شرح دعای روز بیست ویكم ماه مبارك رمضان بعلاوه صوت

شرح دعای روز بیست ویكم ماه مبارك رمضان بعلاوه صوت

جاویدانی: در دعای روز بیست و یكم ماه مبارك رمضان آمده است: «همان طور كه دكتر صلاح مریض را هر چه باشد، می داند، خدای تبارك و تعالی هم هر چه صلاح ما باشد را می دهد. به یكی كمتر و به یكی بیشتر می دهد و ما نباید اعتراضی نماییم. اگر این روحیه را پیدا كردیم كه هر چه خدا به ما دهد به همان راضی باشیم، خدا هم از ما راضی می شود؛ اما اگر در دلمان شكایت داشته باشیم كه خدا به ما كم داده، به این مفهوم است كه خدا هم از ما راضی نیست. »


بسم الله الرحمن الرحیم
«اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الی مَرْضاتِكَ دلیلاً ولا تَجْعَل للشّیطان فیهِ علی سَبیلاً واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً ومَقیلاً یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین»
«خدایا قرار بده برایم در آن به سمت خوشنودی هایت راهنمایی و قرار مده شیطان را در آن بر من راهی و قرار بده بهشت را برایم منزل وآسایشگاه، ای برآورنده حاجت های جویندگان.»
به گزارش جاویدانی به نقل از ایسنا، آیت الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ الی مَرْضاتِكَ دلیلاً» می گوید: خدایا كاری كن، راهی برایم پیدا شود تا تو از من راضی شوی. باید توفیقاتی از ما سر بزند تا دلیل و راهنمایی باشد، به جهت اینكه خدا از ما راضی باشد.
وی می افزاید: حدیث داریم كه اگر می خواهید بدانید خدا از تو راضی هست یا نه؛ به خودت نگاه كن، ببین تو از خدا راضی هستی یا گوشه دلت می گویی چرا فلانی دارد و من ندارم. اینكه گله می كنی كه خدا چرا به من نداده و فلان كس داده نشان دهنده این است كه از خدا راضی نیستی و خدا هم از تو رضایت ندارد.
این استاد اخلاق در ادامه اظهار می كند: شما مثل بیمار هستید و خدا مثل دكتر است. ساعت ۱۰ بامداد دكتر به اتاق بیمارستان می آید و دستور غذا را به مسئول آشپزخانه می دهد. در یك اتاق گاهی ۸ بیمار می خوابند و دكتر می گوید به این بیمار چلوكباب دهید و به آن آقا غذا ندهید و به آن بیمار دیگر هم سوپ دهید. حالا آن بیماری كه دكتر از غذا منعش كرده با دكتر نزاع نمی كند، چون می داند عمل جراحی خواهد شد و نباید غذا بخورد. نگاه تمام بیمارها به دكتر یكسان است و ما هم پیش خدا باید این جور باشیم.
این استاد اخلاق ادامه می دهد: همان گونه كه دكتر صلاح مریض را هر چه باشد، می داند، خدای تبارك و تعالی هم هر چه صلاح ما باشد را می دهد. به یكی كمتر و به یكی بیشتر می دهد و ما نباید اعتراضی نماییم.
آیت الله مجتهدی تهرانی تاكید می كند: اگر این روحیه را پیدا كردیم كه هر چه خدا به ما دهد به همان راضی باشیم، خدا هم از ما راضی می شود؛ اما اگر در دلمان شكایت داشته باشیم كه خدا به ما كم داده، به این مفهوم است كه خدا هم از ما راضی نیست.
وی با اشاره به اینكه منشأ غیبت «حسد» است، می گوید: باید ریشه حسادت را بزنیم تا غیبت نكنیم. ما نوعاً گرفتار حسد و اخلاق رذیله هستیم و گرفتار غیبتیم، حالا در روزهای رمضان نیت نماییم كه اعضا و جوارحمان هم روزه باشند تا اسیر غیبت و دیگر گناهان نشویم.
ایشان در ادامه می گوید: حدیث داریم كه هر وقت روزه می گیرید كاری كنید تا گوشتان هم روزه باشد. غیبت و آواز حرام گوش ندهید، زبانتان غیبت نكند و زنان پوست صورت و موی خویش را به نامحرم نشان ندهند. ولی متأسفانه ما روزه عام می گیریم و آخر ماه همان آدم اول ماه هستیم.
آیت الله مجتهد تهرانی می گوید: حدیث داریم كسانی كه جاهلند و روزه حقیقی نمی گیرند و عبادت خالص انجام نمی دهند مثل حیوان آسیابان هستند. یعنی از بامداد تا شب راه می روند؛ اما پیش نمی روند و غروب همان جایی هستند كه بامداد بودند.
وی درباره شرح فراز «وَلا تَجْعَل للشّیطان فیهِ علی سَبیلاً» می گوید: در این بخش می خوانیم كه خدایا كاری كن تا شیطان در ماه رمضان و ایام پس از آن بر من راه پیدا نكند. حال چه كار نماییم تا شیطان بر ما راه پیدا نكند؟ حدیث داریم كه شیطان با ۳ طایفه كاری ندارد. آنهایی كه یاد خدا می كنند، آنهایی كه هنگام سحر بلند می شوند و استغفار می كنند و آنهایی كه از ترس خدا هنگام سحر گریه و نابه می كنند.
آیت الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «واجْعَلِ الجَنّةِ لی منْزِلاً و مَقیلاً» می گوید: خدایا بهشت را منزل من قرار بده. منزل بازگشت و آسایشگاه ما را بهشت قرار بده. كسانی كه شیعه علی (ع) و خاندان (ع) هستند، ان شاءالله جهنم نمی روند. امام صادق (ع) می فرماید: «ایمانتان را با خودتان بیاورید ما شفاعتتان می نماییم.»
وی تاكید می كند: آیاتی كه درباره شفاعت آمده برای كسانی است كه با ایمان از دنیا می روند. آیات قرآن كه در آن شفاعت نیست برای كافران و مردودی هاست. ما تجدید می شویم و یكی دو نمره كم می آوریم؛ اما چون شیعه هستیم، شفاعت خاندان (ع) شامل حال ما می شود.
این استاد بزرگ اخلاق در شرح فراز پایانی می گوید: در انتها دعا می خوانیم «یا قاضی حَوائِجَ الطّالِبین» یعنی ای خدایی كه حوائج طالبین را برآورده می كنی، یعنی هر كسی هر كاری كه دارد به سراغ تو می آید و طلب می كند و تو حاجتش را می دهی، این دعاها را در حق ما اجابت كن.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: audio/mp3

1398/03/06
19:40:56
5.0 / 5
3763
تگهای خبر: قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
جاویدانی