مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی با بیان اخراج نمایندگان نشنال جئوگرافیک و الجزیره از ایران در پی استفاده از نام خلیج عربی، به ساخته شدن فضای ملی در مقابل این واقعه و دفاع از نام تاریخی خلیج فارس اشاره نمود و اظهار داشت: اینجا بود که مسئله نامگذاری روزی به نام روز ملی خلیج فارس عنوان شد.
وی ضمن اشاره به نامه های مردم همچون خاندان شرف الدین از شوشتر، نامه فرای و ایران شناسان دیگر و نامه های ایرانی ها خارج از ایران مثل فرهنگ مهر و پیروز مجتهدزاده به رییس جمهور وقت سید محمد خاتمی و تشکر از برخورد با این قضیه و انجام اقدامی جدی در دفاع از حقوق ایران و احترام دولت به افکار عمومی؛ در مقابل اقدام تجاوزکارانه مجله نشنال جئوگرافیک و شبکه الجزیره، متن این نامه تاریخی و درخواست آنها برای تعیین روزی به نام روز خلیج فارس را قرائت کرد.
مسجد جامعی اضافه کرد: یکی از این پیشنهادها روز ۹ آذر بود که روز برگرداندن جزایر سه گانه تنب های بزرگ و کوچک و ابوموسی به ایران است، ولی در مقابل ما بحرین را از دست داده بودیم. یک پیشنهاد دیگر روز جهانی دریاها بود، یا روزی که آمریکایی ها هواپیمای ما را زدند که هیچکدام روزهای چندان افتخار آمیزی نبودند یا ما نقشی در آنها نداشتیم. اما روز خارج کردن پرتغالی ها در این پیشنهادها نبود. ما دلایلی برای شورای فرهنگ عمومی آوردیم که این روز بهتر است و نظرات دیگر هم منعکس شد به شورایعالی انقلاب فرهنگی، سابقه تاریخی را هم مفصل ذکر کردیم و پس از تصویب در مکاتبه با دانشگاه تهران و گروه تاریخ مستندش کردیم و نهایتا تاریخ قمری را با شمسی تطبیق دادیم که به نمایشگاه کتاب رسیدیم و صد نقشه تاریخی خلیج فارس آنجا به نمایشگاه آورده شد.
وی اضافه کرد: این نحوه شکل دهی روز خلیج فارس در ابعاد مختلف بود، با تلاشهای حسن حبیبی و خود آقای سحاب و نشر میراث مکتوب و دایرة المعارف بزرگ اسلامی هرکدام تلاش هایی در این راستا داشتند، به امروز رسیدیم. حالا نویسندگان جدید عرب می گویند قبول که این به لحاظ تاریخی نامش خلیج فارس بوده است، حالا ما می خواهیم نباشد.
وی به روایتهای تاریخی و تفسیری حسن بصری و روایتهای اسلامی درباره ی این نام پرداخت و در جهت بسط صورت مسئله اظهار داشت: بطورمثال اسناد کمپانی هند شرقی یا اسناد هلندی ها، همه موجود است و میتوان آنرا مورد بررسی قرار داد. ما می دانیم که اینها چیزی نبودند و قضیه تاریخی مشخص است. اما امروز نباید در جریان تاریخی غرق بشویم، باید امروز راه دیگری پیدا نماییم.
مسجد جامعی افزود: ملک الشعرا در شعری، از نقشِ مهمِ در و صدف در تجارت و فرهنگِ بندرِ تاریخیِ خلیج فارس سخن گفته است. با عنایت به این موارد میتوان بجای روز خلیج فارس را تبدیل به هفته خلیج فارس کرد. مثل روز و هفته کتاب یا روز و هفته پژوهش که از روز به هفته تبدیل شدند.

سپس عبدالرسول خیر اندیش استاد تاریخ دانشگاه شیراز اظهار داشت: در آن سال ها هیچ پدیده ای مانند آن چه به آن اشاره شد (دفاع از نام خلیج فارس) در جهت متحد کردن ایرانی ها اتفاق نیفتاده بود.
وی با مطرح کردن این که کدام کشور بر کدام مؤلفه از خلیج فارس دست گذاشته است یا چه فرصت هایی به دلیل عدم رابطه با ایرانشناسان دارد از دست می رود، به ضروری بودن حمایت های بیشتر تأکید نمود.
این استاد تاریخ اضافه کرد: حدود صد سال است که خلیج فارس با موضوع نفت درگیر است، در قراردادهای دوره قاجار ایران و قراردادهای بعدی آمریکا و انگلیس با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و بعد تغییر سوخت کشتی های انگلیس، این مورد عنوان شد. قراردادی که در ۱۹۲۰ بسته شد دنباله ۱۸۲۰ بود که در ازای امنیت دریاها و دزدی نکردن شان، سالانه هزاران سکه طلا بگیرند. در ۱۹۶۰ که استقلال آنها و شک گیری حکومت ها و کشورهای تازه تأسیس شأن کم کم آغاز شد و حدود ۱۰سال بعد به اتمام رسید. در این زمان است که موضوع نفت مهم می شود.
وی افزود: بعد از دوره انقلاب صنعتی دوم و خروج زغال سنگ از چرخه سوخت گام به گام سهم ایران در صنعت نفت افزایش یافت. از این زمان نفت بعنوان منبع درآمدی برای تمام کشورهای خلیج فارس مطرح می شود و اثرات زیادی دارد. همین الان هم برای ما داشتن انرژی موقعیت های زیادی بوجود می آورد. از آغاز صفویه تا قاجار حدود ۸۰ درصد از سرمایه های ایران به شکل طلا از دست رفت. در دوره قاجار فقر رو به تزاید چهره کرد و در عمل از حدود ۱۳۲۴ این ثروت نفت توانست ایران را نجات دهد. تریاک و تنباکو و پنبه اهمیت چندانی نداشت و کم کم تجارتش ممنوع گردید، و پولی که از قبل نقت به ایران رسید در سایت های زیادی توانست به ایران کمک نماید و چهره کشور را تغییر دهد.
خیر اندیش افزود: از همان زمان که درآمد نفت به اینجا سرازیر شد، مسئله رابطه ایران با این کشورهایی که تازه داشتند شکل می گرفتند، عنوان شد. ایران قابلیت های زیادی داشت و پیشتاز بود و سابقه بیشتری داشت. اما میان ساحل شمالی و جنوبی خلیج فارس توازی غیر متقارنی شکل گرفت. ساحل ایرانی و عربی و خلیج فارس ریتم دیگری پیدا کرد. در ایران نوگرایی رضا شاه شروع شد، دیاسپورا به سوی آبادان رخ می داد. اما مسئله کشف حجاب سبب شد بسیاری از مردمان به جنوب ساحل خلیج فارس رفتند. این طرف نوگرایی راه می افتاد و آنطرف نه و بعد از مدتی این سیر برعکس شد. ما به ریشه های سنتی بازگشتیم و آنها به دنبال توسعه و نوآوری بودند. برای نمونه عراق به سرعت آغاز به مسلح شدن کرد و چند بار مشکلاتی ایجاد کرد و این بازار بجای کالای مصرفی به بازار بزرگ اسلحه تبدیل شد و طرح های جدیدی برای ایجاد توازنی از حدود ۱۳۵۰ شمسی عنوان شد و ایران قدرت تامین کننده امنیت و عربستان تولید کننده انرژی خلیج فارس باشد.
وی اضافه کرد: این توازن شکننده بعدها به هم خورد و تأثیر بر منطقه مدیترانه و یمن و مصر گذاشت و در مجموع افق نفت در خلیج فارس با چالش های جدیدی روبرو کرد. بعدتر منابع جدید نفت در مناطق دیگر یافته شد و در همان حال در مصرف هم تغییراتی بوجود آمد و از دوره انقلاب صنعتی سوم و چهارم بازار مصرف را دستخوش تغییر نمود. حالا این پرسش عنوان شد که خلیج فارس همان اهمیت را دارد؟! به این سادگی نمی توان به این پرسش پاسخ داد.
وی با اظهار این که موضوع انرژی های پاک و آلودگی های محیطی مطرح شده آمد و مسایل جدیدی را مطرح می کنند که بر این منطقه اثر می گذارد، اظهار داشت: امروزه تامین انرژی دارد به بومی شدن برمی گردد. به این مفهوم که ذخیره سازی انرژی صورت جدیدی است، و همراه با تجارت انرژی همراه شد. مسئله اصلی در دنیای آینده انتقال انرژی است.

در ادامه علی بهرامیان معاون دایرة المعارف بزرگ اسلامی اظهار داشت: برای درک اهمیت این نام در متون سده های نخست شناخت منابع خیلی مهم است. از قرن دوم با ورود اسرای چینی به سمرقند و رواج صنعت کاغذسازی فرهنگ اسلامی وارد مرحله جدیدی مثل ظهور اینترنت شد، چونکه کسانی اقوال شفاهی را کتابت کردند و این چهار موضوع شکل گرفت و امر استنساخ رواج یافت.
وی اضافه کرد: این نسخه ها همه متکی به روایتهای شفاهی هستند و بنابراین میتوان اصل روایت را تا ۲۰۰ سال هم عقب برد. ازاین رو آن چه ما از نام خلیج فارس در این چهار عرصه می بینیم، لااقل مال ۲۰۰ سال قبلش است. مثل تفسیر حسن بصری از مرج البحرین یلتقیان یا قتاده بن دُعامه که متولد سال ۶۰ هجری و از بزرگان حفظ حدیث بوده و پس ارزش استنادی او خیلی بیشتر از کتاب های جغرافی و تاریخ است.
بهرامیان افزود: هیچکس در این ۱۴ قرن نرسیده این بحر فارس کجاست؟ یعنی این پهنه آبی آنقدر مشهور و معروف و شناخته شده بوده که اصلاً لازم نبوده کسی آدرس و نشانی بحر فارس را بدهد. نکته دوم این که اصلاً تعریف فارس چیست. امروز افراد مغرضی می گویند قومی است به نام قوم فارس و این خلیج هم مال آنهاست، پس این نام را نگوییم. این ترکیب فارس و روم تعریفی که بالاتر از ۱۰۰ بار استفاده شده است.
وی به ذکری از یک حاکم عرب در ری در زمان معاویه از فتوح البلدان پرداخت بر مبنای این که او برای طلب غذا از غلامش می گوید من فارس و روم را جز برای نان و حبوبات فتح نکردم و اظهار داشت: مسعودی در کتاب التنبیه و الاشراف در ذکر امت های سابق، نخستین امت را فرس نام می برد و شهر به شهر نام شهرها و مناطق آذربایجان و اران و خراسان را نام می برد. و می گوید اینها کل شأن مملکت واحدی هستند و زبان شان هم واحد است. در دوره مغول نام ایران و کشور فارس و خلیج فارس هم احیا شد، مورخان بزرگ آن دوران هم این نام ها را استفاده می نمایند. در تمام این ۱۴۰۰ سال نامی که در کتب مقدس بر این پهنه گذاشته شده نام خلیج فارس است.

سپس محمدتقی رهنمایی استاد تاریخ دانشگاه تهران درباره ی انزوای جغرافیایی سواحل شمالی خلیج فارس اظهار داشت: دو امپراتوری بزرگ جهان باستان در دنیای قدیم امپراتوری یونان و ایران بود که در کتب تاریخی فقط درباره ی جنگ های شان خوانده ایم و تعاملات فرهنگی این دو مغفول مانده است. بطورمثال نمی دانیم چرا به دریای جنوبی یونان می گویند دریای یونی. آن منطقه را به نام حاکمان می شناختند و نام می گذاشتند. در کتیبه بیستون هم ایران و ۱۹ ساتراپی آن نام برده می شود.
وی افزود: دوم این که توسعه ماهیتی جغرافیایی دارد و در زمانی شکوفا می شود و به اوج می رسد و بعد افول می کند. در مورد خلیج فارس و جوامع اطرافش این قانون صدق می کند. مسیر حرکت کشتی های تجاری و جغرافی دانان و دریانوردان به ندرت بجای نامی در جنوب خلیج فارس اشاره شده است. حیات و معیشت در منطقه شمالی این دریا متمرکز بوده و نامهای شان بارها ذکر شده است. نیمه شمالی خلیج فارس بافت مرجانی دارد و هرجا مرجان باشد آنجا زنده است. این ادامه زاگرس است که طاقدیس و ناودیس دارد و نوک قله های مرجانی جزایر آن هستند و به لحاظ زمین شناسی بخشی از زاگرس به شمار می روند.
وی با توضیح تفاوت و رشد نامتوازن مناطق شمال و جنوب خلیج فارس افزود: عصر منازعات نظامی دارد تمام می شود و راهکار این مسئله تعامل است نه تقابل. در این پنجاه سال قبل که بخش شمالی کم فعال شده تقصیر اعراب نیست، تقصیر ماست که استراتژی های توسعه مان مرکز محور بوده است. به جز آبادان که توسعه اش وابسته به توسعه ایران نبوده است. ما توسعه را بجای نزدیکی شهرها نمی توانستیم به سواحل جنوبی ببریم؟ در دوره قاجار در بلوچستان به غیر بومی می گفتند قجر است و غریبه است. پس نباید عرب ها را سرزنش نماییم، باید خودمان را سرزنش نماییم به خاطر نگرش تبعیض آمیز بین شمال و جنوب.
رهنمایی ضمن اشاره به شیطنت های موسسات کارتوگرافی و دانشگاه ها و بیان خاطره ای از شیطنت مشابهی در دانشگاهی در آلمان (توبینگن) اظهار داشت: شاهد بودم از عربستان و کویت پول گرفته بودند تا نام فارس را روی نقشه به عربی تغییر دهند و رایگان به دانشگاه های جهان بفرستند. الان اگر فعالیتهایی شبیه کار مؤسسه سحاب دارای حمایت دولتی نباشد، کاری صورت نمی گیرد. در دنیا دولت یا خودش تامین می کند یا بخش خصوصی را تشویق می کند به سرمایه گذاری فرهنگی و با حذف مالیات یا تخفیف مالیات به آنها امتیاز می دهد. پس این راه حل دارد، ما آنرا استفاده نمی نماییم.
وی با ذکر خاطره ای از اهمیت و درآمد نویسندگان در جوامع پیشرفته اضافه کرد: کار فرهنگی در ایران درآمد ندارد، هیچ نرم افزاری هیچ گاه جای کتاب را نخواهد گرفت. متاسفانه ما هیچکس را در ایران نمی شناسیم که از راه نوشتن توانسته باشد یک اتومبیل بخرد.

سپس جمشید کیانفر ضمن اشاره به فعالیت مستقل چهار نسل در کارتوگرافی سحاب گفت» به اوج رسیدن و در اوج ماندن خیلی مهم می باشد، اما مؤسسه سحاب در قله باقیمانده و به فعالیت ادامه داده است.
وی به خاطرات نسل خود از دوران کودکی و تحصیل، و نخستین مواجهه اش با کتاب های جغرافی عجین بود پرداخت و نقل قولی از جلال آل احمد بیان کرد که این کتاب های تاریخ و جغرافیا آنقدر بزرگ بود که زیر بغل جا نمی شد و می توانستند با دیدن نقشه هر دوره تاریخی آنرا با نقشه امروز مقایسه کنند.

در ادامه علی اشرف مجتهد شبستری نخستین سفیر ایران در تاجیکستان به بیان نکات کوتاهی درباره ی خلیج فارس در اسناد رسمی پرداخت و اظهار داشت: پول تحقیقات دانشکده ها را اعراب می دهند به شرط کاربردن نام خلیج عربی و می گویند که ما پاسپورت نمی دهیم و در صورتی به این کشورها می توانید سفر کنید که خلیج عربی یا خلیج بگویید.
وی افزود: نیاز ما فراتر از مرزهای مان است. ما کارهای زیادی باید انجام دهیم و از دست داده های زیادی داریم. شاید ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای خلیج فارس و تماس با پژوهشکده ها و کوشش برای تدوین یک سیاست واحد در مورد خلیج فارس و زبان فارسی ضروری باشد.

در پایان نیز سپهدار انصاری نیک مدیر پتروشیمی بندر امام در سخنانی به تلاشهای انجام شده درباره ی هویت زدایی و فارسی زدایی از خلیج فارس پرداخت و اظهار داشت: این به آن معناست که خلیج فارس قلب انرژی دنیاست. بازهم گاز و نفت در این منطقه منابع استراتژیک جهان خواهد بود، همانطور که جاده ابریشم و کمربندهای تجاری که آنها به دنبال شان هستند بازهم جایگاه ژئوپلتیک خلیج فارس را نشان داده است. شایسته است سیاستمداران و نویسندگان و بازیگران اجتماعی این مورد را برای نسل حاضر و نسل آینده برجسته کنند.
وی اضافه کرد: نمی توان گفت اینها سیاسی بازی است و اهمیتی ندارد، این سیاست بود که بحرین را از ایران جدا کرد و در خلیج فارس نیروی نظامی آورد. این که آنها از قدرت های بزرگ امضا می گیرند و کار سیاسی می کنند، برای اینست که جهان آینده را شکل می دهد. آن ایران بزرگ با سیاست تکه تکه کوچک شد، و با سیاست بزرگان همین نقشه امروز حفظ شده است. همه متنفذین باید به نسل های آینده آگاهی بدهند و در همه عرصه های پاسداری و صیانت از ایران و خلیج فارس به کار گرفته شود.
انصاری نیک اضافه کرد: یکی از مصارف پتروشیمی ما نمک است، و ما نمک گیر خلیج فارس هستیم. امیدوارم همه شرکتهای صنعتی برای حفظ کیان خلیج فارس نقش آفرینی کنند. نقش تکنولوژی هم باید در آینده بیشتر دیده شود.

0.0 / 5
19
1404/02/12
16:55:55
تگهای خبر: احیا , اینترنت , بازار , حقوق
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
دیدنیهای جاویدانی

چالشیهای جاویدانی

تازه های جاویدانی

جاویدانی