مدیر موزه عروسك و اسباب بازی كاشان:

جایزه فیروزه فرصتی برای شناسایی ظرفیت های تولید كالای فرهنگی بومی

جایزه فیروزه فرصتی برای شناسایی ظرفیت های تولید كالای فرهنگی بومی

جاویدانی: مدیر موزه اسباب بازی ایرانی با تاكید بر جریان هویت سازی بوسیله معرفی اسباب بازی، عرصه هایی مثل جایزه فیروزه را محل مناسبی برای تعامل و شناسایی ظرفیت های تولید كالاهای فرهنگی بومی دانست.



به گزارش جاویدانی به نقل از مهر، امیر سهرابی طراح و مدیر «خانه موزه عروسك و اسباب بازی كاشان» اظهار داشت: به هویت فرهنگی باید از زاویه هویت ملی نگاه كرد و از این زاویه با تنوع بومی بسیار بالایی روبه رو هستیم. با عنایت به این كه در ایران پتانسیل های بومی متنوعی داریم، شكل گیری هویت ملی باید از حوزه های بومی شروع شود. به این معنا كه معرفی هویت فرهنگی كودكان در هر منطقه با ادبیات و المان های بومی همان منطقه صورت بگیرد. بدین سان كودكان با زبان خودشان هویت بومی خودرا می سازند.
وی با اشاره به نقش موثر خودِ كودكان در شكل دهی به هویت فرهنگی شان، درباره ضرورت توجه به این توان بالقوه، اظهار داشت: هم اكنون به سرمایه گذاری روی ساخت هویت فرهنگی توسط خود كودكان كمتر پرداخته می شود، این در حالیست كه بچه ها باید تكه ای از پازل ساخت هویت فرهنگی باشند. این نكته خصوصاً آن جا كه سخن از بوم های مختلف است، پررنگ تر می شود و نباید كودكان را صرفا تبدیل به مصرف كننده كالاهایی كرد كه از تهران صادر می شود.
برگزیده دوره نخست جایزه فیروزه در ادامه شناسایی و تقویت ظرفیت های بومی تولید كالاهای فرهنگی را گام موثری دراین زمینه دانست و اضافه كرد: برای ساخت هویت فرهنگی ما باید به رنگ و بوهای فرهنگ بومی هم فكر نماییم. لازم است به تولیدكننده ای كه در زادگاه خود با ادامه دار كردن روند تولید كالاهای فرهنگی بومی به احیای فرهنگ بومی می پردازد، انگیزه دهیم.
سهرابی با ابراز امیدواری نسبت به به جریان هویت سازی بوسیله معرفی اسباب بازی ها اظهار نمود: به جرأت می توان ادعا كرد در زمینه زنده نگاه داشتن آن بخش از فرهنگ ملی كه به اسباب بازی ها مربوط می شود، عملكرد درجه یكی داشتیم و ایران در این عرصه رتبه اول را دارد. اگر روند رسیدن به این نقطه را «جریان عروسك های ایران» بنامیم، این جریان از دهه ۸۰ با كارهای پژوهشی شروع شده و تبلور آنرا در سال های نیمه دهه ۹۰ شاهد بوده ایم. از اینجا به بعد باید كارهای ترویجی صورت بگیرد و بدین جهت عرصه هایی مثل جایزه فیروزه، محل مناسبی برای تعامل و شناسایی ظرفیت های تولید كالاهای فرهنگی بومی هستند.
وی اسباب بازی های ایرانی را متفاوت با اسباب بازی های معرفی شده توسط سایر فرهنگ ها دانست و اظهار داشت: نخست اینكه عروسك ها در ایران برخلاف بسیاری كشورهای دیگر، نقش سوغاتی یا كالایی رسمی و نمادین ندارند. دومین دلیل متفاوت بودن اسباب بازی های ایرانی این است كه هنوز هم تولیدكنندگان روی اصالت و تنوع آنها دقت زیادی به خرج می دهند تا رنگ و بوی بومی آنها حفظ شود. این تنوع و ظرفیت، خوشبختانه با كارهای ترویجی كارشناسان و فعالان این حوزه شناخته شده و روند روبه رشدی دارد.
مدیر خانه موزه عروسك و اسباب بازی كاشان كه در دوره نخست جایزه فیروزه در بخش اسباب بازی بعنوان برگزیده معرفی شده، فرصتی را كه این جایزه برای تعامل ایجاد می كند، برای معرفی و گسترش بازار تولیدكنندگان بومی باارزش دانست و پیشنهاد نمود كه قسمتی از روال كار جایزه فیروزه به برگزاری نشست هایی برای معرفی این ظرفیت فرهنگی اختصاص یابد.

1398/09/23
21:58:33
5.0 / 5
3703
تگهای خبر: احیا , بازار , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
جاویدانی