آیت الله مكارم شیرازی عنوان كرد

مهم ترین راه وحدت احترام به مقدسات و تكیه بر مشتركات

مهم ترین راه وحدت احترام به مقدسات و تكیه بر مشتركات

جاویدانی: یك مرجع تقلید مطرح كرد: یكی از مهم ترین راه ها برای تولید وحدت، احترام به مقدسات و تكیه بر مشتركات است؛ ازاین رو چرا باید به جای این همه نقاط مشترك بر مساله كوچكی مانند دست بسته و دست باز نماز خواندن تكیه نماییم.


به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، آیت الله ناصر مكارم شیرازی بامداد امروز چهارشنبه (۳۰ آبان ماه) در درس خارج خود با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) اظهار داشت: پیامبر(ص) فرمودند كه اگر كسی خاری از سر راه عابری حتی غیرمسلمان بردارد خداوند گناهان آینده و گذشته او را می بخشد؛ یعنی خدا توفیق توبه حتی نسبت به گناهان آینده را نصیب او می كند.
وی با اشاره به آیه «لِیَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْكَ وَیَهْدِیَكَ صِرَاطًا مُسْتَقِیمًا؛ تا خداوند از گناه گذشته و آینده تو درگذرد و نعمت خویش را بر تو تمام گرداند و تو را به راهی راست هدایت كند» (فتح/۲) اضافه كرد: از آنجائیكه پیامبر(ص) گناه ندارد، ازاین رو بهترین تفسیر این است كه این غفران مربوط به گناهانی است كه مشركان به پیامبر(ص) نسبت می دادند و خداوند با فتح مبینی كه به پیامبر(ص) داد، این اتهامات را از پیامبر زدود و مردم فهمیدند كه پیامبر(ص) كاذب، كاهن و مجنون نیست.
آیت الله مكارم بیان كرد: ۱۴۰۰ سال قبل پیامبر(ص) چنین دستوری داده است كه اگر با امروز مقایسه نماییم كه دم از حقوق بشر می زنند به عظمت اسلام پی می بریم؛ چقدر اسلحه می دهند به عربستان سعودی كه این همه جنایت می كند و كودكان را می كشد و بیمارستان ها را تخریب می كند؛ پیامبر(ص) ۱۴۰۰ سال قبل برای برداشتن خار از سر راه مردم چقدر ثواب قائل شده است ولی امروز چه؟ بمب داخل بیمارستان و مدرسه می اندازند و كودكان را به خاك و خون می كشند و قلدران عالم هم از آنان حمایت می كنند.
وی با اشاره به اینكه این روایت مبین صداقت و پاكی اسلام و دروغگویی حقوق بشر امروزی است، خاطرنشان كرد: حال اگر به كسانی كه خانه و وسایل زندگی ندارند و نمی توانند دارو تهیه كنند كمك نماییم چقدر پاداش دارد؟
این مفسر قرآن و مرجع تقلید با اشاره به هفته وحدت و اینكه باید گام عملی در این زمینه برداشته شود، بیان كرد: یكی از طریق های وحدت این است كه به مقدسات مذاهب احترام بگذاریم و نه ما به مقدسات آنان و نه آنان به مقدسات ما توهین كنند. همینطور روی مشتركات مانند خدا، پیامبر، قرآن، قبله، نماز، روزه، حج و... تاكید كنیم؛ چرا باید روی غیرمشتركاتی مانند دست بسته و دست باز نمازخواندن تكیه كنیم؟
این مرجع تقلید افزود: مساله دیگر در وحدت این است كه اخبار یكدیگر را از خودمان و نه از دشمنانمان سؤال نماییم، وهابیت می گویند شیعه، مكه و كعبه را قبول ندارد و قبر امام حسین(ع)، كعبه است؛ اینها چون می دانند تفكرشان با شیعه هراسی رشد می كند این دروغ ها را درست كرده اند در صورتیكه ما شیعیان این مسائل را قبول نداریم.
آیت الله مكارم بیان كرد: كتابی هست كه شش عالم سنی بغدادی آنرا نوشته و پای آنرا امضاء كرده اند؛ در این كتاب آمده كه ازدواج با دختران شیعه درست نیست چونكه این ها پس از نماز سه بار می گویند خان الامین؛ یعنی جبرئیل امین خیانت كرد و می بایست وحی را به علی(ع) بدهد ولی اشتباهی به پیامبر(ص) داد؛ شما شش عالم بغدادی اگر به نجف كه نزدیك شماست می رفتید و از عالمان شیعه می پرسیدید به شما می خندیدند؛ كدام شیعه چنین عقیده ای دارد؛ چرا عقاید ما را از دیگران می پرسند و كتاب با امضاء شش عالم می نویسند.
وی تصریح كرد: حالا رادیوهای خارجی و فضای مجازی، مملو از دروغ و تهمت ضد شیعه است؛ آیا باید حرف های آنان را قبول كنیم؟ كار آنها تولید اختلاف است و دنبال تفرقه افكنی میان مسلمین و حكومت كردن هستند.
این مفسر قرآن با اشاره به اینكه ما چرا باید دروغ دیگران را در مورد یكدیگر بپسندیم خاطرنشان كرد: این ها راه وحدت است؛ هفته وحدت خوب است ولی باید راه آنرا بیابیم تا این مساله عملی شود.



5.0 / 5
4418
1397/08/30
15:04:23
تگهای خبر: قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
جاویدانی